تکنولوژی

ISPها در نوروز خوب فروختند تعطيلات پرسود

دنياى اقتصاد – در روزهاى پايانى سال به نوعى تمام مردم غرق در خريد انواع و اقسام پوشاك، تنقلات و لوازم منزل و غيره بودند تا آنجا كه با هجوم بى‌وقفه مشتريان به سوى مغازه‌ها سكوت و كسادى بازار دستخوش تحولات شديدى شد، البته اين روند صعودى فروش در بازارهاى لوازم كامپيوترى نيز به چشم مى‌خورد.
به طور كلى بايد گفت بهار با آمدن خود بازار خريد و فروش را از خواب زمستانى بيدار كرد. اما در اين ميان خريدى كه از چشم‌هاى بسيارى از ناظران مخفى ماند و بعد از به پايان رسيدن تعطيلات نوروزى دهان به دهان نقل شد فروش بسيار بالاى انواع و اقسام كارت‌هاى اينترنتى بود.
به گفته دست‌اندركاران اين امر اكثر ISPها حتى آنها كه نامشان در ميان كاربران حرفه‌اى به نوعى گمنام بود نيز با فروش كارت‌هاى اينترنت خود به سودهاى سرشارى دست يافتند، اما كارشناسان اين فروش خوب اينترنت را به چند دليل مى‌دانند، مقارن شدن جنگ آمريكا و عراق با ايام نوروز، تعطيلات دراز مدت مدارس و دانشگاه‌ها و به نوعى اوقات فراغت اكثر جوانان، تبليغات گسترده ISPها در ايام نوروز و قبل از تعطيلات و در نظر گرفتن هدايا و جوايزى به كاربران در مقابل خريد كارت اينترنت.
اما شايد متصل شدن ايران براى نخستين بار به فيبر نورى يكى از دلايلى باشد كه كمتر مورد بحث قرار گرفته است، پيش از اين ارتباط ايران با اينترنت، از طريق ماهواره‌اى بود اما اتصال به Flag باعث شد كه سرعت اينترنت بالا برود و حجم اينترنت افزايش پيدا كند و وقتى حجم افزايش يافت به طبع سرعت هم بيشتر شد، بنابراين تعداد ISPهاى بيشترى ايجاد شد خصوصاً در شهرستان‌ها. بالا رفتن كيفيت و سرعت اينترنت همچنين مشوق خوبى بود براى آن دسته از كاربرانى كه به دنبال سرگرمى روى اين شبكه جهانى هستند.

كارت‌هايى براى جوانان
يك خدمات دهنده اينترنت در پاسخ به اين سئوال كه در ايام نوروزى فروش كارت اينترنت به چه صورتى بود مى‌گويد: در ايام نوروز امسال مثل سال‌هى اخير وضعيت فروش كارت‌هاى اينترنت بسيار مطلوب بود به طورى كه عليرغم پيش‌بينى‌ها ما مجبور به تهيه كارت‌هاى جديد براى پاسخگويى تقاضاى مشتريان شديم، البته فروش نوروزى دليل بر موفقيت يك ISP نمى‌شود اما به دليل استقبال بسيار زياد حتى ضعيف‌ترين ISPها كه از سرعت و كيفيت پايينى برخوردارند نيز موفق به جلب تعداد قابل توجهى از كاربران مى‌شوند و اين سود حتى باعث شد برخى از افراد براى مدت كوتاهى با ايجاد ISPهاى مجازى (كه نياز به فضاى فيزيكى و شبكه مستقل ندارد) اقدام به فروش اينترنت كنند و به درآمدهاى خوبى دست يابند.
وى همچنين در مورد سايت مورد استفاده كاربران در اين ايام چنين نظرى دارد: رده نخست سايت‌هاى استفاده شده مربوط به سايت‌هاى ارسال كارت‌پستال‌هاى الكترونيكى است و با توجه به اينكه طى يكى دو سال اخير تعداد زيادى از سايت‌هاى ايرانى براى ارسال كارت پستال ايجاد شده استقبال كاربران هم افزايش يافته است.
وى در ادامه مى‌گويد: در ايام تعطيلات نوروزى امسال به دليل مقارن شدن با جنگ ميزان بازديد از سايت‌هاى خبرى افزايش قابل ملاحظه‌اى داشت و به نظر مى‌رسيد كه كاربران در غياب رسانه‌هاى نوشتارى سايت‌هاى خبرى را به عنوان منبعى مورد بازديد قرار مى‌دادند و همچنين طبق معمول همه‌ساله در اين ايام استفاده از سايت‌هاى سرگرم‌كننده، سايت‌هاى موسيقى و سينمايى نيز پررونق بود.
مدير بازاريابى تينا اينترنت در پاسخ به اين سئوال كه آيا رشد ISPها رابطه مستقيمى با رشد كاربران دارد، مى‌گويد: فكر نمى‌كنم ارتباط مستقيمى وجود داشته باشد به اين دليل چشم‌انداز اوليه كار اينترنت يك كار پرسودى را نشان مى‌داد و به هيمن علت مانند ديگر تجارت‌هاى جديد به يكباره خيل عظيمى به اين كار روى آوردند و به نوعى اينترنت رشد قارچ‌گونه داشت. از آن جايى كه براى اين كار برنامه‌ريزى مشخصى صورت نمى‌گرفت و مرجعى براى نظارت به آنها وجود نداشت و از سوى ديگر رفته رفته تب ايجاد ISP هم فروكش كرد سبب شد كه سال گذشته بسيارى ز ISPها كه از پشتيبانى مالى مناسبى برخوردار نبودند از ميدان به دور شدند.
شريفى در پاسخ به اين پرسش كه يك ISP چگونه مى‌تواند در اين شرايط دوام بياورد مى‌گويد: به نظر من ISP در اين بازار موفق خواهد بود كه كاربر را نه فقط براى زمانى كوتاه كه در بلند مدت در اختيار داشته باشد.
اما مسئول يكى از ISPها رشد خدمات دهندگان اينترنت را با كاربران در يك راستا ارزيابى مى‌كند. او مى‌گويد: نرخ رشد كاربران بسيار سريعتر از رشد ISPهاست به همين دليل هنوز سرويس‌دهى اينترنت در ايران به وضعيت استاندارد جهانى نرسيده است. عليرغم افزايش قابل ملاحظه‌ ISPها در يكى دو سال اخير وضعيت اين بازار چندان رقابتى نيست و تقريباً همه ISPها در يك سطح به ارائه خدمات مى‌پردازند.
وى در ادامه مى‌گويد: از طرف ديگر ما برخلاف كشورهاى پيشرفته ISPهاى كمتر ولى قدرتمندتر نداريم و در مقابل، سرويس‌دهى اينترنت بين تعداد زيادى از ISPها تقسيم شده است.
اين مسئول در پاسخ به اين سئوال كه آيا براى فروش كارت‌هاى اينترنت در ايام نوروز از تبليغات خاصى استفاده كرده‌ايد مى‌گويد: در ايام نوروز به دليل تقاضاى زياد كاربران نياز به تبليغات فراوان نيست اما با توجه به اينكه هنوز فروش اينترنت در كشور توسط فروشنده نهايى ضابطه‌مند نيست و گاه از دست فروش‌ها و … مى‌توان اينترنت تهيه كرد، لذا نمى‌توان تبليغات مشخصى را براى فروش اينترنت در نظر گرفت. البته موضوع تبليغات براى اينترنت به غير از ايام نوروز بسيار قابل توجه است چرا كه كسانى كه در اين عرصه فعاليت مى‌كنند حتى به اندازه يك محصول خوراكى براى اينترنت به تبليغ نمى‌پردازند.
اما شريفى مدير بازاريابى تينا اينترنت نيز در پاسخ به همين سئوال مى‌گويد: كارى كه در ايام نوروز براى تبليغات انجام داديم فروش كارت و تحويل مستقيم آن به كاربر بود. اين كار را حتى در روز نخست سال نو نيز قطع نكرديم و همين موضوع از سوى كاربران مورد استقبال قرار گرفت. البته در اين كار بهترين تبليغ براى يك ISP تبليغ كاربر براى اربر است.
وى در ادامه مى‌افزايد: بسيارى از ISPها در اين ايام با شكستن قيمت‌ها به نوعى براى كارت‌هاى خود تبليغ كردند و اينترنت را با قيمت پايين به كاربران عرضه نمودند.
از شريفى مى‌پرسم فروش كارت‌هاى اينترنت در چه زمانى از رونق بالايى برخوردار است و مخاطبان اصلى اين كارت‌ها چه كسانى هستند كه او مى‌گويد: خريد اينترنت در تابستان و ايام تعطيلات مثل نوروز افزايش و در زمان پائيز كاهش پيدا مى‌كند. علت اصلى آن است كه اكثريت خريداران كارت اينترنت قشر جوان هستند كه اين افراد درگير مدرسه و دانشگاه هستند و تابستان و نوروز براى آنها به نوعى اوقات فراغت محسوب مى‌شود و به همين علت ميزان استفاده از اينترنت در اين ايام رشد صعودى دارد. البته بعضى از شركت‌ها نيز از كارت اينترنت استفاده مى‌كنند اما مشترى اول كارت‌ها جوانان هستند.

پشتيبانى حرف اول
بسيارى از كاربران هنگام خريد اينترنت به قيمت آن بيشتر از كيفيت توجه مى‌كنند و براى آنها موضوعى به نام پشتيبانى اساساً بيگانه است در حالى‌كه امروز پشتيبانى فنى مناسب براى هر محصول حتى اينترنت حرف نخست را در تجارت مى‌زند.
در همين زمينه شريفى مى‌گويد: اينترنت يك كالا است كه ما آن را در اختيار كاربر قرار مى‌دهيم اما مثل كالاهاى ديگر قابل لمس نيست، مثلاً وقتى يك نفر پرينترى را خريدارى مى‌كند اين كالا از نظر كاركرد و شكل ظاهرى قابل لمس است. اما در مورد كارت اينترنت اينگونه نيست ما پول مى‌گيريم و در مقابل يك كارت مى‌دهيم، پس لازم است براى جلب اطمينان گزارشى را در دسترس كاربر قرار دهيم تا او به راحتى بداند چه قدر از اعتبارش باقى مانده است كه به نظر من اين كار جزو اولين اقدامات يك ISP است، اما مسأله مهم در اين ميان بحث پشتيبانى است. نكته اساسى كه بايد ISPها آن را رعايت كنند و اين برمى‌گردد به بحث شيفت 24 ساعته فنى، يعنى ISP بايد هر لحظه كه مشترى زنگ مى‌زند و سئوالى دارد در دسترس باشد و قدم به قدم مشكلات كاربر را حل كند تا او با سرعت و كيفيت بهتر بتواند از اينترنت و كارت خود استفاده كند.
وى در ادامه مى‌گويد: يك پشتيبان خوب اگر بخواهد مشترى خود را نگاه دارد بايد با كاربر خود ارتباط تنگاتنگ داشته باشد. ما در بحث پشتيبانى خود سعى كرده‌ايم اين موارد را رعايت كنيم. اگر مشكل و وقفه‌اى از سوى خودمان باشد راحت به كاربر مى‌گوييم و در ازاى وقفه‌اى كه در كار كاربر خود ايجاد كرده‌ايم با گرفتن شماره سريال مثلاً 2 ساعت اينترنت رايگان را تحويل مى‌دهيم. خيلى از ISPها هستند كه وقتى خودشان دچار مشكل فنى از نظر سرور و ديگر عوامل هستند وقتى كاربر از قطعى پى‌درپى و وصل نشدن شكايت مى‌كند به جاى گفتن واقعيت، اين سرعت پايين و وصل نشدن را يا به گردن مخابرات مى‌اندازند يا ضعيف بودن مودم كاربر و ديگر عوامل.
عظيمى فروشنده كارت‌هاى اينترنت در پاسخ به اين سئوال كه براى جلب اطمينان كاربران براى خريد كارت اينترنت بايد چه شرايطى را مدنظر داشت مى‌گويد: خريد كارت اينترنت مستلزم جلب اطمينان مشتريان است. اگر يك مشترى كارت 5 ساعته از يك ISP خريدارى كند و از سرويس‌دهى و خصوصاً پشتيبانى فنى آن راضى باشد باز هم به سراغ همان ISP خواهد آمد، متاسفانه بسيارى از ISPها كسب درآمد و سود سريع را مدنظر قرار داده‌اند، در مقابل مشكلات مشتريان را فراموش مى‌كنند. برخى از افراد سوء استفاده‌گر نيز از همان خريد ابتدايى سود فراوانى مى‌برند، در مقابل، اينترنت بسيار نامناسبى را ارائه مى‌دهند.
رفته رفته با پشت‌سر گذاشتن ايام نوروز، فروش بالاى اينترنت و شلوغى سرورهاى ISPها جاى خود را به آرامش قبل از تعطيلات مى‌دهد. در اين ميان ISPهايى كه براى اين ايام پيش‌بينى‌هاى لازم و پشتيبانى فنى مناسب را انجام داده بودند در ذهن كاربران بيشتر مى‌مانند و در مقابل، آنها كه صرفاً به سود در اين 15 روز فكر كرده بودند بايد تا تعطيلات ديگر در انتظار بمانند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. راهکارهای وایده های نوین برای جایگزینی گوگل آنالیتیکس که شما باید بدانید
    ترفندهای حرفه ای درباره keyword research tools (با مثال های آموزشی)
    نکته های ارزشمند درباره ویرایش ویکی پدیا که حتما باید بدانید

    ناگفته هایی دربارهسایت مپ – راهنمای آپدیت شده

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا