تکنولوژی

سه ميليون كاربر ايرانى گرفتار سيستم Dial up

نام نویسنده: مينو مومنى

بخش کامپيوتر روزنامه دنياى اقتصاد – سه ميليون و 200 هزار كاربر اينترنت در حال حاضر در كشور وجود دارند اين خبرى است كه وزير پست و تلگراف و تلفن آن را اعلام مى كند، وزارتخانه اى كه چشم به شوراى نگهبان دوخته تا تكليف مصوبه مجلس درباره تغييرنام وظايف وزارت ICT (فناورى اطلاعات و ارتباطات) را مشخص كند . هر چند مشخص نيست آمار سه ميليون و 200 هزار كاربر دقيقا بر چه مبناى شمارش شده ولى تقريبا در حوزه IT كشور كسى شك ندارد آمار كاربران اينترنت حداقل طى يكسال گذشته دو برابر شده است .
نخستين بار سه سال قبل و در هنگام معرفى انجمن صنفى كارفرمايان اينترنتى آمارى درباره تعداد كاربران اينرنت ارايه شد اين آمار آن چنان كه ارايه كنندگان آن تاكيد داشتن به شكل تخمينى از كاربران ISP ها جمع آورى شده بود بر مبناى آمار ارايه شده در سال 80 ، 300 هزار كاربر اينترنت در كشور وجود داشت اين تعداد يك سال بعد يعنى سال 81 به يك ميليون و پانصد هزار كاربر افزايش يــافت و پيش بينى مى شد كه امسال به سه ميليون نفر استفاده كننده اينترنت برسد .
پيش بينى ها كه در آن موقع بسيار بلند پروازانه به نظر مى رسيد امروز تحقق يافته و حداقل سه ميليون ودويست هزار كاربر اينترنت در ايران وجود دارند از دو سال قبل كه تعداد كاربران چند برابر شده ميزان كيفيت ارتباط آنها چندان رشدى نداشته است .
عليرغم آن كه خطوط E1 (ديجتيال ) از طرف مخابرات به بخش خصوصى واگذار شده و عليرغم دسترسى هاى متعددد ديگرى كه طى ماههاى اخير از راههاى چون فيبرنورى و ماهواره برقرار شده اما سرعت و كيفيت اينترنت رشد بسيار محدودى داشته و اين موضوع براى سه ميليون كاربر اينترنت پذيرفتنى نيست .
رضا پارسا دبير انجمن صنفى كارفرمايان اينترنتى درباره آمار ارايه شده توسط وزير پست مى گويد : اين آمار تقريبى است و با توجه به تعداد خطوط ISP ها و پهناى باند كلى كشور تخمين زده شده است .
وى مى افزايد : بعيد مى دانم در اين مورد سر شمارى صورت گرفته باشد هر چند اين كار يعنى آمارگيرى بايد توسط سازمان آمار ايران انجام شود.
رضا پارسا معتقد است اطلاعات پايه در مخابرات وجود دارد و آنها بنا بر همين اطلاعات آمار نسبى را اعلام مى كنند كه حدس مى زنم حدود 10 تا 15 درصد با آمار واقعى اختلاف داشته باشد.
بسيارى از منتقدان سيستم مخابراتى كشور زير ساخت هاى ضعيف ارتباطى را عامل بروز اشكلات فنى و جلوگيرى از رشد متوازن IT در كشور است اگر با چنين زير ساخت هاى مخابراتى ضعيفى داراى اين حجم از كاربران اينترنت هستيم در صورتى كه حداقل زير ساخت هاى متناسب براى اتصال استاندارد به اينترنت در كشور وجود داشت قطعا اين ميزان كاربران به چندين برابر ميزان فعلى مى رسيد .
دبير انجمن صنفى كارفرمايان اينترنتى تغيير در سيستم معمول اتصال كاربران به Dial up را خاطر نشان مى كند و مى گويد : قطعا نياز به تغيير در شكل اتصال كاربران به اينترنت احساس مى شود چون روش دسترسى از طريق سيتم Dial up يك روش منسوخ شده است و هم اكنون در تمام دنيا سيستم شماره گيرى جاى خود را به مودم هاى كابلى داده است در اين روش پهناى باند زيادى وجود دارد كه اشغال شدن در آن به چشم نمى خورد و دسترس به اينترنت به صورت شبانه روزى و دائم در اختيار علاقمندان است .
پارسا مى افزايد : روش Dial up بايد اصلاح شود و اين نياز به تدوين آئين نامه و اصلاح بوركراسى حاكم بر مخابرات و مجهز شدن مخابرات به تكنولوژى روز دارد.
با وجود چنين اعتقاد هاى مسئولين مخابراتى در صحبت هاى مختلف خود بر اين موضوع تاكيد مى كنند كه به زودى سيتم هاى جديدى راه اندازى مى شود و از طريق آنها كاربران با سرعت بالا به اينترنت متصل مى شوند يكى از اين سيتم هاى سيتم ADSL است كه مدت هاست مسئولين مخابراتى وعده اهدا آن بـــه ISP ها را مى دهند اما هم اكنون در بسيارى از نقاط جهان اين سيستم در اختيار كاربران انتهاى (خانگى ) قرار مى گيرد چرا كه سيستم فوق اين توانايى را دارد كه هنگام اتصال به اينترنت ترافيك صدا (Voice) را عبور دهد بنابراين از اين طريق مى توان همزمان با استفاده از اينترنت تماس تلفنى هم برقرار كرد.
ارشناسان اما مشكلات ديگرى نيز فرار روى كاربران اينترنت مى بينند به گفته رضا پارسا در حال حاضر كاربران اينترنت ما حرفه اى نيستند تنها يك بخش كوچكى از دانش آموزان ، دانشجويان و استادان به اينترنت دسترسى دارند و بخش خصوصى نيز تا حدودى براى تجارت از اين شبكه استفاده مى كنند اما بخش عمده كاربران از اين پديده براى چك كردن ايميل جستجو اطلاعات و كار علمــــــى و مطالعاتى بهره مى گيرند و بخش ديگر نيز به عنوان سرگرمى و تفريحى به آن مى نگرند . علت اين امر آن است كه كاربردهاى اصلى استفاده از اينترنت در كشور هنوز جا نيفتاده است قطعا وقتى خدمات آن معرفى شود به نسبت كاربران حرفه اى نيز افزوده مى شوند مثلا فروشگاههاى اينترنتى ، امور بانكى ، بيمه و… الكترونيكى راه بيفتد بر تعداد كاربران نيز افزوده مى شود و در آن زمان وضعيت فعلى به هيچ وجه جوابگوى كاربران و خواسته هاى آنها نيست و نياز به تحول عمده در زير ساخت احساس مى شود .
اما بسترى كه كارشناسان از آن صحبت مى كنند شامل چه بخش هاى است آيا اين بستر صرفا يك سرى امكانات فنى است و يا زمينه هاى قانونى آن را نيز در بر مى گيرد.
پارسا در اين باره مى گويد : ما در سال 2003 ميلادى هستيم ولى متاسفانه در حوزه دسترسى به اينترنت يك قانون شفاف نداريم كارى كه حداقل موضوع دسترسى را روشن كند كه به فرض استفاد از چــــــه سايت هاى مجاز و چه سايت هاى غير مجاز است اين كار ابتدايى هنوز جاى بحث دارد ما نياز به قانون مصوب مجلس داريم كه در آن قوانين به صراحت موضوعات را بيان كند هر چند سياست هاى كلى توسط شوراى عالى انقلاب فرهنگى تدوين شده اما در واقع اين سياست ها براى اجرا نياز به قانون دارد.
وى مى افزايد : هم اكنون سرويس دهى مخابرات به بدترين شكل ممكن انجام مى گيرد پرسش اين است كه آيا در اين زميه قانونى داريم كه براى سرويس دهى مناسب ميان مخابرات و كاربران قراردادى وضع شود و در صورت عدم سرويس دهى مناسب كاربر بتواند طبق آن قرار داد از مخابرات شكايت كند؟
از طرف ديگر منتقدان سياست هاى ارتباطى كشور انحصارگراى مخابرات را موجب ركورد صنعت ارتباطات مى دانند و نياز به اين تغيير رويكرد را ياد آور مى شوند كه بخش خصوصى نيز در اين زمينه همراه دولت باشد.
رضا پارسا در اين باره مى گويد : با سيستم هاى فعلى و كاغذ بازى موجود در آن پيشرفت در زمينه IT يك امر محال است به عنوان مثال مى توان به حوزه تلفن همراه و نگرش مخابرات طى سال هاى گذشته نگاه كرد . آنها بدون در نظر گرفتن تناسب شبكه ، امكانات و تجهيزات فنى اقدام به واگذارى خطوط كردنند و چنين طراحى هاى بدون فكرى باعث ايجاد مشكلات شديدى شده است تا آن جا كه مسئولان براى حل اين مشكلات با صرف هزينه كلان به مستشار روى آورده اند .
او خاطر نشان مى كند از هم اكنون در مقوله ديتا و فيبر نورى بايد توجه كرد تا به علت نبود نگرش درست دچار تجربه تلخ تلفن همراه نشويم و هزينه سنگينى جهت مستشار و اصلاح سيستم به كشور تحميل نكينم .
در چنين شرايطى و با وجود نياز فورى و شديد به اصلاح ساختارهاى مخابراتى فعلا توجه و تمركز مسئولان به موضوع محتواى اينترنت و آن هم نه از نگاه افزايش محتواى مثبت و فارسى بلكه از نگاه حذف و سانسور جلب شده است . شايد آنها تصور مى كنند ابتدا بايد چيزى را فيلتر و سانسور كرد و سپس آن را ايجا نمود.

[email protected]

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ایده ها و ترفندهای کلیدی برای صفحه جدید
    راهکار ها و تکنیک های نوین برای آموزش وردپرس در مستر اموز که باید در نظر بگیرید
    ایده های ارزشمند و حرفه ای درباره پشتیبان وب | آپدیت شده جدید

    ایده های ارزشمند درباره راه های تماس با مشتری

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا