تکنولوژی

بچه سايت ها،مامور گول زدن موتورهاى جستجو

نام نویسنده: محمود بشاش

بخش مقاله ITiran – حتما نام Portal يا Mini Site را شنيده ايد. اين سايت ها درواقع به عنوان يک مدخل ورودى به سايت هاى اصلى عمل مى کنند و به همين دليل به آنها Portal يا همان مدخل مى گويند و از اين نظر به آنها Mini Site مى گويند که معمولا سايت هائى با اطلاعات کم و متمرکز روى يک موضوع خيلى خاص هستند که از نها لينک هاى زيادى به سايت يا سايت هاى اصلى داده مى شود. اين نوع سايت ها از اين جهت که با داشتن لينک هاى زياد به سايت هائى که شايد هيچ محتواى مناسبى هم نداشته باشند، باعث گول زدن موتورهاى جستجو و ايجاد ترافيک براى “هيچ” مى شوند، به همين دليل معمولا موتورهاى جستجو نسبت به اين نوع سايت ها خيلى حساس و با دقت عمل مى کنند و سعى مى کنند اين تاکتيک را خنثى کنند.
با اين حال، سوال مهم اين است که آيا اين نوع سايت ها بى ارزش هستند ؟ جواب منفى است. در اين مقاله به ارزش آنها اشاره خواهد شد.
خاصيت آنها براى بازديد کننده واقعى هدف طراحى هر سايتى حتى بچه سايت ها اين است که به بازديد کننده سايت، خدمات مناسبى ارائه شود. اين باعث مى شود تعداد بازديد کننده افزايش يابد، صفحات بيشترى از سايت بازديد شود، مدت بيشترى در سايت بمانند و به احتمال زياد، مجددا به سايت بازگردند. يکى از خاصيت هاى بچه سايت ها اين است که اطلاعات را در ساختار کوچک که قابليت بازديد و همچنين مديريت راحت ترى دارد، ارائه مى کنند.
يک مثال ساده. يک سايت ورزشى را در نظر بگيريد که در مورد انواع ورزش ها از فوتبال تا واليبال و بسکتبال گرفته تا تنيس، دوميدانى و حتى ماهيگيرى اطلاعات دارد. در اين سايت حجم زيادى اطلاعات کامل در مورد همه ورزش ها وجود دارد. نقطه ضعف اين سايت هم همين است… “حجم زياد” اطلاعات در مورد “همه” ورزش ها. پس راه حل کمک به بازديد کننده جهت دسترسى به اطلاعات خاص مورد نيازش چيست ؟
جواب اين سوال در اين مورد خاص، راه اندازى بچه سايت است. با طراحى يک سايت اختصاصى مثلا مختص يک منطقه خاص يا يک ورزش خاص، با يک امکان مناسب گشت زنى راحت در سايت، سرعت بالا و اطلاعات کاملا گلچين شده، بازديد کننده شما احساس راحتى بيشترى خواهد کرد. شما در اين سايت، با احتياط، به ساير سايت هاى ورزشى هم لينک مى دهيد که بازديد کننده سايت شما اگر اطلاعات ورزش هاى ديگر را هم خواست، بتواند به آنها برسد.
امروزه خيلى از صاحبان سايت، متمرکز بر جلب رضايت عنکبوت هاى موتورهاى جستجو هستند تا متمرکز بر رضايت بازديد کننده. اين موضوع باعث مى شود در ارائه اطلاعات مناسب بازديد کننده کوتاهى شود و در آخر روز، چيزى که باقى مى ماند، هزينه خدمات ميزبانى سايت و ميزان بازده کم آن است. با طراحى بچه سايت ها، شما علاوه بر اينکه مى توانيد در آن سايت ها بر اطلاعات مورد نظر بازديد کننده متمرکز شويد، بلکه با ارتباط چند بچه سايت، يک شبکه بزرگ از اطلاعات مرتبط به هم ايجاد خواهيد کرد.

کلمات کليدى بيشتر!
هرچند که هدف جلب رضايت بازديد کننده است ولى يک شبکه بزرگ از بچه سايت ها تاثير خوبى در افزايش بازديد کنندگان سايت هاى شما دارند. همه مى دانيم يک سايت زيبا وقتى که بازديد کننده نداشته باشد، بى خاصيت است. بچه سايت ها در افزايش رتبه سايت شما و جلب بازديد کننده از طريق موتورهاى جستجو موثر هستنند.
يک دليل اين است که دست شما در انتخاب و استفاده از کلمات کليدى موثرتر، باز است. شما اکنون چند سايت داريد که هريک بر روى موضوع خاصى متمرکز هستند و هرکدام کلمات کليدى مخصوص خود را ترويج مى کنند و لازم نيست همه کلمات کليدى در يک سايت وجود داشته باشند که معمولا هم زياد موثر نيست. پس مثلا در همين سايت ورزشى به جاى اينکه از مثلا کلمات “تاريخ فوتبال” تا “قهرمان اسکى ايران” در يک سايت استفاده کنيد، هر يک را در سايت اختاصى خودش به کار ببريد و نتيجه مطلوب ترى هم بگيريد. توضيح بيشتر اين که شما در يک صفحه وب خيلى راحت تر است که مثلا روى “جام فوتبال” و “قهرمان هاى فوتبال” متمرکز شويد تا اينکه روى “جام فوتبال” و “تاريخ بدمينتون”. در حالت اول، متن صفحه خيلى مناسب تر و قابل خواندن تر نسبت به حالت دوم است.
نکته مثبت ديگر در مورد صفحه ورودى سايت است. همان طور که مى دانيد، موتوروهاى جستجو براى صفحه اول ارزش زيادى قائل هستند و در رتبه سايت تاثير زيادى دارد. با داشتن چند بچه سايت، در واقع شما چند صفحه ورودى داريد که در مجموع باعث رتبه بالاترى در موتورهاى جستجو مى شود و وقتى بازديد کننده به يکى از سايتها که مرتبط به موضوع مورد نظرش است برسد، به ساير سايت هاى شما هم لينک خواهد شد.
همچنين شما وقتى سايت هاى خود را در ليستهاى اينترنتى قرار مى دهيد، در طبقه بندى هاى مختلفى قرار خواهند گرفت مثلا در طبقه بندى تفريح > ورزش > فوتبال و همچنين تفريح > ورزش > تنيس که اين باعث برقرارى ارتباط هاى بيشترى به شبکه بچه سايت هاى شما مى شود.
با تمام توضيحات بالا که خاصيت بچه سايت ها را در افزايش کلمات کليدى که رواج مى دهيد و همچنين افزايش تعداد ارتباط به شبکه بچه سايت هاى شما را بيان مى کند و در نتيجه تعداد بازديد کننده سايت شما را از 50 عدد در روز به 5000 عدد در روز مى رساد، اگر از اين امکان خوب و عاقلانه استفاده نکنيد، براى شما بازده خوبى نخواهد داشت.
توجه کنيد که هدف از اين نوع سايت ها، ارتباط هاى تو درتو و چند لايه بين اين سايت ها نيست و يا طراحى يک صفحه لينکستان. شما بايد در برقرارى ارتباط بين اين سايت ها با دقت و منطق عمل کنيد. هر جا که واقعا نياز است تا بازديد کننده سايت شما به يکى ديگر از مجموعه بچه سايت هاى شبکه شما منتقل شود، اين کار را بکنيد و هدف خود را فقط در برقرارى ارتباط بين اين سايت ها متمرکز نکنيد.
سايت هاى خود را مناسب و مورد توجه بازديد کننده طراحى کنيد و تمام هدف خود را در جلب رضايت موتور هاى جستجو قرار ندهيد چن ممکن است اين کار در کوتاه مدت پاسخگو باشد ولى بازديد کنندگان ناراضى به سرعت سايت شما را ترک و فراموش خواهند کرد.

www.mahmoodb.com

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ترفندهای بی نظیر در مورد تولید محتوای عالی
    نکات ارزشمند و حرفه ای در مورد بازطراحی سایت که شما باید بدانید
    ایده ها و راهکارهای خلاقانه برای بررسی محتوا – راهنمای آپدیت شده جدید

    هشدارها و توصیه های مهم درباره مقاله نویسان

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا