تکنولوژی

وبلاگهاى ايرانى و قضاوتهاى مغرضانه

نام نویسنده: بهرنگ فولادى

در همين زمينه :

گزارش رويتر در مورداينترنت در ايران
گزارش cnn در مورد اينترنت در ايران

وبلاگ NeoMinds – در يك سال اخير وبلاگهاى فارسى زبان در اينترنت رشد قابل ملاحظه و سريعى داشته اند. بطوريكه از تعداد 700 وبلاگ در اوايل سال 81 به بيش از 20000 وبلاگ در حال حاضر رسيده اند.
طبق آمار سرويسهاى crawler هم اكنون بيش از20271 وبلاگ فارسى فعال روى سرويس دهنده پرشين بلاگ PersianBlog.com (اولين سرويس دهنده وبلاگ فارسى) قرار دارند كه اين تعداد روزبروز در حال افزايش است. هم اكنون وبلاگهاى فارسى رتبه چهارم را در اينترنت از نظر تعداد كسب كرده اند.
رشد حيرت آور وبلاگهاى فارسى در كنار حساسيتهاى ويژه جهانى نسبت به رودادهاى اجتماعى كشورمان باعث شده است كه تحليل هاى مختلف و متفاوتى درباره علل گرايش و علاقه كاربران ايرانى به پديده وبلاگ و محتواى وبلاگهاى فارسى، از سوى ناظران داخلى و خارجى ارائه شود.
در روزهاى اخير با مطرح شدن بحث فيلترينگ سايتهاى اينترنتى و مباحث پيرامون آن در داخل كشور، ديدگاههايى نيز از سوى رسانه هاى خبرى بيگانه ارائه شده است. عمده بحث در بخش سايتهاى ايرانى، روى وبلاگهاى فارسى زبان بعلت تعداد زياد آنها، متمركز بوده است.
در همين راستا اخيرا، خبرگزاريهاى رويترز و CNN در دو مقاله مشابه با تيترهاى متفاوت، مطالب و تحليلهايى درباره وبلاگهاى ايرانى منتشر كرده بودند. در هر دو مقاله به طور واضح سعى شده بود، عمده اشتياق و علاقه وبلاگنويسان و خوانندگان وبلاگهاى ايرانى به مسائل جنسى و فرهنگ غرب ( كه در مقاله از آنها به عنوان تابو نام برده شده است) ارتباط داده شودو چنين وانمود شود كه كاربران ايرانى اينترنت به علت محدوديتهاى اجتماعى دراين زمينه ها به وبلاگنويسى و وبلاگ خوانى روى آورده اند !
حتى خوشبين ترين افراد نيز دخالت اغراض سياسى و اقتصادى، در ارائه خبر وتحليل از سوى رسانه هاى بزرگ دنيا را نفى نمى كنند. البته شدت اين مساله بسته به اهميت موضوع مورد بحث از سوى گردانندگان اين رسانه ها متغير مى باشد. اما در اين ميان نكت مهم تر منابع خبرى است كه اين رسانه ها به آنها استناد نموده يا كسب خبر مى كنند.
منابع خبرى اين مقالات عمدتا گزارشهايى است كه بر پايه تحليلهاى غلط و ساختگى ارائه شده اند. نمونه اى از اين تحليلها چندى پيش در كنفرانس BlogTalk كه در شهر وين كشور اتريش تشكيل شده بود، ارائه گرديد. تمام آمارهاى ذكر شده در اين مقاله از وبلاگهاى فارسى، مربوط به سرويس پرشين بلاگ مى باشند كه نويسنده براى توجيه گزارش خود به آنها اشاره نموده است. در قسمتى از گزارش آمده است :
“وبلاگهاى جنسى (مخالف قوانين سرويس پرشين بلاگ- 6 وبلاگ از 10 وبلاگ برتر)” !!
در بخش ديگر نويسنده گزارش در جمع بندى خود ا نسل جديد ايرانيان مى نويسد: “مسائل جنسى مهمترين مشكل بسيارى از آنهاست”
به عنوان شخصى كه در مجموعه پرشين بلاگ (سرويس دهنده بخش اعظم وبلگهاى فارسى) فعاليت دارم، اين تحليلها و گزارشها را ظلم بزرگى به جامعه وبلاگنويسان ايرانى و همچنين حيثيت ملى ايرانيان مى دانم. براى روشن شدن واقعيت، به طور مستند به آمارهاى سرويس پرشين بلاگ اشاره مى كنم.
در حال حاضر در 21 گروه موضوعى در پرشين بلاگ، 9789 وبلاگ ثبت شده اند كه بيش از 6000 وبلاگ ديگر در ليست انتظار قرار دارند ( كه مديران ليست بايد آنها را بر اساس قوانين سايت پرشين بلاگ تاييد يا رد كنند). در ميان اين وبلاگها 3936 وبلاگ در گوه “عمومى”، 744 وبلاگ در گروه “زندگى” و 881 وبلاگ در گروه “شخصى” ثبت شده اند. ساير وبلاگها در ليستهاى موضوعى ديگر مانند اينترنت، كامپيوتر و تكنولوژى، ادبيات، هنر و… قرار دارند كه مجموعا 4198 وبلاگ را شامل مى شوند.
يعنى بيش از 42% وبلاگها در مورد مسائل علمى، تكنيكى و هنرى مطلب ارائه مى كنند. 40% در باره موضوعات عمومى و تنها كمتر از 1% به مسائل شخصى مى پردازند.
طبق اين آمار نه از تعداد بالاى بازديدكننده وبلاگهاى جنسى ( كه مخالف با قوانين سرويس پرشين بلاگ مى باشند) خبرى است و نه از رويكرد وبلاگنويسان به اين مسائل كه به عنوان “مشكل بسيارى از آنها” ذكر شده است. مطابق آمار فوق جوانان ايرانى به عنوان گروه اصلى استفاده كنندگان وبلاگ، آن را بعنوان ابزارى مناسب براى فعاليت و معرفى تواناييهاى خود در عرصه هاى علمى، فرهنگى، اجتماعى و هنرى برگزيده اند.در كشور ما كه امكانات دسترسى به دانش روز براى بسيارى از جوانان مشتاق ميسر نيست، وبلاگها به عنوان عامل اصلى ارتباط و تبادل افكار و دانسته ها بين آنان تبديل شده اند.
جوان ايرانى به وبلاگ روى آورده است چون آن را ابزارى مناسب يافته كه مى تواند حس تاثير گذارى و مشاركت و اظهار نظر او را در رويدادهاى پيرامونش ارضا نمايد. كارى كه شايد با شرايط و امكانات جامعه ما انجام آن بسيار دشوار يا غير عملى ات اما او به كمك وبلاگ در محيط مجازى انجام آنها را تجربه و تمرين مى كند

[email protected]

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. راهنمای کامل در مورد بررسی طراحی سایت صبا نت
    ترفندها و ایده های هوشمندانه برای پیشنهاد نام برند
    تکنیک های سریع و آسان در مورد HubSpot – آموزش قدم به قدم

    ترفندهای بی نظیر درباره نیازمندیهای اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا