تکنولوژی

چگونه از رايانه خود در برابر ويروس‌هاى اينترنتى محافظت كنيد؟(1)

نام نویسنده: بى بى سى

بخش مقاله ITiran – شما مى‌توانيد تنها با استفاده از چند پست الكترونيك ساده عمليات مرورگر وب و برخى ضد ويروس‌ها، از رايانه خود محافظت كنيد. شكى نيست كه اينترنت مى‌تواند مكان جالب و سرگرم كننده‌يى براى كشف كردن باشد، اما در نظر داشته باشيد كه ويروس‌هاى رايانهى نيز آن جا سير مى‌كنند و قادر خواهند بود صدمه‌هاى جبران ناپذيرى را به رايانه شما وارد سازند.
اگر ويروسى به دستگاه شما وارد شود، ممكن است نرم‌افزارى را پاك كرده و يا به آن آسيب جدى برساند. حتا ويروس تازه وارد مى‌تواند به رايانه دوستان و همكاران شما نيز، منتقل شود.

ويروس چيست؟
ويروس‌هاى رايانه‌اى، بسيار شبيه به ويروسى كه در دانش پزشكى از آن صحبت مى‌شود، هستند و مى‌توانند در اندازه و شكل‌هاى مختلف باشند. در خور توجه است كه بدانيد يك ويروس رايانه‌اى، ممكن است نشانه‌هاى متفاوتى در دستگاه شما از خود برجاى گذارد.
به طور كلى ويروس، برنامه‌ى كوچكى‌ست كه در خود توانايى كپى شدن، از جايى به جاى ديگر را، دارد. ويروس‌ها به طور معمول، همراه پست الكترونيك و يا پنهان شدن در كد برخى از برنامه‌ها، وارد رايانه شما مى‌شوند. بى جا نيست بدانيد، ويروس‌ها براى انتقال به رايانه‌ى دوستان شما، از خود كپى كرده ونيز برخى از آن‌ها فايل‌هاى دستگاه را از بين مى‌برند و يا دست كم در نرم‌افزار شما اختلال ايجاد مى‌كنند.

چگونگى با خبر شدن از وجود ويروس
آگاه باشيد كه هر اختلال و بى نظمى در رايانه شما، نشان از وجود ويروس نيست، اما بايد بدانيد ويروس‌ها، همواره خود را از ديد شما پنهان مى‌سازند.
اگر دست كم يك و يا چند نشانه را كه در اين قسمت بيان شده است، در رايانه‌ى خود مشاهده كرديد، يقين داشته باشيد كه دستگاه شما ويروسى گرديده است.
1. كم شدن سرعت رايانه، بيش از حد معمول.
2. از كار افتادن ديسكى كه هميشه در دستگاه به درستى كار مى‌كرده است.
3. آهسته باز شدن برنامه و يا از بين رفتن برنامه‌ها در هنگام باز شدن.
4. تغيير اندازه، نام و اطلاعات فولدرها.
5. كاهش چشم‌گير سرعت نصب برنامه.
6. اتفاقت عجيب در صفحه‌ى نمايش.

انتشار ويروس‌
از آن جايى كه برخى از ويروس‌ها، به وسيله‌ى پست الكترونيك منتقل مى‌شوند، پيش از گشودن پيام‌هاى جديد، مطمئن شويد كه ارسال كننده‌ى پيام را مى‌شناسيد و فايل پيوند زده شده به نامه را، امتحان كنيد.
درست است كه ويروس‌ها همراه پست الكترونيك، از رايانه‌اى به رايانه‌ى ديگر منتقل مى‌شوند، اما آنها تنها مى‌توانند با پيام‌هايى كه فايل پيوند زده شده دارند، جا به جا شوند.
دقت كنيد فايل‌هاى داراى پيوست، ناقلان ويروس‌ هستند.
فايل داراى پيوست، معمولا” به شكل گيره‌ى كاغذ و يا تصوير كوچكى از قطعه‌يى كاغذ يا پرونده، نشان داده مى‌شود. اين فايل مى‌تواند يك تصوير، متن نگاشته شده و يا يك گيره‌ى متحرك باشد.
اگر آدرس ايميل فرد فرستنده‌ى پيام براى شما نا آشنا باشد، بايد در باره‌ى محتويات آن فايل احتياط كنيد.چنانچه پيام، مهم به نظر نمى‌رسيد، از باز كردن آن صرف نظر كنيد.

ويروس در فهرست آدرس‌هاى رايانه
افرادى كه براى ديگران ويروس ارسال مى‌كنند، قصد دارند با استفاده از شگردهاى گوناگون، دريافت كننده‌ى پيام را به باز كردن فايل پيوست شده، ترغيب كنند.
دقت كنيد كه پيام با داشتن نامى تحريك كننده چون: «مهم»، «بدون اتلاف وقت بخوانيد»، ظاهرى شبيه به لطيفه و يا تصويرهاى جذب، شما را به باز كردن فايل پيوند زده شده، وامى‌دارد.
اگر نشانى دوست و همكار خود را در پيام تشخيص داديد، اما درنيافتيد كه فايل پيوست شده چيست، پيش از باز كردن فايل با دوست خود تماس تلفنى بگيريد و تنها در صورت اطمينان يافتن از سلامت محتويات پيام، آن را بگشاييد.
انتشار برخى از ويروس‌ها با سرعت بيشترى انجام مى‌شود. آنها به تمام آدرس‌هاى موجود در فهرست آدرس‌هاى پست الكترونيك رايانه، فرستاده شده و بدون اتلاف زمان، دستگاه دوستان و همكاران شما را آلوده مى‌كنند.
متاسفانه اين امكان وجود دارد كه پيام حامل ويروس از سوى دوست خود را، بدون اين‌كه او كوچك‌ترين چيزى در اين باره بداند، دريافت كنيد. تنها كافى است كه آن فايل را باز كنيد تا رايانه خود‌، دوستان و همكاران شما آلوده گردد.
اكنون، پس از مطالعه‌ى مطالب بالا، دريافتيد چه گونه ويروس‌ها از راه اينترنت منتشر شده و آسيب‌هاى جبران ناپذيرى را به ارمغان مى‌آورند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. راهکارها و ترفندهای خلاقانه برای نکات مهم در ایندکس دستی که ضروری است در نظر بگیریم گفت:

    نکته های بسیار مهم درباره کسب درآمد از اینستاگرام | صعود به قله موفقیت
    ترفند ها و تکنیک های خلاقانه برای آموزش استفاده از ترلو که هرگز نباید نادیده گرفت
    هشدارها و توصیه های مهم درباره بوک مارک | راهنمای آپدیت شده ۱۴۰۲

    ترفند ها و تکنیک های هوشمندانه برای فروش موفق | راهنمای آپدیت شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا