تکنولوژی

حمايت قبل از محدوديت

نام نویسنده: شهرام شريف

ابرار اقتصادى – مسدود كردن سايت‌هاى اينترنتى كه از اوايل هفته و با سخنان وزير پست و تلگراف و تلفن رسميت يافت، طى روزهاى گذشته ادامه يافته و موجب اظهار نظرهاى متفاوتى نيز در اين عرصه شده است.
مسدود كردن سايت‌هاى اينترنتى البته به دلايل مختلفى انجام گرفته از جمله مهم‌ترين آنها وجود سايت‌هاى غيراخلاقى و سياسى نامطلوب است. به گفته وزير پست مسئوليت و متولى گرى مسدود كردن سايت‌هاى اينترنتى به عهده كميته‌اى متشكل از نمايندگان وزارت ارشاد، صدا و سيما و وزارت اطلاعات گذاشته شده و ظاهرا ليست‌هاى متعددى شامل سايت‌هاى ممنوعه نيز به خدمات دهندگان اينترنتى ابلاغ شده است.
مسدود كردن سايت‌هاى اينترنتى در حالى صورت مى‌گيرد كه طى سال‌هاى گذشته اين رسانه ارتباطى-اطلاعاتى به صورت آزاد در اختيار همه رار مى‌گرفته است و حتى پس از يك دوره كوتاه مدت سانسور سايت‌هاى اينترنتى و يا فيلتركردن آنها كنار گذاشته شده بود. هرچند به دليل استفاده كاربران از خدمات دهندگان اينترنت از خطوط ارتباطى مخابرات و ISPها در حال حاضر امكان برخى محدوديت‌ها وجود دارد اما با پيشرفت‌هايى كه روز به روز در اين عرصه در حال انجام گرفتن است پيش‌بينى مى‌شود راه‌هاى مختلف و جداگانه‌ديگرى نيز در اين زمينه ايجاد شود كه عملا دنبال كردن آنها و اصرار بر مسدود کردن صرفا وارد شدن در يک دور نامشخص و بى پايان است و مشخص نمى‌شود كه آيا سرنوشتى چون ويديو و ماهواره در انتظار خواهد بود يا خير؟
به عقيده كارشناسان تعداد سايت‌هاى غيراخلاقى كه عمده نگرانى مسئولان كشور محسوب مى‌شود، كمتر از يك درصد كل سايت‌هاى اينترنتى است. با اين حال كسى به برخورد با اين گونه سايت‌ها اعتراضى ندارد و به گفته وزير محترم پست در اغلب كشورهاى دنيا اين كار براى مراقبت خانواده‌ها انجام مى‌شود اما چيزى كه قابل ذكر است اين نكته است كه كشورهاى پيشرفته نرم‌افزارهاى فيلتر كننده توسط خود خانواده‌ها به كار گرفته مى‌شود و اين كار اتفاقا موثرتر و دموكراتيك تراست. با اين حال كمتر نظر مخالفى در مورد فيلتر كردن سايت‌هاى غيراخلاقى وجود دارد.
اما در مورد ديگر قسم سايت‌ها، از جمله سايت‌هاى سياسى وضع تا اندازه‌اى متفاوت است. هم اكنون به جز طيفى از سايت‌هاى سياسى كه از چند سال قبل و از خارج كشور روى اينترنت قرار گرفته تعدادى سايت داخلى نيز به تازگى به اين موضوع روى آورده‌اند، عمده سايت‌هايى كه از داخل هدايت مى‌شوند طيف‌هاى گوناگونى از طيف‌هاى سياسى فعال در ايران را در بر مى‌گيرد كه برخى از آنها حتى فعاليت‌هاى رسمى نيز دارند و يا از اشخاصى بهره مى‌گيرند كه مسئوليت‌هاى رسمى و قانونى دارند.
در اين زمينه دو نظر وجود دارد. يا بايد ضوابطى براى چنين كارى ايجاد شود و يا مشخصا دلايل توقف و مسدود كردن يك سايت اعلام شود. به عقيده برخى كارشناسان تنو سياسى موجود روى اينترنت حتى تا اندازه‌اى توانسته پتانسيل‌هاى اجتماعى كه حتى گاه ممكن بوده ضرر وزيانى را متوجه امنيت كشور كند، تخليه كند. در چنين شرايطى و حتما اگر عزم بر خورد باشد بايد اين كار به صورت يكسان و شفاف انجام گيرد نه اينكه صرفا يك يا چند گروه مورد تحريم قرار گيرند و يا حتى زمينه‌هاى اطلاع‌رسانى سالم در اين عرصه نيز دچار خدشه گردد.
اما جدا از اينترنت قبل از هرگونه محدوديت و انسداد نيازمند حمايت است.
شايد بتوان گفت كه بهترين نوع محدوديت، محدوديت درونى كاربران است و قبل از آنكه محدوديت مؤثر باشد، تشويق و ترغيب سايت‌هاى مطلوب مؤثر است.
به راستى تا كنون از سايت‌هاى مطلوب فارسى كه در زمينه‌هاى مختلف مشغول به فعاليت هستند، چقدر حمايت به عمل آمده است؟

منبع : ccwmagazine

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا