تکنولوژی

دهمين سالگرد تولد mosaic : نقطه تحول دنياى وب

بخش خبر ITiran – ده سال قبل در چنين روزهايى توسعه دهندگان نرم افزارى در دانشگاه ايلينوى نرم افزار mosaic را توليد و عرضه کردند که در آن از تصاوير گرافيکى و راههاى ساده براى ورود به “دنياى وب” استفاده مى شد. در آن زمان چيزى که مختص دانشمندان و نوابغ کامپيوتر بود و کسى نمى توانست بر زبان پرزحمت و پيچيدگى هاى تکنيکى آن فائق شود به صورت وسيله اى همگانى درآمد.
Mosaic در آوريل سال 1993 توسط national center for supercomputing application به عنوان نرم افزارى مجانى وارد بازار شد . اين نرم افزار بنيان برنامه هاى جست و جوى وب فعلى مثل اينترنت اکسپلورر مايکروسافت و نت اسکيپ شد.
مارک آندرسين از جمله کسانى که در توليد اين نرم افزار سهم مده اى ايفا کرد و از رهبران چنين پروژه هايى از جمله بنيانگذار نت اسکيپ است که به همراه تعدادى از همکاران خود در ايلينوى اين طرح را آغاز کردند.
ليد اسمار رييس سابق مرکز کامپيوترى اظهار مى دارد که mosaic يک شتاب دهنده براى اينترنت محسوب مى شود و به عنوان سکوى پرشى براى توانايى گسترش اينترنت به شمار مى رود. قبل از ورود اين نرم افزار ، دسترسى به اينترنت و وب جهانى تنها به متن مطالب محدود بود. اين نرم افزار جديد راهى براى استفاده از تصوير و صدا با کلمات ايجاد کرد.
آندرسين و اريک بينا از همقطاران وى وقتى طراحى اين نرم افزار را آغاز کردند يک هدف روشن درذهن داشتند : خلق يک جست و جوگر که نصب آن ساده باشد، استفاده از آن ساده باشد و با سيستم هاى عامل متفاوت مطابق شود.
بينا مى گويد: مى دانستيم خلق چنين چيزى نبايد خيلى سخت باشد.
اولين نسخه mosaic تنها با “يونيکس” کار مى کرد. نسخه هاى ويندوز و مکينتاش در سال 1993 وارد بازار شدند. زمانى که شايعه و خبر سادگى mosaic مطرح شد کاربران نمى توانستند به راحتى از آن استفاده کنند. ولى به هر حال اين توليد تحولى در راستاى انقلاب اطلاعاتى بود.
NCSA Web اعلام کرده که در يک سال حدود يک ميليون نفر mosaic را دانلود کرده بودند. کاربران جديد که قصد استفاده راحت از وب را داشتند حدود 70 هزار کپى از اين نرم افزار را در هر ماه داشتند.
بينا که در نوشتن اين نرم افزار حضورى فعال داشت مى گويد که هيچ وقت تصور نمى کرده در تاريخ وب ثبت شود. وى بر اين باور است که خلق mosaic تاريخ وب و اينترنت را معقول کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا