تکنولوژی

عکسهاى ديجيتالى و تلفن هاى همراه دوربين دار

نام نویسنده: اکونوميست

بخش مقاله ITiran – پيشرفت و عرضه رو به گسترش دوربينهاى عکسى در تلفن هاى همراه براى صنعت عکاسى خبر خوبى است يا بد؟
امروزه با ظهور و پيشرفت دوربين هاى ديجيتال ، عکاسى قديمى کار خنده دارى به نظر مى رسد. مطابق آمارها امسال ميزان فروش دوربين هاى ديجيتال از سقف فروش دوربين هاى سنتى يا اپتيکال ( که با فيلم کار مى کنند) گذشت. با اين وجود محققان معتقدند همه گير شدن اين تکنولوژى بطور جهانى در سال 2005 اتفاق خواهد افتاد. اين خبربدى براى فروشندگان فيلمها و کاغذهاى عکاسى مثل کداک و فوجى است ، چرا که امروزه افراد ديگر با دوربينهاى ديجيتالى بيشتر عکس مى گيرند وکمتر چاپ مى کنند. آنها بيشتر تمايل دارند که عکسهاى خود را در اينترنت ببينند و فقط تعداد کمى از طريق کامپيوترهاى شخصى خود که پرينتر دارند عکسهاى خود را چاپ مى کنند.

از اين رو صنعتگران تلاش مى کنند که دارندگان دوربينهاى ديجيتالى را تشويق کنند که پرينتر بخرند .اما هم اکنون چيز ديگرى آنها را تهديد مى کند: تلفن هاى همراهى که مجهز به دوربين عکاسى هستند . اين تکنولوژى طبيعت دست نخورده عکاسى را دگرگون کرده ، زيرا آنها بسيار ساده تر سرعتهاى ديجيتالى را فراهم کرده است و سريعتر از فيلم و حتى دوربينهاى ديجيتال توسعه پيدا خواهند کرد.
فروشندگان تلفن هاى همراه دوربين دار ، در سال 2002 توليد آن را از 19 ميليون شروع کرده و امسال به 24 ميليون توسعه داده اند.بر طبق گزارش IDC که يک شرکت تحقيقاتى در امور تجارى است ، اين تلفن هاى همراه در سال 2005 وضعيت امروز دوربين هاى ديجيتال در برابر اپتيکال را به وجود خواهند آورد.
هم اکنون پيام هاى تلفنى عکس دار قابليت فرستاده شدن از يک دستگاه به دستگاه ديگر را دارند. اين نوع تلفن هاى همراه در حال حاضر در کشور ژاپن بسيار مورد استفاده است و موفقيت زيادى هم بدست آورده است. وقتى که تلفن همراه سونى اريکسون SO505I دستگاه دوربين دار خود را به بازار عرضه کرد فقط در روز اول 40000 فروش کرد.
يک دستگاه با حساسيت 1,3 مگاپيکسل ، تصويرهاى واضحى را با استاندارد 6در 4 ارائه مى دهد که يک سرى متناوبى از عسهاى رايج را ايجاد مى کند.
هيچ کس مطمئن نيست که رفتار مشتريان در برابر اين پيشرفت چه خواهد بود. “ميشل اسلاتر” تحليل گر اطلاعات تجارى مى گويد: وقتى که هميشه دوربين همراه شما باشد مسلما هر عکسى را در هر جا که بخواهيد مى توانيد بگيريد و چاپ کنيد . همچنين اگر چاپ عکس راحت باشد مثلا ازطريق نور انداختن خود دستگاه تلفن همراه ديگر براى عکاسى هيچ نيازى به فيلم ، دوربين و … نيست. پس توليد کنندگان بايد طرق هاى چاپ را گسترش دهند.
در نتيجه شرکتهايى مثل کداک ، فوجى ، هولت ، پکارد و کنون در تلاش توسعه چاپ ديجيتال براى تلفن هاى دوربين دار هستند. اما تلفن هاى همراه دوربين دار باعث تسريع زوال عکسهاى چاپى شدند و از آنجايى که تلفن هاى دستى روزبروز توسعه پيدا مى کنند ، ديدن بر روى صفحه خيلى معمول شده حال بر روى تلفنها، کامپيوترهاى شخصى ، تلويزيون ويا حتى تاباندن عکس با بيسيم بر قاب کنار صندلى مادربزرگ!!!
“کرين چات ” از IDC مى گويد: اين بدترين وضعيت است که انتظارمى رود چاپ مثل فيلم از بين خواهد رفت. اين سناريوى وحشتناک براى صنعت عکاسى است که به طور معمول فيلم و چاپ ( کاغذ چاپ) منبع درآمد آن بوده است. عکاسى ديجيتال پيش از اين سکوى اول منبع درآمد بوده است، اما امروزه سازندگان تلفن هاى همراه براى انتقال عکس بهايى را دريافت مى کنند که سکوى دوم را ربوده اند.
همچنين ممکن است اين نوع تلفن هاى همراه آنقدر همه گير شود که مردم ديگر از دوربينهاى معمولى فقط زمانى استفاده کنند که هيچ نوع ديگرى در دسترشان نباشد. تلفن هاى همراه امروزه بزرگترين وسيله ارسال پيام هستند ، اما به زودى تبديل به بزرگترين وسيله بازى هاى کامپيوترى خواهند شد.ولى هنوز مردم از کامپيوترهاى شخصى وکنسول هاى بازيهاى ويديويى استفاده مى کنند.
در اين باره تنها چيزى که مى توان گفت اين است که به طور مشخص ما مطمئن هستيم که يک استفاده غير قابل انتظار در راه است . مساله جالبى که در پايان بايد ذکر شود اين است ، که توليد تلفن هاى همراه دوربين داردر بضى ا کارخا نه ها به علت جلوگيرى از صنعت جاسوسى قدغن شده بود. برخى از وب سايتها در موضوعات متفاوتى مورد ظن بودند ؛ يکى از آنها اين بود که عکسهايى ر ا که توسط مبايلهاى کوچک گرفته شده است به معرض نمايش مى گذاشتند. اين موضوع هم وجود دارد که دارندگان تلفن هاى همراه دوربين دار درخواست مى کنند که پيغام تصويرى از محل تقريبى همسران خود که به آنها مشکوک هستند برايشان ارسال شود !

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ترفند ها و تکنیک های نوین برای سایت تبلیغاتی ایستگاه که برای موفقیت لازم است
    ایده های حرفه ای در مورد گواهینامه ssl رایگان
    راهکار ها و تکنیک های نوآورانه برای محتوای وردپرس + فوت و فن موفقیت

    الزامات و ممنوعیت ها در مورد عنوان صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا