تکنولوژی

گزارش همشهرى از مسدود شدن سرويس هاى وبلاگ توسط پارس آنلاين

روزنامه همشهرى ، اميد پارسانژاد – با آغاز مسدود شدن وبلاگ هايى كه در سايت blogspot قرار دارند، دسترسى به اكثر وبلاگ هاى فارسى مختل شد.
فيلتر كردن وبلاگ هاى موجود در سايت Persianblog از چندى پيش آغاز شده بود. حدود ظهر ديروز چند تن از خوانندگان در تماس با همشهرى اطلاع دادند با استفاده از خدمات يكى از بزرگترين شركت هاى ارائه دهنده خدمات اينترنتى ايران، قادر به مشاهده وبلاگ هاى blogspot نيستند.
در پى اين اطلاع، همشهرى از يك منبع موثق در شركت مذكور كسب اطلاع كرد كه آدرس هاى مربوط به وبلاگ هاى هر دو سايت persianblog و blogspot مسدود شده است. به گفته اين منبع انسداد اين آدرس ها مدتى پيش ابلاغ شده بود، اما در مورد blogspot احتمالا به دليل مشكلات فنى عملى نشده بود كه از ديروز عملى شده است. شركت پارس آنلاين يكى از دوازده Icp (خدمات دهنده پرظرفيت اينترنت) مجاز تهران است.
وبلاگ ها صفحات شخصى هستند كه هركس مى تواند با ايجاد راگان يكى از آن ها در سايت هايى مانند blogger و persianblog امكان انتشار روزانه افكار، عقايد و خبرهاى مورد علاقه اش را بيابد.
اين صفحات گاهى خوانندگان پرشمارى پيدا مى كنند. بسيارى از سياستمداران، روزنامه نگاران و فعالان اجتماعى در سراسر جهان از اين رسانه براى انتشار عقايدشان استفاده مى كنند. اما اكثر وبلاگ ها خوانندگان اندكى دارند و درواقع خوانندگان بسيارى از وبلاگ ها (به ويژه وبلاگ هاى فارسى) بر اساس شناخت قبلى از نويسندگان وبلاگ به آنها مراجعه مى كنند.
از آنجا كه وبلاگ ها رسانه هاى شخصى هستند، كنترلى بر محتواى آنها اعمال نمى شود و همين موضوع حساسيت هايى را در ايرا برانگيخته است.
مثلاًچندى پيش خبرگزارى رويتر و سايت اينترنتى CNN گزارش هايى در مورد وبلاگ هاى فارسى انتشار دادند و در آن مدعى شدند كه درصد قابل توجهى از وبلاگ هاى پرخواننده فارسى به مسائل غيراخلاقى مى پردازند.
كاربران و دست اندركاران اينترنت در ايران نسبت به اين گزارش ها اعتراض كردند و با اشاره به نادرست بودن اطلاعات ارائه شده در آن ها خواستار عذرخواهى رسانه هاى مذكور شدند. هرچند بعضى از آن ها به توجه خارج از عرف به وبلاگ هاى فارسى حاوى مطالب غيراخلاقى اذعان داشتند.
اما محدود كردن دسترسى به وبلاگ هاى فارسى از جنبه ديگرى هم قابل بررسى است. بسيارى از كارشناسان ارتباطات، وبلاگ را به عنوان پديده اى جديد در عرصه رسانه ها، بسيار جدى تلقى مى كنند و عقيده دارند ادبيات و نگاه نويسندگان وبلاگ، ممكن است به تدريج شيوه هاى مرسوم در رسانه هاى سنتى را به كلى تغيير دهد.
در جريان جنگ عراق بسيارى از خبرنگاران حاضر در صحنه جنگ، احساسات شخصى و نكات بديع فراوانى را از طريق وبلاگ هايشان منتشر كردند كه در اخبار خبرگزارى ها، تلويزيون ها و روزنامه ها ديده نمى شد. تعداد مراجعات به اين وبلاگ ها در دوران جنگ به شكل چشمگيرى افزايش يافت و تا حدودى انحصار رسانه هاى رسمى را در خبررسانى جنگ شكست.
ايجاد اختلال در دسترسى به وبلاگ هاى فارسى كه اكثر قريب به اتفاق آنها بر روى سايت هاى persianblog و blogspot منتشر مى شوند مى تواند به فضاى اطلاع رسانى و توسعه رسانه اى كشورآسيب برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا