تکنولوژی

گفت وگو با مديران بلاگ اسكاى تبليغ سكوت

نام نویسنده: مصطفى قوانلو قاجار

وبلاگ muzi – بلاگ اسكاى اكنون به عنوان دومين سرويس دهنده وبلگ هاى فارسى فضاى رايگانى را براى نوشتن يادداشت هاى روزانه در اختيار كاربران اينترنت قرار مى دهد.
جدا از اين فضاى رايگان امكانات خوب بلاگ اسكاى سبب شده تا بسيارى از پرشين بلاگ به عنوان نخستين سرويس دهنده وبلاگ هاى فارسى به بلاگ اسكاى كوچ كنند. اما يك حادثه خيلى زود اين موفقيت را تحت الشعاع خود قرار داد. بلاگ اسكاى توسط مش قاسم و گروهش در اوائل ارديبهشت ماه هك شد. گروه مش قاسم كه بيش از صد سايت اينترنتى را در ايران از كار انداخته است در صفحه نخست بلاگ اسكاى عمل خود را اقدام جديد و بازگشت مش قاسم بزرگ و پسران ناميدند. در اين صفحه همچنين هرگونه مصاحبه و چت مش قاسم كه بعد از هك شدن بسيارى از سايت هاى اينترنتى مطرح بود تكذيب شد. بلاگ اسكاى با اين اقدام از نفس افتاد. بسيارى از كاربران اينترنتى بعد از اين حمله با ديده ترديد به بلاگ اسكاى نگريستند. آنها حدس مى زدند كه بلاگ اسكاى هم مانند پرشين بلاگ پس از مدتى دچار مشكلات زيادى شود. مدتى طول كشيد تا بلاگ اسكاى سرپا شود. در اين مدت شايعاتى مبنى بر مذاكره با يك شركت آلمانى و عدم پشتيبانى زبان فارسى مطرح شد اما يكى از مديران بلاگ اسكاى در مصاحبه با وبلاگ ماهنامه كامپيوتر و ارتباطات گفت: در پى مذاكره با يك شركت آلمانى توافق اصولى حاصل شده و به زودى اين سرويس به شركت مزبور تحويل خواهد شد.
به گفته مدير بلاگ اسكاى «فقط يك نكته هنوز ميان دو طرف مورد بحث و اختلاف است، شركت آلمانى قصد دارد كه زبان فارسى از اين سرويس حذف شده و زبان آلمانى جايگزين آن گردد، ولى ما با توجه به اينكه حدود شش هزار كاربر فارسى زبان در اين سايت ثبت نام كرده اند، به هيچ وجه آن را نمى پذيريم، و اصرار بر ادامه پشتيبانى از زبان فارسى داريم، و در غير اين صورت از اين معامله منصرف خواهيم شد…» اين اولين تماس مديران بلاگ اسكاى با مطبوعات و وبلاگ هاى خبرى بود.
در اين مصاحبه مدير بلاگ اسكاى كاربران بلاگ اسكاى را مطمئن كرد كه Backup اطلاعات اين شش هزار كاربر به طور كامل حفظ شده و از اين بابت جاى نگرانى نيست. همه چيز براى شروع به كار مجدد سايت آماده است و نهايتاً در هفته آينده تكليف كار اين سايت مشخص خواهد شد. نكته حائز اهميت در اين ميان ناپيدا بودن و نامشخص بودن هويت كسانى است كه مديران يا گروه نرم افزارنويس اين سايت محسوب مى شوند. مديران بلاگ اسكاى از مصاحبه و معرفى جنبى در سايت خود نيز پرهيز مى كنند. اما پس از پيگيرى هاى فراوان خبرنگار همشهرى جوان و رد و بدل شدن اى ميل هاى فراوان آنها راضى شدند تا از طريق اى ميل به سوالات ما پاسخ گويند. بلاگ اسكاى در نامه اى به همشهرى جوان نوشت: «اكنون پيگيرى هاى شما ما را به اين باور رساند كه هدف شما اطلاع رسانى به كاربان اينترنت براى آشنايى بيشتر با Blogsky است.»
يكى از استانداردهايى كه هر سايت اينترنتى بايد رعايت كند وجود گزينه (about) يا (درباره ما) است. اين كار سبب مى شود تا كاربران سايت دقيقاً بدانند با چه كسى طرف هستند و براى گرفتن پاسخ خود بايد به چه كسى مراجعه كنند. مديران بلاگ اسكاى عدم وجود اين گزينه را در سايت خود اين گونه توصيف مى كنند: مديران بلاگ اسكاى اعتقاد دارند عدم وجود about در سايت نه تنها ضعف به شمار نمى رود بلكه به عنوان يك مزيت نيز مطرح است تجربه نشان داده است شهرت هميشه خوب نيست و به حريم خصوصى زندگى افراد لطمه وارد مى كند.
به همين دليل گردانندگان تصميم دارند ك از افشاى مشخصاتشان خوددارى كنند. همچنين اين كار به ما اين امكان را داده است كه راحت تر با افراد رابطه برقرار كرده و از محاسن و معايب سيستم از ديد كاربران مطلع شويم. گرچه به نظر مى رسد مديران بلاگ اسكاى در عمل موفق بوده اند، اما نبايد فراموش كنند كه در فضاى مجازى اينترنت هر كسى مى تواند به دروغ خود را مدير بلاگ اسكاى و نرم افزارنويس آن جا بزند. ضمن آنكه شفافيت باعث مى شود تا كاربران اينترنتى بتوانند به بلاگ اسكاى اعتماد كنند و از آن به عنوان يك فضاى ثابت براى وبلاگ نويسى استفاده كنند. در حال حاضر هنوز هم بسيارى از كاربران به بلاگ اسكاى اعتماد ندارند. آنها معتقدند بلگ اسكاى با عرضه امكانات خود و با محبوبيت در ابتداى راه قصد دارد نرم افزار بلاگ اسكاى را به مشتريان خارجى بفروشد. آنها براى اثبات ادعاى خود صفحه اول سايت را مثال مى زنند كه يك صفحه كاملاً انگليسى است و هيچ نشانى از يك سرويس دهنده فارسى در صفحه اول ديده نمى شود. نكته دوم شايعه مذاكراتى بود كه بين مديران بلاگ اسكاى و شركت آلمانى براى فروش اين نرم افزار پيش آمد.
مديران بلاگ اسكاى در پاسخ به اين سوال كه چگونه مى تواند اعتماد كاربران را به خود جلب كنيد مى گويند: «هدف اصلى ايجاد يك سرويس دهنده قدرتمند براى تمام زبان ها و مليت ها است (كه البته كاربران آلمانى را نيز شامل مى شود) و به همين جهت بيشتر صفحات Blogsky به زبان انگليسى است، همين موضوع موجب شده تا در اين مدت كوتاهى كه از راه اندازى اين سرويس دهنده مى گذرد تعداد زيادى كاربر غيرايرانى از اين سايت استفاده كنند.
بلاگ اسكاى داراى ۸ هزار كاربر است و در حدود يك دهم آنان را كاربران خارجى تشكيل مى دهد كه اغلب چينى و آلمانى هستند. البته در آينده سايت Blogsky از زبان هاى ديگر (عربى، آلمانى، ايتاليايى، فرانسوى، پرتغالى و…) پشتيبانى به عمل خواهد آورد.» آنها جاه طلب و مغرورند شايد همين تصور باعث شده تا به راحتى هك شوند. هك شدن بلاگ اسكاى در ابتداى راه يكى ديگر از نكات شك برانگيز كاربران به بلا اسكاى بود. مديران بلاگ اسكاى در اين باره مى گويند: «به علت وجود مشكلات امنيتى در سيستم شركت آمريكايى كه تأمين كننده فضاى سايت است، در ابتداى كار با مشكلاتى مواجه شديم كه بعد از شناسايى، آنها را به شركت فوق گزارش داده و همه اين موارد برطرف شدند و اين شركت به علت ضرر و زيان پيش آمده براى ما، خسارت را پرداخت كرد. البته Blogsky هنوز در مرحله آزمايشى است و اصولاً اين مرحله براى يافتن تمام مشكلات احتمالى است.» در صفحه اول بلاگ اسكاى خبر يك ابزار قدرتمند و سحرآميز در آينده اى نزديك به كاربران داده شده است، اما هنوز كسى نمى داند اين ابزار جادويى چيست؟ مديران بلاگ اسكاى در اين باره مى گويند: امكانات موجود در اين سايت كه همگى به سادگى قابل استفاده هستند بزرگ ترين مزيت Blogsky است. در طراحى Blogsky سعى شده تا همه كاربران به سادگى بتوانند از همه امكانات آن استفاده كنند. تخصيص فضاى نامحدود به كاربران، عدم وجود بنر تبليغاتى در صفحات كاربران، سيستم جديد آرشيو همراه با ماشين حساب، تعويض تقويم از ميلادى به شمسى و بالعكس در هر لحظه تعويض زبان از انگليسى به فارسى و بالعكس در هر لحظه. امكان چند صفحه اى كردن وبلاگ. امكان فعال و غيرفعال كردن بخش نظرخواهى براى هر يادداشت و يا غيرفعال كردن كامل سيستم نظرخواهي. امكان پاسخ گويى به نظرات كاربران توسط مسئول هر بلاگ. سيستم Anti flooding در قسمت نظرخواهى، امكان فيلتر كردن نظرات كاربران بر اساس كلمات تعيين شده توسط مسئول هر وبلاگ. امكان ويرايش هر سه قالب صفحه اصلى، صفحه آرشيو و صفحه نظرخواهى بخشى از امكانات بلاگ اسكاى است. «اما بلاگ اسكاى با وجود اين مزيت ها ضعف هاى بزرگى نيز دارد. بزرگ ترين ضعف بلاگ اسكاى نداشتن دسته بندى وبلاگ ها و امكان جست وجو در ميان وبلاگ هاى بلاگ اسكاى است. با تخصصى شدن وبلاگ ها هر كاربر نياز دارد تا وبلاگ هاى مورد علاقه خود را جست وجو كند و از ميان دسته بندى هاى هنرى روزنامه نگارى، شخصى، گروهى، كامپيوترى و… وبلاگ برگزيده خويش را بيابد. مديران بلاگ اسكاى ر اين باره مى گويند: «به دليل اينكه پاره اى از كاربران با وارد كردن اطلاعات غلط به شكل عمدى يا غيرعمدى سبب مخدوش شدن دسته بندى ها مى شوند ما فعلاً از انجام اين كار منصرف شده ايم.
اما به دنبال روش هايى جايگزين با كارايى و دقت بالاتر هستيم.» اينكه يك سايت بتواند همزمان با تكنولوژى روز سطح نرم افزارى خود را ارتقا دهد اقدامى موثر براى حفظ كاربران است. مديران بلاگ اسكاى ارتقاى نرم افزار و افزودن سرويس هاى جديد را يكى از مهم ترين اهداف خود مى دانند و مى گويند: «لازم است مجدداً توجه شما را به اين نكته جلب كنم كه بلاگ اسكاى هنوز در مرحله آزمايشى است و ما در حال گزارش گيرى از سيستم براى تعيين الگوريتم ها و روش هاى بهينه سرويس دهى هستيم.» خيلى ها دوست دارند بدانند كه چرا بلاگ اسكاى بدون سروصدا متولد شد و واقعاً هدف مديران بلاگ اسكاى با توجه به اينكه هيچ تبليغى براى سايت خود نمى گيرند و منبع درآمدى براى تأمين هزينه هاى كلان خود ندارند چيست. اين سكوتى است كه كمى مرموز به نظر مى رسد اما مديران بلاگ اسكاى وعده به آينده مى دهند: «در آينده اى نزديك اهداف، برنامه ها و مأموريت سايت در اختيار همه كاربران قرار خواهد گرفت و به تفصيل بيان خواهيم كرد كه ظهور پديده اى به نام Blogsky به چه دليل بوده؟ و انديشه مديران Blogsky در مورد آينده اين سرويس دهنده چيست.» بلاگ اسكاى مزه رقابت با پرشين بلاگ را مى چشد. شيوه تبليغى آنها درست برخلاف پرشين بلاگ سكوت است. با توجه به گسترش روزافزون وبلاگ نويسى بعيد به نظر مى رسد كه اين رقبا جاى يكديگر را تنگ كنند چرا كه هركدام از اين سرويس دهندگان مى توانند بخشى از وبلاگ نويسان را پوشش دهند. با اين همه بلاگ اسكاى، پرشين بلاگ و حتى بلاگر جزو سيستم هاى Hosted Remote محسوب مى شوند. يعنى سيستم هايى كه پس از ثبت نام domain و host را به كاربر ارائه مى دهند و هر لحظه امكان نابودى و از بين رفتن اطلاعات وجود دارد. اما سرويس هاى مووبيل تايپ يا b2 كه مخصوص بلاگرهاى حرفه اى است هم امكانات بهترى دارند هم اينكه كاربر با پرداخت هزينه domain و host اختيار و استقلال بيشترى از خود دارد و كسى نمى تواند نوشته هاى او را به عنوان مدير يا مسئول ناظر فيلتر كند و يا از بين ببرد.

muzi2001ir@yahoo.com

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ایده ها و تکنیک های هوشمندانه برای بهینه‌سازی وب‌سایت
    ترفند ها و تکنیک های نوآورانه برای اهمیت ویدئو مارکتینگ
    ایده ها و راهکارهای کلیدی برای لینک سازی خارجی

    نکته های حرفه ای درباره مفهوم سبک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا