تکنولوژی

رويتر مستند سخن گفته است اما اينترنت را به بيراهه نكشيم

نام نویسنده: نيما رسول زاده

بخش مقاله ITiran – اين روزها گزارش جنجالى رويتر و بعد از آن تنظيم روايت جنجالى تر آن از سوى شبكه خبرى CNN بازتاب گسترده اى در ميان كاربران اينترنت و نويسندگان و خبرنگاران حوزه فن آورى اطلاعات ايجاد كرده است .
از سوى ديگر در اينترنت نيز اعلاميه اى از سوى كاربران تهيه شده كه بعد از امضا توسط كاربران به رويتر سى ان ان ارسال خواهد شد. در اين نامه اعتراض ميز، امضاكنندگان نامه خواستارتصحيح خبر انتشار يافته و برخورد با خبرنگارانى شده اند كه گزارش فوق را تنظيم كرده اند. اما به راستى معترضين ايرانى به دنبال چه هستند? آيا استناد نويسنده گزارش فوق به يكى از معتبرترين و محبوب ترين شمارنده (كانتر)هاى موجود در اينترنت يعنى Ned stat تحريف واقعيت است ؟
تا به كى بايد با زدن سنگ آزادى بيان به فعاليت روانى ها و مجرمينى كه با قبضه كردن اينترنت مسير اطلاع رسانى آزاد را به بيراهه كشانده اند كمك كرد? آقايان و خانم هاى معترض به اين گزارش همان ها هستند كه در مقابل فيلترينگ سايت ها توسط دولت جمهورى اسلامى ايران مقاومت كردند و آن را ابزارى براى برخوردهاى سياسى دانستند.
كافى است پاى صحبت چند تن از مديران فنى ISPها بنشينيد تا دريابيد Cache Serverآنها چه حجم عظيمى از درخواست ها وبازديدهاى سايت هاى پورنو دريافت كرده اند كه عموما مخاطبان جوان (بين 16 تا 24 سال )داشتند.
صبر كنيد! نبايد از اينكه 40 درصد ازوبگردى هاى ما به اينگونه پايگاه هاى اينترنتى مربوط مى شود احساس شرمسارى كرد،فراموش نمى كنم روزى كه نيل مك فارتر دبير بخش خاورميانه نيويورك تايمز در حالى كه ليست وبلاگ هاى برتر و محبوب را در مانيتورمى ديد از من راجع به محتواى آنها پرسيد وپاسخ من را توام با خجالت زدگى شنيد كه 7وبلاگ از 10 وبلاگ برتر حاوى مطلب غيراخلاقى هستند به من گفت : اينترنت در همه جاى دنيا همين است .
آمار شما خيلى بهتر ازساير نقاط دنيا است . آن روز ديگر اطمينان پيدا كردم كه اگر دولت عزم جدى و راسخى در برخورد با اينگونه سايت هاداشته باشد، مى توان به مفيد بودن اينترنت براى جوانان (مشتريان امروز اينترنت ) و كودكان (مخاطبان فردا) اطمينان پيدا كرد.
بحث بعدى نيز برخورد مديران سايت پرشين بلاگ است با اين گزارش ، به راستى لازم بود چنين گزارشى در آنطرف دنيا منتشر شود تا آنها به ياد چنين وبلاگ هايى در سيستم شان بيفتند و آنها را حذف كنند? مگر نه اينكه درهنگام ساختن يك وبلاگ در اين سرويس ،نويسندگان موظف ب رعايت قوانين جمهورى اسلامى ايران مى شوند||?
پس موج اخبار و شايعات تاييد نشده در مورد آدم ها و ارگان هاى مختلف و مطالب اينچنينى درپرشين بلاگ يا سرويس دهنده هاى ايرانى ديگرچيست?
واقعيت دنياى مجازى در ايران تفاوت اساسى با ديگر نقاط دنيا دارد، تا وقتى اين موضوع را نپذيريم نمى توانيم به فرهنگ سازى براى دنياى ديجيتالى آينده بپردازيم و روزها و ماه ها و سال هاى آينده براى ساختن يك Cyber Culture بومى دير خواهد بود.
فرصت را از دست ندهيم و به جاى طرح تئورى توطئه و مقصر جلوه دادن ديگران به آينده وطنمان فكر كنيم .

NRasoulzade@hotmail.com

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ایده ها و راهکارهای خلاقانه برای وبینار (Webinar) | قبلا تجربه شده
    ایده ها و تکنیک های کلیدی برای قابلیت swipe up
    تکنیک ها و ایده های نوین برای سئو در گوگل

    ترفند ها و تکنیک های نوین برای پیشرفت در کسب و کار‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا