تکنولوژی

۹۰درصد دانشجويان نمي دانند وبلاگ چيست؟

نام نویسنده: حسن شکيب زاده

بخش خبر آي تي ايران – آمار جالبی که در يک نظرسنجی بدست مده است ،نشان میدهد که۹۰درصددانشجويان نميدانندوبلاگ چيست!
اين مطلب کوتاهی بود که يکشنبه ۱۳ بهمن ماه نوشتم که بازتاب های زيادی داشت ،از جمله انعکاس آن با عنوان:آيا اين آمار درست است؟ در وبلاگ دنیای کامپیوتروارتباطات، و…….واما اين نظرسنجي توسط ۲ دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ تهيه و به عنوان کار تحقيقی تحويل استاد درس روش تحقيق شده است که گزارش کوتاهی از آن را تقديم علاقمندان ميکنم:
پيدا كردن يكصد نفر كه به پرسش هاي ما در خصوص وب لاگ نويسي، آن هم در سطح يك دانشگاه كوچك را جواب بدهد. كار بسيار دشواري بود، البته در ابتداي امر چنين به نظر نمي رسيد، اما پس از گذشت چند روز به خوبي دريافتيم كه علي رغم تب بالاي وب لاگ نويسي، دانشجويان اين دانشگاه كمتر از اين پديده جديد آگاهي دارند و شايد هم علت آن مشغله بسياري از دانشجويان به كار و تلاش روزانه است.
در هر صورت، اين اولين نگاهي بود كه ما خود به عنوان وب لاگ نويس به جامعه ي بيروني خود داشته و حداقل برداشتمان اين بود كه نيمي از اين جمعيت بايستي با اين مقوله آشنايي نسبي داشته باشند ، آن هم در دانشگاهي كه بايستي آشنايي با امر اطلاع رساني و پديده ي اينترنت در رأس امور مربوطه باشد.
اما در پرسش نامه اي كه تنظيم شد، 12 سووال را مد نظر قرار داديم كه با رويكرد پژوهشي و شخصيتي طراحي شده است : 12 پرسش در اين نظر خواهي كه با پرسشنامه هاي كتبي و حضوري همراه بود : توانستيم نظرات 90 دانشجوي مشغول به تحصيل در دانشگاه علمي، كاربردي فرهنگ را بدست آورديم، اما نتيجه، آني نبود كه مافكر مي كرديم.
به نظر مي رسيد دانشجويان مي بايستي در اين زمينه اطلاعاتي به مراتب بيشتر از جامعه ي آماري بيرون از دانشگاه داشته باشند، اما جالب است بدانيد كه از ميان 62 زن و 28 مرد كه 67 نفرشان داراي ديپلم و 23نفرشان فوق ديپلم بودند، فقط 18 نفر، آن هم كمي و 17 نفر به طور متوسط با پديده وب لاگ آشنايي داشتند، در حالي كه 55 نفر آنان هيچ اطلاعي از اين نام و فعاليت هاي آن نداشتند.
از اي تعداد دانشجو كه 37 نفرشان از كامپيوتر و امكانات سخت افزاري شخصي، 8 نفر از امكانات كافي نت ها و 45 نفر نيز از امكانات محل كارشان بهره مي برند، 63 نفر آنها از ميزان وب لاگ نويسان ، اصلاً اطلاعي ندارندوجالب است كه 5 نفرآنها نيز اعلام كرده اند كه : بيش ازيكصدهزاروب لاگ نويس درايران وجوددارد، در حالي كه جمعيت بلاگر رسمي ايران 6 هزار و غير رسمي آن حدود 15 هزار نفرند.
در پاسخ به اين پرسش كه : عمده ترين فعاليت وب لاگ نويسان در چه زمينه اي است هم، متاسفانه 55 نفر از دانشجويان كاملاً اظهار بي اطلاعي كرده و 58 نفر نيز هم اصلاً نمي دانستند كه بيشترين وب لاگ نويسان را كدام گروه از جميت ما تشكيل مي دهد. و اين در حالي است كه 19 نفر اعلام كرده اند كه بيشترين وب لاگ نويسان زنان و 13 نفر هم گفته اند، مردان بيشترين جمعيت بلاگر را تشكيل مي دهند.
اما فكر مي كنيد در پاسخ به اينكه قدمت وب لاگ نويسي در ايران چند سال است، دانشجويان چه پاسخي داده اند . 55 نفر آنها اظهار بي اطلاعي كرده و بيش از 20 نفر پاسخ غير صحيح داده و فقط 12 نفر از اين موضوع اطلاع درستي داشته اند.
يك پاسخ جالبي كه در اين پرسش نامه ها بدست آمده است، اينكه 42 نفر، يعني حدود 50 درصد جامعه ي آماري ما اعلام كرده اند كه جهت كسب آگاهي و اطلاعات لازمروزمره خود به گزينه ي اينترنت مراجعه مي كنند و فقط 3 نفر رجوع به وب لاگ را به عنوان گزينه كسب اطلاع، اعلام كرده اند و اين در حالي است كه 18 نفر روزنامه ها و 21 نفر هم راديو و تلويزيون را گزينه برتر براي كسب اطلاعات و اخبار اعلام كرده اند.
در پرسش هاي بعمل آمده جامعه ي آماري ما، بيشترين وب لاگ نويس را جوانان با تعداد 22 پاسخ اعلام كرده اند و 31 نفر هم در اين زمينه اظهار بي اطلاعي نموده، در حالي كه گزينه نوجوانان در اين آمارگيري 9 نفر، ميانسالان 7 نفر و كهنسالان 11 نفر بوده است. از همه جالبتر اينكه ما، در آخرين پرسش خود از نحوه تداوم وب لاگ نويسي در ايران پرسش كرده ايم و از 90 پاسخ دهنده به اين پرسش، 57 نفر گزينه نمي دانم را انتخاب كرده، 14 نفر آزاد بودن دسترسي به وب لاگ را مطرح كرده و 5 نفر نيز خواستار قانونمند شدن اين پديده شده اند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ترفند های طلایی فایل صوتی که شما باید بدانید
    روش های سریع و آسان درباره انواع بازاریابی و تبلیغات
    ترفندها و ایده های هوشمندانه برای گوگل

    ی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا