تکنولوژی

مايکروسافت به تلفن همراه روى مى آورد

نام نویسنده: تيم اندرسون

بخش مقاله ITiran – مايکروسافت اعلام کرده است که امسال نسل جديد رايانه هاى جيبى را عرضه خواهد کرد و طرحهاى زير بنايى نيز براى عرضه تلفنهاى هوشمند در انديشه دارد.
اين شرکت در کنفرانس پويايى توسعه در پاريس اعلام کرد : رايانه شخصى جيبى از يک سرى نرم افزارهاى توسعه يافته لوازم رايانه شخصى توليد شده که اسم رمزى آن Ozone وV Next است و به تلفنهاى هوشمندهم نصب مى شود.

مايکروسافت به دنياى دستگاههاى تلفنهاى همراه دير رسيد و هنگامى که فروش آن با تعدادى رايانه هاى دستى سبک وزن (PDA)با رايانه هاى جيبى تقسيم شد ، اين شرکت با وظيفه ايجاد ويندوزهاى قدرتمند براى تلفنهاى هوشمند مواجه شد.
متاسفانه براى مايکروسافت بازار فروش تلفنهاى همراه بيشتر از PDAهاست و دو فروشنده تلفنهاى همراه مطرح و برتر دنيا به نامهاى نوکيا و اريکسون در مقابل استفاده ازاين نرم افزار با ديگر فروشندگان نامى مثل OS Symbia و،sun Java به رقابت پرداختند ، که همچتان در حال توسعه است .
اما جالب توجه است که علاقه رو به گسترش به طرحهاى زير بنايى مايکروسافت است.
اين نسل جديد هم بزرگتر و هم آهسته تر از Symbia و Palm که سيستمهاى اجرايى در آغاز کار دستگاههاى دستى بودند ، طراحى شده است و امروز با يک طرح زير بنايى غنى و آشنا توسعه پيدا کرده است.
مايک سيلوى يکى از توسعه دهندگان ويندوزهاى تلفنهاى همراه به PCW مى گويد: به جز اينکه شما يک سرازيرى دشوارى در مايکروسافت داشته ايد ، پالم سيستم اجرايى بسيار ساده ترى براى ترتيب اطلاعات شخصى PIM) دارد و همين است که بسيارى از شرکتها برآن شدند که به گسترش پالم بپردازند.
اما پالم وقتى که وارد توسعه تقاضابراى سرمايه گذارى مى شود، به شکل وحشتناکى ضعيف است . مردم نيز به رايانه هاى جيبى نگاه مى کنند و مى گويند که اين PIM) ) به اندازه پالم تميز نيست ولى در اين موضوع برترى و قدرت بسيارى وجود دارد.
نسل جديد طرحهاى زير بنايى بر اساس نسخه 4.2 و ويندوزهاى EC پايه گذارى شده اند که اينترنت اکسپلورر رايانه هاى جيبى با تقويت براى xhtml Jscript5.5,CSS, و نمونه جديدى از قرارداد اينترنتى IPV6 دوباره طراحى شده است.
در اين نوع همچنين تاييد درستى براى Bluetooth و بيسيم هاى 802.11 وجود دارد. اما بزرگترين ترکيب جديد هم در Ozone و هم در V Next چارچوب بهم فشرده حافظه فقط خواندنى(ROM) شبکه است.
اين لايه يک زمان اجرايى است که کاربردهايى آن را از سيستم فعال را مجزا مى کند ، همچنين حافظه را اداره وسيستم امنيتى را اجرا مى کند. که اين سيستم از وجود اشکالاتى که باعث از بين رفتن آن مى شود، جلوگيرى مى کند.
در پايان سال 2002 SPV Orange که تنها سرى تلفنهاى هوشمند مايکروسافت است به بازار عرضه شد. SPV قدرتمند بود اما با تعدادى دکمه غير استادانه ، عمر کوتاه باطريها و بيشتر هم از بخش نسبتا زياد اشکالات، نتوانست توجهات را به خود جلب کند.
که البته با همه اين مشکلات 60000 دستگاه در اروپا فروخته شد و شبکه جهانى سالانه تلفنهاى همراه بيش از 400 ميليون و بيش از 150 ميليون در اروپا فروش دارد.
ازنيک بالدرسون که مدير توليدات و زيربناى Orange است پرسيديم: چرا شرکت وى و مايکروسافت اعتبار و خوشنامى خود را از تلفنهاى هوشمند با ارائه يک محصول اشکال دار به خطر انداخت؟ وى گفت: اولين عرضه آن مشکلات خاصى داشت ، در اين شکى نيست وما با HTC بسيار سخت کار کرديم که مايکروسافت براى آن تصميم گرفت. اخيرا نيز يک ذره جديد 1.35 در آن قرار داديم که تعدادى از آن مشکلات اساسى را رفع مى کند و تقريبا عمر باطريها را دو برابر مى کند.وقتى هر نوعى از تلفن براى فروش آماده مى شود يک سرى پى آمدهايى با خود خواهد داشت.و اين نيز اولين تلفنى است که مى توانيم در اين ميدان پايه گذارى کرد. البته اين براى اين نيست بلکه ما مى خواهيم بيشتر روشهاى قديمى و سنتى را در کار بياوريم.

اين پخش نخست است ، تاکتيکهاى ثابت اخير مخاطره انگيز هستند ، اما توسعه دهندگان همچنان به طرحهاى زير بنايى علاقه نشان مى دهند. بعلاوه Orange يک طرح سخت افزارى اصلاحى دارد و ,SPV E10 را که قابليت استفاده در زمينه هاى مختلف را دارد نصب شده است.
اما چرا اورنج از جانب مايکروسافت دچار نگرانى شده بود وقتى که Symbia وPalm OS هم وادارشده بودند ؟
ين ، اين جزو علايق و منافعش نيست که بخواهد بر هر سيستم اجرايى ديگر تسلط پيد کند . دنياى ايده آل ما اين است که تعدادى دستگاه به موازات ديگر سيستم هاى اجرايى داشته باشيم.
تعدادى از فروشنگان همانند” سندو” دريافتند که کار کردن با مايکروسافت غيرممکن است ، مخصوصا وقتى رمزهاى منابع ويندوز با روشهاى محکمى کنترل مى شود. آيا اورنج هم همين مشکل را دارد؟
بلدرسون مى گويد: اين مايه خوشحالى است که بر روى اين طرح کار مى کنيم . ما با HTC و مايکروسافت همکارى نزديکى داريم. من اخيرا در نشستى که داشتم درباره اينکه دوست داريم چه چيزهايى در ورژن جديد ببنيم صحبت کرديم و با استهزاء گفتيم که واقعا چه کسى مى خواهد رمزها را براى اين بخش ويژهOS بنويسد!
درا بها اين تهمت و جهت مخالف آن ، بسيار سخت است که پى به واقعيت برد. اما در حقيقت مايکروسافت ” اورنج” را بسيار خوب و بى اشکال طراحى کرده و به نظر مى رسد کم کم هم رمز منابع آن باز شود. وى همچنين اعلام کرد که ويندوز هاى CE Premium Derivatives Licence به فروشندگان اين اجازه را مى دهد که منابع پايه اى CE دستگاههايشان را به طور قاطع ببينند و تغيير يا اصلاح کنند.
استيو کلاين از مايکروسافت بر اينکه تمام اين مشکلات براى تلفنهاى همراه ديگر هم بوده است ، اصرار دارد . وى مى افزايد ما اخيرا HTC ، Compaq ، Samsung را توليد کرديم و تلفنچى که در پيش است يک تلفن همراه اورنج و هوشمند فليپينى است ، که اين محصول درپيش روى ما قرار دارد و موفقيت بزرگى است.
سياستگذاران صنعتى ، مايکروسافت را برعکس آنچه هست درآوردند؛ که هميشه مى خواهد از راه رايانه هاى شخصى روميزى ، تلفنها را مسلط کند ، اما در حقيقت اين يک مجالى است براى ويندوز که در کنار ديگر حريفان در اين تجارت وسيع شرکت کنند.

منبع : نيوز فکتور

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا