اگر بخواهیم به چند نام شاخص در دنیای فوتوژورنالیسم اشاره کنیم بی شک نام استیو مک کوری ( Steve McCurry) یکی از آنهاست. یکی از شاخصترین عکاسان نشنال جئوگرافی که او را به خاطر عکاسی از جنگها و رویدادهای مهم جهانی به خوبی به یاد داریم. عکسهای او الهام بخش میلیونها نفر در سراسر جهان شده و بزرگترین آژانسهای عکس و رسانهها همواره به دنبال انتشار آثار جدید او هستند. اما حالا او همزمان با انتشار آثارش در ایتالیا به خاطر استفاده از فوتوشاپ در عکسهایش مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است.
استفاده از فوتوشاپ در عکسهای خبری و عکاسانی که کار فوتوژورنالیسم انجام میدهند گناهی بسیار بزرگ و نابخشودنی است چراکه تغییر در چیزی که قرار است بازنمایی از واقعیت باشد نوعی فریبکاری محض به حساب میآید.
نخستین بار اشکال در عکسهای او را یک عکاس به نام Paolo VIglione در یک برنامه تلویزیونی ایتالیایی و سپس با نوشتن در وبلاگش اطلاع داد. او البته هدفش حمله به استیو مک کوری بزرگ نبود و به قول خودش بیشتر دلش میخواست یک چیز عجیب و حتی بامزه را با دیگران در میان بگذارد به همین دلیل وقتی موضوع بسیار سروصدا کرد او حتی مطلب وبلاگش را حذف کرد اما دیگر برای جلوگیری از انتشار این رسوایی دیر شده بود.
خیلی زود عکس اورجینال مورد اشاره ( عکس بالا) از وب سایت استیو مک کوری حذف شد اما حالا دیگر بسیاری چه مجلات کاغذی و چه در فضای وب داشتند درباره دستکاری آقای مک کوری در عکسهایش حرف می زدند. دستکاری در عکس مورد نظر بسیار واضح بود و آنجا بود که بسیاری تصمیم گرفتند به سراغ سایر عکسهای آقای مک کوری بروند و البته رفتند و دست خالی هم برنگشتند.
در وب سایت آقای مک کوری دو نسخه از عکس زیر پیدا شد.( عکسها به سایت خود عکاس لینک شدهاند) . عکسی که حالا گفته میشود از روی وب سایت مگنوم ( آژانس عکس مشهوری که استیو مک کوری عضو آن است ) هم حذف شده است. اشکال عکس حذف قابل توجه یکی از بچه ها در پشت و دست یکی دیگر از بچه ها در سمت راست عکس است.
یک کاربر فیسبوک هم یک دو عکس دیگر از استیو مک کوری منتشر کرد که به طور واضح مشخص میکند که چه تغییرات وسیعی در حذف آدمها و اشیا در آن صورت گرفته است.
بعد از نامه نگاری PetaPixle با استیو مک کوری او بیانیهای را برای این نشریه آنلاین فرستاد که در بخش قابل توجه آن در مورد نحوه فعالیتش در سراسر جهان و اینکه فرصت نگاه کردن به آثارش ( که قرار است در نقاط مختلف جهان به نمایش در آیند ) ندارد و اینکارها توسط دیگران انجام میشود. او در این نامه میگوید آنچه در عکس کوبا ( اشاره به عکس اول ) رخ داده غیر قابل قبول است و یک اشتباه است که او مسوولیت این اشتباه را میپذیرد.
استیو مک کوری همچنین میگوید که عکس کوبا بدون اجازه او دچار تغییراتی شده و تکنیسین لابراتوار این اشتباه را انجام داده است. استیو مک کوری البته سعی میکند در همین بیانیه فاصله ای بین کارهایش و فوتوژورنالیسم هم ایجاد کند او میگوید بیشتر یک « روایتگر بصری» است تا یک عکاس فوتوژنالیست.
به رغم این نامه چندی نگذشت که عکسهای جدیدتری نیز از استیو مک کوری پیدا شد که دچار تغییرات گسترده شده بودند. این عکسها حالا نه تنها عکاس بزرگ و مشهور جهان را با بحران بزرگی مواجه کرده بلکه باردیگر موضوع اخلاق و رعایت واقعیت در عکاسی را به بحث روز جامعه عکاسی تبدیل کرده است.