تکنولوژی

ويروس نويسان به سراغ موبايل ها مى روند

جام جم آنلاين – آرامش قبل از طوفان ؛ اين توصيفى است که اين روزها در مورد داستان ويروسى شدن قريب الوقوع موبايل ها پس از حملات شبه ويروسى اخير به گوش مى رسد.
2سال قبل روس ها اولين ويروس روى تلفن همراه را نوشتند اما اين کار تنها يک تفريح کوچک محسوب شد که تعدادى انگليسى و فنلاندى آن را روى سيستم هاى wap دنبال کردند. اما اين بحث اکنون بسيار جدى شده چرا که پلاتفرم تلفن هاى همراه در کنار خدمات SMS و wap و … به دست ويروس نويسان افتاده و آنها در حال انجام تست هاى اوليه براى يک حمله بزرگ هستند.
شايد هم منتظر يک مناسبت عاطفى هستند تا ويروس Lovebug را آن هم در لباس يک SMS روى تلفن همراه منتشر کنند.
طبق تحقيقات جديد درصد ايمن بودن سيستم هاى مخابراتى الکترونيکى و سرورهاى متصل به آنها براى مقابله با حملات احتمالى بسيار پايين است و از صد نمره حداکثر 10نمره به آن مى توان داد. بنابراين داستان دقيقا توصيف يک مزرعه پر دانه روى زمين است که کلاغها آماده خوردن آن ، حتى با وجود مترسکهاى زشت ، هستند. کمپانى ضدويروس مک آفى معتقد است شبکه هاى نسل سوم تلفن همراه (3G) ميزبان خوبى براى حملات آتى به شمار مى روند و اگر از هم اينک مباحث ايمنى سيستم ها روى آن تقويت نشود فاجعه اى عظيم گريبانگير همه را خواهد گرفت . اگر آنه مک آفى مى گويد درست باشد آنگاه مى توان پيش بينى کرد تا سال 2005 با يک حمله ويروسى در کمتر از 3روز حدود يک سوم از تلفن هاى همراه در سراسر دنيا آلوده شوند. در اين زمينه همراههاى ديجيتال PDA ، پالم ، Pocketpc و psionsها نيز در امان نخواهند بود و آنها نيز دچار مشکلات مشابه خواهند شد.
آرويند ناراين قائم مقام کمپانى مک آفى مى گويد تلفن هاى همراه جذابيت بيشترى براى ويروس نويس در مقايسه با ساير ابزار ديجيتالى دارند و چون 3G و 5/2 جزوى از زندگى ما شده اند خوراک مناسبى به عنوان فناورى هاى جديد قابل نفوذ براى ويروس نويسان مى شوند. يک نکته انحرافى اما مهم اين که اکثر تلفن هاى جديد همراه وى خود نرم افزارهاى مخصوصى براى انجام وظايف ويژه دارند و سازندگان براى راحتى کاربران برنامه هاى خود را روى آن نصب کرده اند. به همين دليل نرم افزارهاى مذکور مى توانند يک دليل قانع کننده براى ويروس نويسان و نفوذگران به شمار آيند تا هوش و نبوغ خود را با آن تست بزنند. موبايل هاى حمايت نشده براحتى ابزارهاى نفوذ را درون خود render مى کنند و از اين بابت براى کاربران بيزينس خطرآفرين تلقى مى شود. اما ويروس ها مى توانند در وهله اول اطلاعات را پاک کنند و يا اطلاعات اقتصادى را به سرقت برده و بعد کل شبکه را دچار اختلال نمايند.
آنچه مهم مى نمايد، گذاشتن فيلترهاى قوى بر سر راه شبه هاى ارائه دهنده خدمات موبايل و نصب ضدويروس ها روى تلفن ها به صورت Default است .

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تکنیک ها و ایده های خلاقانه برای آشنایی با مفهوم انکرتکست
    نکات ارزشمند درباره املای محتوا که شما حتما باید بدانید
    اسرار موفقیت در انواع هدر سایت

    کانون توجه کارکنان: راهنمایی های تیفانی مانزی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا