تکنولوژی

آبروى از دست رفته

بى بى سى – هاول رينز، دبيرتحريريه روزنامه آمريکايى نيويورک تايمز در پى رسوايى مربوط به خبرنگار آزاد جوانى که به جعل دهها خبر پرداخته بود از مقام خود استعا داده است.
وى در کانون انتقاداتى قرار داشت که اين رسوايى به همراه آورده بود، چرا که حتى پس از اينکه نگرانيهايى نسبت به اعتبار خبرهاى آن خبرنگار جوان ابراز شد بازهم به وى اجازه داد به پوشش خبرى حوادث مهم ادامه دهد.
استعفاى هاول رينز بزرگترين رسوايى را در تاريخ برجسته ترين روزنامه آمريکا رقم زد.
نيويورک تايمز که انتشار آن از سال 1851 به عنوان نشريه اى طرفدار جمهوريخواهان و مخالف برده دارى آغاز شد، قديمى ترين روزنامه در آمريکاست و در تاريخ يکصدوپنجاه ساله خود براى افزودن بر دامنه آزادى بيان تلاشها و مبارزات فراوان کرده و حتى به ديوان عالى شکايت برده است.
اهل سياست و دولتمردان آمريکايى مطالب نيويورک تايمز را بدقت مى خوانند و دنبال مى کنند؛ ديدگاههايى که اين روزنامه مطرح مى سازد بر گفتمان و مناقشات سياسى تأثير عمده اى مى گذارد.
اين روزنامه همچنين بيش از هر نشريه ديگرى جوايز عرصه روزنامه نگارى و از جمله جايزه پوليتزر را به خود اختصاص داده است.
نيويورک تايمز در دوران مديريت هاول رينز بر تحريريه خود برنده هفت جايزه پوليتزر شد نيويورک تايمز در دهه هاى آغازين انتشار بتدريج به دمکراتها و اصلاح طلبان گرايش پيدا کرد و سرانجام آدولف اکس امتياز آن را در سال 1896 به بهاى هفتاد و پنج هزار دلار خريدارى کرد.
خانواده اس که هنوز مالکيت روزنامه را در دست دارد براى جداساختن آن از زمره مطبوعات عامه پسند شعار “هر خبرى که قابل درج باشد” را براى محتواى آن برگزيدند.
گزارش اختصاصى از عبور نخستين هواپيما از فراز اقيانوس اطلس در سال 1927و بمباران اتمى شهر ناکازاکى در ژاپن در سال 1945جايگاهى ويژه به نيويورک تايمز بخشيد و در سالهاى دهه هاى شصت و هفتاد ميلادى بود که اين روزنامه با پرداختن به مناقشات مربوط به حقوق مدنى و نقش آمريکا در جنگ ويتنام تأثيرگذارى خود را نشان داد.
انتشار گزارشى در اين روزنامه در سال 1968 باعث شد ليندون جانسون رئيس جمهور وقت آمريکا از رقابتهاى انتخاباتى براى ابقا در مقام خود کنار رود.
نيويورک تايمز در بيست سال گذشته فعاليت خود را گسترش زيادى بخشيده است، نسخه هاى آن با استفاده از فن آورى ماهواره اى به صورت همزمان در سراسر آمريکا چاپ مى شود و روزنامه بين المللى هرالدتريبون نيز تحت مالکيت مشترک نيويورک تايمز و واشنگتن پست در آمده است.
نيويورک تايمز همچنين بخشى از سهام شبکه تلويزيونى ديسکاورى را خريدارى کرده است.
انتشار گزارشى در نيويورک تايمز در سال 1968 باعث شد ليندون جانسون رئيس جمهور وقت آمريکا از رقابتهاى انتخاباتى براى ابقا در مقام خود کنار رود
اين روزنامه در دوران مديريت هاول رينز بر تحريريه خود به دليل پوشش خبرى حادثه يازدهم سپتامبر برنده هفت جايزه پوليتزر شد که معتبرترين جايزه در عرصه مطبوعات است.
اما حتى پيش از اينکه رسوايى اخير گريبانگير نيويورک تايمز شود براى خيليها اين پرسش مطرح بود که آيا اين روزنامه همچنان نان اعتبارى را مى خورد که از گذشته برايش مانده است؟
ضربه اى که بر اعتبار نيويورک تايمز وارد آمده ممکن است هرگز جبران نشود اما ترديدى نيست که اين روزنامه براى اطمينان دادن به خوانندگانش در مورد اعتبار خود از هيچ تلاشى فروگذار نخواهد کرد.
در حال حاضر هيأتى مأمور شده است سياستهاى حاکم بر تحريريه نيويورک تايمز را بررسى کند و از جمله به تحقيق در مود سياستهاى استخدامى، کاربرد منابع ناشناخته و استفاده از روزنامه نگاران آزاد در اين روزنامه بپردازد.
اتفاقى که براى نيويورک تايمز افتاده به عملکرد يکى از روزنامه نگاران آزاد آن بازمى گردد و باعث شده است ديگر مؤسسات خبرى نيز نسبت به نحوه استفاده از روزنامه نگاران آزاد هشيارتر شوند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا