تکنولوژی

اولويت‌ها در آموزش طرح تكفا در نظر گرفته نمى‌شود

ايسنا – اقدام وزارتخانه‌ها در اختصاص دادن بودجه و زمان در آموزش كارمندان خوب است، اما متاسفانه به اين قضيه به ديد يك وظيفه ادارى نگاه مى‌شود نه الزام ملي.
ولى‌الله قديمى، مديرعامل انجمن تخصصى مديران آموزشگاههاى رايانه‌اى كشور، در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس IT ايسنا، در خصوص ارزيابى آموزشهاى ارائه شده در طرح تكفا، اظهار داشت: در مجموعه درخواستهاى طرح تكفا در زمينه توسعه منابع انسانى، بخش آموزش به عنوان يك بخش محورى يا استراتژيك در نظر گرفته شده است، اما متاسفانه در اين بحث استراتژيك، راه‌كار عملى كه بتوان طبق آن نظارتى بر روى فعاليتهاى آموزشى در چارچوب طرح تكفا داشت، ارائه نشده است.
وى خاطرنشان كرد: اكنون هر وزارتخانه از طريق بخش آمار و رايانه يا IT و يا بخش خدمات ماشينى، موضوعى را جهت آموزش انتخاب كرده است كه حداقل از لحاظ ظاهرى، درخواستها طرح تكفا را تامين كند، كه ممكن است از نظر كيفى و كمى هيچ گونه تطاقى با نيازهاى مطرح شده در اين طرح ندارد.
قديمى گفت: هر وزارتخانه به نوعى به اين قضيه نگاه مى‌كند اما آنچه براى ما اهميت دارد اين است كه با وجود دغدغه مسوولان نظام نسبت به اين طرح آموزشى، بايد نهايتا كارمند دولت كه يكى از استفاده‌كنندگان نهايى بخش فناورى اطلاعات در كشور است با ابزارهاى كاربردى قضيه آشنا شود.
مدير عامل انجمن تخصصى مديران آموزشگاههاى رايانه‌اى كشور، تصريح كرد: آنچه مسلم است در اين طرح بايد راه‌كار نظرى، اجرايى و عملى در نظر گرفته شود كه تاكنون اين آموزش‌ها در برخى وزارتخانه‌ها خوب در برخى ديگر در حد متوسط و يا بد عمل شده است.
وى ادامه داد: براى مثال آموزش و پرورش ديدگاهى نسبت به مدرك بين‌المللى ICDL پيدا كرده است و چهار بخش از اين مدرك را در قالب پودمانهاى آموزشى به كارمندان و معلمان و مديران مدارس خود آموزش مى‌دهد، اما در سازمان ايرانگردى وجهانگردى، هر 7 محور با نام ICDL از طريق سازمان مديريت صنعتى آموزش داده مى‌شود كه اين قضيه خود نيز جاى بحث دارد چرا كه بايد در چهارچوب طرح تكفا آموزش‌ها را بخشهاى خصوصى سپرد.
قديمى گفت: اكنون برخى سازمانها كه با آخر سال مواجه شده‌اند به تازگى بودجه و مصوبات اين طرح را دريافت كرده‌اند و اغلب اجراى قضيه را به سال آينده محول كرده‌اند، حال اگر در اين فاصله زمانى فرهنگ سازى بر روى اين قضيه صورت گيرد، بحث كارشناسى انجام شود و يكسرى مواردى كه خارج از قواعد طرح تكفاست، گوشتزد شود فرصت مناسبى است كه بازنگرى در آموزش‌هاى اين طرح صورت گيرد و راه‌كارهاى آن در زمينه نظارت كيفى و كمى و نوع ارزشيابى آزمونها و آموزشگاه‌هادر نظر گرفته شود.
در رابطه ارزيابى كلى اين آموزشها در وزارتخانه‌ها، گفت: مشكل ديگر اين است كه كارمندان در ساعات مشخص و تنها جهت دريافت مدرك و گذراندن آموزش ضمن خدمت و بالا رفتن پايه گروه در كلاسها شركت مى‌كنند و نظارتى بر روى نحوه يادگيرى آنها صورت نمى‌گيرد.
وى افزود: بعضا در اين قضيه اولويت‌ها در نظر گفته نمى‌شود و در بسيارى وزارتخانه‌ها به نيروهاى جوان كه انگيزه‌اى براى يادگيرى دارند، توجه نمى‌شود و نيروهايى كه در شرف بازنشستگى هستند و اصولا بنيه دريافت سواد ديجتالى را ندارد در كلاس‌ها شركت مى‌كنند در حقيقت اين موارد ضربه‌هايى است كه به طرح وارد مى‌شود.
قديمى، گفت: به صورت ميانگين مى‌توان گفت وزارتخانه‌ها خوب عمل نكرده‌اند و حتى قسمت اعظمى ازآنها هنوز شروع نكرده‌اند. در اين ميان از جمله ايرادهاى وارده اين است كه در بخش دولتى، آموزشها با موضوعات و سيلابس‌هاى سليقه‌اى تعيين مى‌شود و تاكنون چارچوب مشخصى براى آن تعيين نشده است. در اين راستا انجمن تخصصى مديران آموزشگاههاى رايانه‌اى در كشور به عنوان اولين و تنها نهاد مدنى آموزش رايانه در كشور، اميدوار است اين آموزشها به صورت كاربردى پيش رود.
وى در پايان افزود: هم‌اكنون اين انجمن در چارچوب پروژه تهيه شيوه‌نامه اجرايى نحوه نظارت بر آموزش‌هاى ICT نقطه نظرات خود را به كميته آموزش طرح تكفا ارايه مى‌دهد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. الزامات و ممنوعیت ها در مورد روش های بازاریابی آنلاین
    توصیه ها و هشدارهای مهم در مورد اینستاگرام ساخته شده
    تکنیک های حرفه ای درباره نرم افزارهای گرافیکی

    ایده های ارزشمند در موردآنالیز بک لینک رقبا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا