تکنولوژی

حديث تكرارى باز و بسته شدن وبلاگ ها

نام نویسنده: مينو مومنى

بخش کامپيوتر دنياى اقتصاد – دو هفته بعد از انتشار اطلاعيه وزارت پست و عذر خواهى از نويسندگان وبلاگ هاى اينترنتى و مقصر قلمداد كردن شركت پارس آن لاين به عنوان اشتباه سهوى تازه اعلام شده است كه وبلاگ هاى فارسى از محاق مسدود سازى بيرون آمده اند.
با اعلام آزاد سازى وبلاگ ها در روز جمعه اين شائبه تقويت شده است كه سايت ها فقط توســــــط پارس آن لاين مسدود نشده بود و حالا پاى ديتا مخابرات به موضوع باز شده است با توجه به اين كه اغلب مسدود سازى ها از طرف مخابرات از طريق امور ديتا انجام مى گيرد انگشت اتهام هم اكنون متوجه آن ها است كه چرا بلافاصله پس از دستور وزير پست اقدام به سايت هاى اينترنتى نكرده است .
يك كارشناس اينترنت در اين باره مى گويد : با وجود اطلاعيه مودبانه وزارت پست كه نشان از عزم جدى مسئولان رده بالا اين وزارتخانه براى قانونمند كردن موضوع برخورد سايت هاى اينترنتى به نظر مى رسد برخى گروههاى خود سر در مجموعه مخابرات يا ديتا به طور سليقه اى اقدام به مسدود كردن سايت هاى اينترنتى مى نمايند.
از آن جا كه كار آن ها بر قانونى منطبق نيست اين نگرانى وجود دارد كه در برخى از برخوردها مصالح ملى ناديده گرفته شود از جمله برخورد اخير با سرويس دهندگان وبلاگ كه عملا حدود 10 هزار وبلاگ را در بر مى گرفت و بالاخره نيز با پيگيرى هاى معاون حقوقى رييس جمهور و وزير پست پايان يافت .
مسئولان سايت پرشين بلاگ نخستين سرويس دهنده فارسى وبلاگ در گزارشى كه از روند مسدود سازى تا آزدى وبلاگ ها تهيه كرده اند بر اين موضوع تاكيد مى كند كه وبلاگ ها از سوى مخابرات و چند سرويس دهنده بزرگ اينترنت از جمله پارس آن لاين بسته شده اند. چنين موضوعى عملا نشان مى دهد اطلاعاتى كه منجر به صدور اطلاعيه وزارت پست در مقصر شناختن پارس آن لاين ارايه شده چندان دقيق نبوده است .
از طرف ديگر اين موضوع نشان دهنده بى گناهى پارس آن لاين نيست و هم چنان كه پرشين بلاگ ها تاكيد مى كنند پارس آن لاين در اين قضيه سعى بر پنهان كارى موضوع مسدود كردن وبلاگ ها توسط مخابرات گرفته است .
يك نويسنده وبلاگ تاكيد مى كند : بايد مشخص شود شرايطى كه باعث انتشار اطلاعيه پارس آن لاين و مقصر دانستن اين شركت شد چه بوده است . در دنياى فناروى اطلاعات ديگر جاى پنهان كارى نيست و هر گونه فعاليتى روى آن ضبط مى شود
وى در ادامه مى گويد : در روزى كه اين اطلاعيه اعلام شد من با استفاده از نرم افزارهاى كه در اختيار داشتم متوجه شدم مشكل مسدود سازى وبلاگ ها تنها از جانب پارس آن لاين نيست و به جز يكى دو ICP ديگر تمامى ISP هاى كه از سرويس هاى مخابرات استفاده مى كردند به نوعى تمام وبلاگ ها را مسدود كرده بودند كه اين نشان مى داد تصميم مسدود سازى وبلاگ ها اشتباه يك شركت كوچك نبوده است و با توجه به اين كه مسدود كردن وبلاگ ها كار زمان برى نيز محسوب مى شده دور از انتظار بـــــــه نظر مى رسد كه اين كار صرفا يك اشتباه بوده باشد.
بسيارى از كاربران ديگر نيز بر اين موضوع تاكيد مى ورزند كه احتمالا باز و بسته كردن وبلاگ ها به نوعى محك زدن فضاى جامعه اينترنتى بوده است و حال كه اعتراضات تا حد دفتر رييس جمهور نيز گسترش يافته بلافاصله عنوان مى شود كه فقط چند وبلاگ مد نظر بوده است .
به عقيده كارشناسان نداشتن يك رويه مشخص از هنگام اعلام شدن يك سايت ممنوع تا هنگان مسدود سازى آن باعث چنين وضعيتى بهم ريخته اى شده است .
هم اكنون متولى خاصى براى اين منظور در نظر گرفته نشده و كسى نمى داند واقعا سايت ها كجا بررسى مى شوند ، البته پيش تر اعلام شده شوراى سه نفره متشكل از نماينده وزارت اطلاعات ، وزارت ارشاد و سازمان صدا و سيما كميته ارزيابى و نظارت را تشكيل مى دهند اما در جريان مسدود سازى گسترده وبلاگ ها مشخص شد كه حتى اعضاى اين كميته نيز از مسدود كردن وبلاگ ها بى خبر بوده اند.
موضوع فيلترينگ اينترنت با گشوده و بسته شدن وبلاگ ها وارد مرحله جديدى شد كسانى كه به بستن حدود ده هزار وبلاگ فارسى به بهانه وجود چند وبلاگ غير اخلاقى و امنيتى اقدام كرده بودند حال متوجه شدند كه كاربران اينترنت در مقابل فعاليت هاى كه منجر به قطع ارتباط آن ها با يك موضوع خدماتى چون وبلاگ مى شود به شدت واكنش نشان مى دهند .
در جريان مسدود سازى وبلاگ ها و بعد از اعلام شدن موضوع مقصر بودن شركت پارس آن لاين و پس از آن كه سرويس دهنده پرشين بلاگ نيز در اقدامى تلافى جويانه دسترسى به 6 هزار وبلاگ فارسى را از طريق اكانت هاى اينترنت اين سرويس دهنده مسدود كرد ميزان فروش كارت هاى اينترنت شركت هاى ديگر به شكل چشمگيرى افزايش يافت ، چرا كه آن ها دچار اشتباه يا مصالحه پارس آن لاين نشدند.
به هر حال با توجه به اين كه هنوز فيلترينگ اصلى مخابرات كاملا مورد بهره بردارى قرار نگرفته به نظر مى رسد فضاى عمومى اينترنت در آينده دستخوش تحولاتى خواهد بود.

minooma662yahoo.com

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تکنیک ها و ترفندهای نوآورانه برای محتوا موثر – کامل ترین آموزش
    توصیه ها و هشدارهای مهم در مورد business intelligence (آموزش قدم به قدم)
    معرفی ایده های خلاقانه برای تبلیغ در اینستاگرام که حتما در نظر بگیرید

    ترفند های خلاقانه برای علائم تصویری

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا