تکنولوژی

سیستم CarPlay اپل چیست؟

سیستم‌هایی مانند CarPlay شرکت اپل یا «Android Auto» شرکت گوگل مطمئنا در آینده نزدیک در سیستم‌های کامپیوتری خودروها انقلاب ایجاد خواهند کرد و تجربه رانندگی را برای صاحبین خودرو لذت‌ بخش تر از گشذته خواهند کرد و از طرف دیگر هزینه‌هایی فعلی که صرف سیستم‌های داخلی خودرو می‌شوند کاهش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر اسمارت‌فون‌ها خیلی هوشمندتر از سیستم‌های صوتی و کامپیوتری خودروها هستند بنابراین استفاده از چنین سیستم‌هایی در خودروهای جدید معقولانه‌تر به نظر می رسد. از همین رو هر روزه خودروهای بیشتری به سیستم CarPlay اپل مجهز می‌شوند.

سیستم هوشمند CarPlay اپل با استفاده از دستیار صوتی هوشمند Siri در خودروها به‌کارگرفته می شود و به‌ رانندگان اجازه می‌دهد که بسیاری از کارهایی را که رانندگان قبلا با فشردن دکمه انجام می‌دادند، با استفاده دستورات صوتی و نمایشگر لمسی کنترل کنند.

ویژگی ها و امکانات carPlay اپل

اپل مپ

به لطف وجود اپل مپ (Apple Map) که بر روی آیفون‌ها نیز وجود دارد، رانندگانی که از سیستم CarPlay استفاده می‌کنند قادر خواهند بود که از نقشه اپل در خودرو هم بهره ببرند. نقشه اپل می‌توانند سرعت مجاز در جاده‌های مختلف را اعلام کند و همچنین خطوط حرکتی مناسب را نیز در طول مسیر به رانندگان پیشنهاد کند و ضمنا اپل مپ قابلیت شناسایی کد پستی تمامی منازل و اماکن در بریتانیا را هم دارد.

تماس‌های تلفنی

هنگامی که در حالت حرکت در جاده هستید، با استفاده از CarPlay اپل می‌توانید به تماس‌ها پاسخ داده، تماس برقرار کنید و یا پیام های صوتی را گوش دهید. ضمنا از آنجایی که این سیستم مستقیما اطلاعات را از آیفون شما دریافت می‌کند، نیازی به همگام سازی مخاطبین با این سیستم نخواهد بود.

پخش موسیقی

با استفاده از این سیستم رانندگان می‌توانند موزیک‌های سرویس‌های مختلف از جمله اپل موزیک، اسپاتیفای و حتی آمازون موزیک را در خودرو پخش کنند و حتی به پادکست ها و کتاب‌های صوتی هم دسترسی داشته باشند. ضمنا دسترسی به اپلیکیشن‌های رادیویی از جمله BBC iPlayer Radio با استفاده از این سیستم هم امکان پذیر است.

اپلیکیشن شرکت سازنده خودرو

بسیاری از خودروسازان اپلیکیشن‌های انحصاری را برای استفاده در carPlay طراحی کرده‌اند که به رانندگان این امکان را می‌دهد که از طریق این اپلیکیشن‌ها به یک سری از تنظیمات خودرو دسترسی داشته باشند. در حال حاضر تنها یکی سری تنظیمات پایه توسط این اپلیکیشن‌ها قابل دسترسی هستند اما در آینده نزدیک کنترل بسیاری از بخش‌های خودرو از طریق این اپلیکیشن‌ها و دستورات صوتی ممکن خواهد شد.

نکاتی که هنگام استفاده از CarPlay باید در نظر بگیریم

سیستم CarPlay اپل در طول مسیر باید همواره به اینترنت متصل باشد. اپلیکیشن‌های موزیک، نقشه، اسپاتیفای و دیگر برنامه‌ها تنها با وجود اینترنت و با سرعت قابل قبول می‌توانند کارایی داشته باشند و در صورتی که از مناطقی که تحت پوشش اینترنت دیتا نیستند عبور کنید، این سیستم کارایی خود را از دست خواهد داد.

در تمام مدتی که از این سیستم استفاده می‌کنید، آیفون شما باید همواره به درگاه یواس بی متصل باشد چرا که پخش موسیقی و در عین حال استفاده از دیگر امکانات برنامه از جمله نقشه نیازمند دانلود و آپلود حجم قابل توجهی از دیتا است که همین مسئله باعث می‌شود باتری شما در مدت کوتاهی کاهش پیدا کند. در حال حاضر خودروهایی که از CarPlay پشتیبانی می‌کنند درگاه یواسبی مخصوص شارژ آیفون را هم برای کاربران تعبیه کرده‌اند. در حال حاضر بای استفاده از این سیستم آیفون شما حتما باید به درگاه یواس‌بی روی سیستم  CarPlay متصل باشد اما در آینده بسیار نزدیک اتصال به این سیستم از طریق وای‌فای هم امکان‌پذیر خواهد شد

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا