تکنولوژی

يك رروزنامه‌نگار IT : استراتژى مصوب توسعه IT در دستگاه‌هاى دولتى وجود ندارد

ايسنا – امسال مسايل قانونى، سياست‌گذارى، تامين نيروى انسانى، ناآشنايى مديران استراتژيك و فرهنگ سازى از عمده‌ترين چالش‌هاى توسعه IT در كشور محسوب مى‌شد.
على شميرانى، روزنامه نگار حوزه‌ IT، در گفت و گو با خبرنگار سرويس IT خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، در خصوص روند توسعه IT در كشور در طول سال 81، اظهار داشت: مى‌توان گفت امسال تحولات ناشى از انقلاب فناورى ارتباطات و اطلاعات پس از حدود 10 سال، از مرز كشورها عبور كرد و به كشورما رسيد. اگرچه در برنامه توسعه سوم، به خصوص تبصره 13 قانون، بسترهاى پذيرش اين تحولات مدنظر قرار گرفته شده بود، اما لزوم ايجاد تغييرات در طرحى به نام تكفا نمود پيدا كرد.
وى افزود: در اين راستا گمان مى‌كنم امسال، سه ديدگاه مختلف نسبت به ورود فناورى اطلاعات به عنوان ابزارى براى توسعه وجود داشته‌است. اولين ديدگاه مربوط به ديدگاه مخالفان گسترش اينترنت در كشور بود كه دلايل خاص براى عقيده خود داشتند و هم‌چنان نيز فكر مى‌كنم اين ديدگاه تغيير پيدا نكرده است. دومين مورد مربوط به موافقان بهره‌گيرى از ICT به دليل ضرورت‌ گريز ناپذيرى آن بود و ديدگاه سوم نيز مربوط به افرادى بود كه با فناورى، برخورد خنثى داشتند و دليل آن نيز به ناآشنايى برخى مديران استراتژيكى كشور به اين پديده باز مى‌گردد.
وى در ادامه گفت: حال گمان مى‌كنم در سال گذشته، ديدگاه مخالفان و افرادى كه با اين قضيه برخورد خنثى داشتند تقريبا بر ساير ديدگاه‌ها غالب بوده است و از ديدگاه موافقان نيز مى‌توان گفت تا حدودى اصلى ترين عامل كندى رشد IT در كشور ناآشنايى عميق برخى مديران استراتژيكى كشور با IT است كه اين امر نيز ناشى از ساختار خاص نظام فرهنگى اقتصادى كشورمان محسوب مى‌شود كه در برابر تحولات كلان، انعطاف پذيرى كمترى از خود نشان مى‌دهند.
شميرانى، در ادامه بيان داشت: امسال در نگرش مسوولان تصميم‌گيرى‌ كشور تغييرات عمده‌اى نسبت به توسعه‌ IT ايجاد نشده است، اگرچه در تبصره 13 بودجه 69 ميليارد تومانى براى توسعه كاربرى فناورى ارتباطات و اطلاعات در نظر گرفته شد، اما با توجه به ذعان خود مسوولان، اين بودجه براى تغيير ساختارهاى موجود در كشور بسيار ناچيز است.
وى تصريح كرد: در كشورى مانند آمريكا كه مهد فناورى ارتباطات است، در حال حاضر، در قالب طرحى به نام OMB بودجه‌اى قريب به 70 ميليارد دلار براى توسعه IT در دستگاه دولتى در نظر گرفته شده است. با پيشرفت گسترده ICT در دستگاه‌هاى مختلف آمريكا، اختصاص اين بودجه، واقعا تامل برانگيز است و نشان از اين دارد كه در آينده كشورهاى پيشرفته در اين زمينه، به كدام سمت جهت مى‌يابند.
اين روزنامه‌نگار در بخشى ديگر از مطالب خود، گفت: نمى‌توان منكر آغاز و شكل‌گيرى برخى حركت‌ها در برخى سازمان‌ها و بخش‌ها شد، اما شروع اين حركت‌ها كه در قالب بودجه آغاز شد تا حدودى در برخى سازمانها، حالت سردرگمى براى توسعه IT را به دنبال داشت.
وى تصريح كرد: بودجه‌اى به نام طرح تكفا در سال 81 در نظر گرفته شد، اما هم‌چنان استراتژى مصوبى در تمام سازمان‌هايى كه قرار است IT در آنها گسترش پيدا كند وجود ندارد. به عبارتى سازمان‌ها همچنان به طرح‌هاى بلند مدت و زيرساختى كمتر توجه دارند، كه اين مساله نيز به ناآشنايى برخى مديران رده بالا بازمى‌گردد، كه به سمت طرح‌هايى مى‌روند كه كوتاه مدت و ملموس باشند و زودتر به جواب برسند.
شميرانى ادامه داد: طرح هاى زيرساختى تا حدودى زمان بر هستند و مصول ملموسى نيز ندارند، لذا يكى از عمده‌ترين چالش‌ها، بحث فقدان استراتژى مصوب در دستگاه‌هاى دولتى براى توسعه ICT است كه به دليل اين معضل، مديرانى كه يكى پس از ديگرى بر راس امور قرار مى‌گيرند، ممكن است كارهاى موازى و پراكنده‌اى انجام و يه با كلى مسير سرمايه را تغيير دهند.
وى با اشاره به بحث فرهنگ سازى IT در سال جارى، گفت: با وجود كم كارى از سوى بخش‌هاى دولتى‌، شاهد حركتى خودجوش در بخش خصوصى و بعضا دولتى بوديم، به نحوى كه در نشريات بحث فرهنگ سازى آغاز شده است كه بايد آن را به فال نيك گرفت. اما با نبودن استراتژى مشخص از سوى دولت براى توسعه و فرهنگ سازى كاربرى اطلاات و هم‌چنان اين قضيه بلاتكليف است.
وى افزود: گمان مى‌كنم در سال آينده، در طرح برنامه‌ توسعه چهارم، اقتصاد دانايى محور، به عنوان مركز ثقل در نظر گرفته شده است و به نظر مى‌رسد در سال آتى گام‌هاى بلندترى برداشته شود، اما مسوولان ما بايد همواره مراقب عواقب ناشى از تاخير در پيوستن به جريان‌هاى جهانى باشند.
وى در ادامه در خصوص عملكرد وزارت پست، گفت: مسلم است كه بسترهاى مخابراتى كشور ما، از جمله چالش‌هاى توسعه IT در كشور است، هر جا كه صحبت از كندى توسعه IT باشد همواره به آن اشاره مى‌شود. بسترهاى مخابراتى كشور سنتى‌اند و تغيير كلى آن نيز پرسه‌اى زمان‌بر است، ما طبق گفته خود مسوولان گام‌هاى اساسى در اصلاح اين ساختار برداشته شده است.
اين روزنامه‌نگار، خاطرنشان كرد: در اين راستا ممكن است حركت عمده‌اى در اين حوزه مشاهده نشده باشد كه شايد علت آن به اين مساله باز ‌گردد كه فعاليت زيرساختى نياز به زمان دارد، البته وزير پست نيز وعده داده است، بحث فيبرنورى و ماهواره در چند سال آينده و يا شايد كوتاهتر تحقق يابد.
شميرانى، در پايان افزود: به هر حال با توجه به وعده‌هاى داده شده، قضاوت كمى زود است و بايد منتظر باشيم و ببينيم چند درصد از وعده‌ها عملى مى‌شود، اما به هر حال مشكلات مخابراتى همچنان وجود دارد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ایده ها و ترفندهای هوشمندانه برای جنگو یا لاراول
    راهکارهای وایده های هوشمندانه برای تولید محتوای بصری
    کلافه نشوید ! آموزش خلاصه ولی کامل چرخه تولید محتوا – راهنمای آپدیت شده جدید

    راهنمای کامل دربارهبات تلگرام + تکمیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا