تکنولوژی

پرشين بلاگ: پيگيرى ها نتيجه داد وبلاگ ها را باز کردند

بخش خبر ITiran – يک روز بعد از آن که سايت پرشين بلاگ از مسدود ماندن وبلاگ هاى اين سرويس دهنده وبلاگ فارسى خبر داد، اين سرويس دهنده امروز اعلام کرد که دسترسى به وبلاگ ها آزاد شده است.
آزاد شدن دسترسى به وبلاگ ها در حالى انجام مى گيرد که حدود يک هفته از اطلاعيه وزارت پست مبنى بر عذر خواهى از وبلاگ نويسان و کاربران اينترنت و دستور گشوده شدن وبلاگ ها مى گذرد.
سايت پرشين بلاگ همچنين در مطلبى به سير ماجراى مسدود شدن وبلاگ ها پرداخته است.در اين مطلب عملکرد مجموعه هاى مختلف به صورت يک گزارش مورد بررسى قرار گرفته است .

عملکرد وزارت پست و تلگراف و تلفن و شرکت مخابرات Data:
در وهله اول در عملى کم سابقه با تماس با رسانه هاى کشور و صدور اطلاعيه رسمى، موضع رسمى خود در قبال فيلتر شدن وبلاگها را مطرح کرده و ضمن عذر خواهى از کاربران و وبلاگ نويسان خبر از بازگشايى دسترسى به وبلاگها و تقبيح عملکرد خودسرانه شرکت محافظه کار پارس آنلاين نمود.
به نظر مى رسد با توجه با تغييرات اعمال شده در سرور پرشين بلاگ، بسته ماندن IP هاى سرور پرشين بلاگ فراموش شده بود که در يک اقدام فورى نسبت به بازگشايى آن اقدام شد.
وزارت پست و تلگراف و تلفن در اين غايله بصورتى شفاف و پاسخگو عمل کرد و با اقدامات مثبت خود موفقيت بزرگى در جهت جلب رضايت کاربران اينترنت و سرويس دهندگان وبلاگ در کارنامه خود ثبت کرد.

عملکرد پر تيراژ ترين روزنامه پايتخت:
روزنامه همشهرى با اختصاص يک صفحه کامل به طرح مسئله وبلاگها و زير سوال بردن عملکرد ISP ها موفقيت ديگرى در سابقه فعاليت حرفه اى خود ثبت نمود و قدم مثبتى در جهت خدمت و اطلاع رسانى به موقع به مردم برداشت و پيشگام در خبر رسانى در اين زمينه بود و زمينه انعکاس اين خبر در ساير رسانه ها و روزنامه ها را فراهم کرد.

عملکرد رسانه هاى اينترنتى:
اولين واکنش را سايت مجله دنياى کامپيوتر و ارتباطات و سايت ITIran انجام دادند. سايت مجله دنياى کامپيوتر و ارتباطات در قالب يک گزارش از دست اندرکاران با عنوان (موج محدودسازى وبلاگ هاى فارسى) مقدمه اى بر گزارشات و اعتراضات در ساير رسانه هاى اينترنتى و کاغذى گرديد. همچنين سايت ITiran نيز در يک سرى مقاله (که نسخ کاغذى آن نيز در چندين روزنامه به چاپ رسيد) اين مسئله را فعالانه مورد بررسى و نقد قرار دادند که لازم مى دانيم از عملکرد اين رسانه ها تقدير به عمل آوريم.

عملکرد بزرگترين سرويس دهنده خصوصى کشور:
پارس آنلاين بااقدام خودسرانه در فيلتر کردن وبلاگها نه تنها نتوانست رضايت بزرگترين شريک تجارى خود يعنى شرکت مخابرات ايران را جلب نمايد بلکه مورد تذکر اکيد شرکت مخابرات قرار گرفت و سابقه حرفه اى خود را زير سوال برد.
وارد کرد خسارت به بزگترين سرويس دهنده وبلاگ فارسى و عدم پاسخگويى به موقع به افکار عمومى کاربران اينترنت به خصوص نويسندگان و خوانندگان وبلاگهاى پرشين بلاگ نشان از عملکرد ضعيف اين سرويس دهنده است.
پارس آنلاين با اعلام يک ساعت اينترنت مجانى سعى نمود با مطرح نمودن خود در رسانه ها حداکثر بهره بردارى تبليغاتى را از اين غايله بنمايد و ضمن اينکه از عذر خواهى از سرويس دهندگان و جبران خسارتهاى آنها خود دارى نمود در جهت بهره بردارى تبليغاتى و جذب مشتريان اينترنت گام برداشت.
موج تحريم پارس آنلاين توسط بسيارى از کاربران اينترنت و به دنبال آن بسته شدن دسترسى از پارس آنلاين ب پرشين بلاگ به درخواست جمع کثيرى از کاربران اينترنت نشان از عدم موفقيت پارس آنلاين دارد.

عملکرد ساير سرويس دهندگان وبلاگ:
متاسفانه اقدام جدى از طرف ساير سرويس دهندگان وبلاگ مشاهده نشد و بدون صدور اطلاعيه و يا اعلام موضع منتظر شدند تا تکليف کار پرشين بلاگ مشخص شود و از نتايج بهره بردارى کنند.
در همين راستا پرشين بلاگ به عنوان بزرگترين سرويس دهنده وبلاگ ايرانى ضمن ابراز خوشحالى از باز شدن دسترسى به ساير سرويس دهندگان وبلاگ از جمله (Blogger (BlogSpot و تشکر از مسئولين و کارگزاران IT کشور از جمله انجمن ISP ها (بخصوص جناب آقاى مهندس پارسا دبير محترم اين انجمن) و کليه کسانيکه به صور مختلف دلسوزانه در جهت حمايت از تقويت فرهنگ و زبان فارسى در اينترنت قدم بر مى دارند (بطور خاص جناب آقاى ابطحى معاونت پارلمانى رياست جمهورى) خواستار تدوين و تعيين قوانين و قواعد واضح و مشخص در زمينه حمايت از سايتهاى اينترنتى و سرويس دهندگان وبلاگ مى باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا