تکنولوژی

نکات مهم در راستی آزمایی استارتاپ‌ها

نام نویسنده: محمد رامین کمیلیان

افراد وقتی شروع به سرمایه‌گذاری می کنند پیشنهادهای مختلفی را برای دریافت حمایت مالی دریافت  می‌کنند. مشخص است که سرمایه‌گذارنمیتواند به همه آنها پاسخ مثبت دهند. خیلی از اوقات گروههای کار آفرینی حتی ارزش جلسه گذاشتن هم ندارند، چه برسد به سرمایه‌گذاری. برای همین نیاز به راهکاری برای انتخاب فرصت های برتر است.

به این فرآیند، راستی آزمایی یا Due diligence می گویند. به عبارتی راستی آزمایی صحت ادعاهای کارآفرینان را محک می زند. افراد مختلف شیوه های متفاوتی برای راستی آزمایی دارند ولی چند نکته آن در همه مشترک می باشد.

یک سرمایه‌گذار باید بتواند از چند زاویه راستی آزمایی کند:

 

1. کارآفرینان

از همه نکات مهمتر این است که آیا کار آفرینان تسلط و شناخت بر این بازار دارند یا خیر.

بسیار مهم است که در مصاحبه ها و جلسات با کار آفرینان، سرمایه‌گذار بتواند تسلط کار آفرینان را محک بزند. باید بتواند از تعهد آنها به پیشبرد این ایده مطمئن شود. سرمایه‌گذار باید بداند که کارآفرین توانایی رشد ایده و مقاومت در برابر سختیهایی که در پیشرو هست را دارد. سرمایه‌گذار باید مطمئن باشد که کار آفرین به اصطلاح مشق شب خود را انجام داده است و از اندازه بازار، رقبا، شرایط ورود و غیره اطلاعات کافی دارد.این از همه نکات مهمتر است.

 

2. مشتریان

سرمایه‌گذار باید این سوال را بپرسد که آیا این ایده بازار مطلوب دارد؟ بعضی ایده ها ممکن است که بسیار جالب باشند، ولی تعداد مشتریان بالقوه کمی داشته باشد. این باعث می شود که اگرچه ایده بسیار خوب است ولی فرصت رشد و ترقی نداشته باشد یا فرصت رشد محدودی داشته باشد و برگشت سرمایه به راحتی انجام نشود. بسیار مهم است که سرمایه‌گذار در ایده سرمایه‌گذاری کند که توانایی رشد و بازار قابل توجهی داشته باشد. سرمایه‌گذار می تواند اطلاعات تکمیلی از مشاوران خود یا شبکه ارتباطی خود بدست آورد و همراه با اطلاعات کسب شده از کار آفرین اقدام به تصمیم گیری کند.

 

3. سرمایه گذار

بسیار مهم است که سرمایه گذار درک واقعی از این سرمایه گذاری خود داشته باشد. او باید بتواند متوجه شود که این ایده چقدر از او وقت می گیرد، آیا آمادگی تعهد زمانی کمک به کارآفرینان را دارد. ضمنا باید بتواند درک کند که این ایده چقدر برگشت سرمایه دارد و در چه بازه زمانی. این سوال که این سرمایه گزاری چه جایگاهی در تنوع (diversification) پرتفوی او دارد نیز مهم است. با تمام این مسائل سرمایه‌گذار باید تشخیص دهد که چقدر این ایده سرمایه گذاری با دقت و به واقعیت نزدیک است. سرمایه گذار باید بتواند ریسک این سرمایه گذاری را درک کرده و آنرا پذیرا باشد.

در نتیجه باید گفت که فرآنید راستی آزمایی بسیار پیچیده است. هر سرمایه گزاری برای خود فرایند ویژه دارد و حتی ممکن است بعضی از شرکت ها و گروهها از این فرایند بسیار مراقبت کنند و باکسی خارج از گروه در میان نگذارند. سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری‌های متعدد میتواند این فرآیندرا تکمیل و بهبود ببخشد و در نهایت فرآیند ویژه خود را اجرا کند.

این 3 نکته، نکات اولیه راستی آزمایی برای یک سرمایه‌گذار توانگر است.

 

از همین نویسنده بخوانید :‌

– Angel Investing یا سرمایه‌گذاری توانگر

– مزیت‌های یک هیات مدیره قوی

چگونه کارآفرینان می توانند جذب سرمایه کنند؟

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا