تکنولوژی

گفت‌و‌گو با رضا پارسا دبير انجمن كارفرمايان شبكه‌هاى ‌اينترنتى‌

نام نویسنده: مينو مومنى

دنیای اقتصاد – بعد از گذشت چندين سال از ورود اينترنت به كشور استفاده از اين سيستم ارتباطى به راحتى صورت نمى‌گيرد و اكثر كاربران از سرويس‌‌دهى ضعيف و نبود يك قانون جامع گله‌مند هستند و از سوى ديگر خدمات دهندگان اينترنتى نيز باز هم به خاطر نبود يك متولى و قانون مشخص اين روزها با مشكلاتى هم‌چون پلمب مراكز خود روبه رو بوده به همين علت و در اين رابطه با رضا پارسا عضو هيات مديره و دبير انجمن صنفى كارفرمايان شبكه‌هاى اينترنتى گفت‌وگويى اجام داده‌ايم كه مى‌خوانيد.

‌ انجمن صنفى كارفرمايان شبكه‌هاى اينترنتى در چه سالى و با چه هدفى تشكيل شده است؟

اين انجمن در اجراى ماده 131 قانون كار و به منظور ساماندهى وضعيت صنفى شركت‌ها و موسسات سرويس‌دهنده اينترنت در كشور و نيز هماهنگى فعاليت‌هاى حرفه‌‌اى و قانومند نمودن جايگاه آنان در كشور در تاريخ نهم مردادماه سال 80 در وزارت كار و امور اجتماعى تاسيس و آغاز به كار كرده است از جمله اهداف مهم اين انجمن كه مى‌توان به آن اشاره داشت 1- ايجاد يك نظام حرفه‌اى براى تعريف حقوق صنفى اعضا و پيشبرد صنعت اطلاع‌رسانى در كشور 2- تلاش در جهت قانونمند ساختن فعاليت شبكه‌هاى اطلاع رسانى و رايانه‌اى راه دور از طريق همكارى با مراجع ذيصلاح 3- حمايت از حقوق كاربران در جهت رسيدن به كيفيت مطلوب 4- ايجاد و گسترش پيوند‌هاى حرفه‌اى در ميان مراكز و شبكه‌هاى اطلاع‌رسانى 5- ترويج فرهنگ بهره‌مندى از شبكه‌ جهانى اطلاع رسانى در ميان مردم، البته لازم به ياد آورى است كه انجمن كارفرمايان شبكه‌هاى اينترنتى عضو اتاق بازرگانى تهران نيز هست و لذا با توجه به قوانين اتاق از نظر قانونى جايگاه تعريف شده و مشخصى داريم يعنى در راستاى احقاق حقوق صنفى خودمان مى‌توانيم فعاليت داشته باشيم.

تا كنون چه تعداد شركت عضو انجمن هستند ؟

انجمن سال 80 پس از ثبت، كار خود را با 30 شركت آغاز كرد و در حال حاضر حدود 150 عضو داريم كه همگى شخصيت حقوقى هستند و جزو شركت‌هاى فعال در حوزه فناورى اطلاعات و ارتباطات.

از اين تعداد عضو چند درصد شهرستانى هستند؟

حدود 65 تا 70 درصد اعضا تهرانى و بقيه شهرستانى هستند.

از زمان تاسيس انجمن تا كنون تا چه حد به اهداف خود نزديك شده‌ايد؟

ما در دوره‌اى به نام دوره تدوين آئين نامه‌ها و مقررات در حوزه اطلاع‌رسانى قرار داشتيم كه خوشبختانه نقش ما در تنظيم اين مقررات بسيار پررنگ بوده است در اين دو سال و نيمى كه از عمر انجمن مى‌گذرد ما تعامل بسيار خوبى با شوراى عالى اطلاع رسانى، مجلس شوراى اسلامى (به خصوص كميته ارتباطات مجلس) و قوه‌قضائيه (بخش كميته جرايم رايانه‌اى كه اين كميته تلاش بسيارى را انجام مى‌دهد كه قوانين و مقررات اين حوزه تدوين كنند) داشته‌ايم و البته با دولت نيز در تنظيم آئين‌نامه‌ها و مقررات در حوزه اطلاع رسانى از همكارى بسيار نزديكى برخوردار بوده‌ايم، به هر حال در طى اين مدتى كه از عمر انجمن سپرى شده است حجم مكاتبات و جلساتى كه با اين نهادها داشته‌ايم، نشان از موفقيت ما است چرا كه نهادهاى مذكور به نوعى سياست‌گذارى و قانونگذارى در اين حوزه را به عهده دارند.

در ابتداى آغاز به كار انجمن كميته‌هاى مختلفى طراحى شد ولى در طى مدت فعاليت اين انجمن آن‌گونه شاهد فعاليت اين كميته‌ها نبوده‌ايم علت اين امر چيست؟

ما كميته‌ها را طبق اساسنامه بايد تشكيل مى‌داديم بار اول چون دوره شكل‌گيرى بود و به نوعى سال اول فعاليت محسوب مى‌شد خيلى به كميته‌ها پرداخته نشد و سال دوم فرصت بيشترى ايجاد شد تا آئين‌نامه‌هاى داخلى كميته‌ها تدوين بشود و چند ماهى روى اين آئين‌نامه‌هاى داخلى كار شد تا بالاخره كميته‌هاى پنج‌گانه ما متشكل از كميته فنى و تحقيقاتى، كميته روابط عمومى، كميته آمار و اطلاعات، كميته حقوقى و حل اختلاف و كميته اقتصادى تشكيل شد يعنى در واقع بعد از گذشت يك سال از آغاز فعاليت انجمن كميته‌هاى ما شكل گرفت البته در تمامى تشكل‌هاى صنفى بسته به تركيب كميته‌ها بعضى از آنها فعال‌تر هستند و جلسات آنها منظم‌تر برگزار مى‌شود و در مقابل بعضى از كميته‌ها جلسات آنها به مراتب كمتر است و اين مساله يك امر طبيعى محسوب مى‌شود.

در ابتداى كار انجمن قرار بود كميته‌اى براى رفع اختلاف ميان كاربران كه از شركت‌هاى ISP شكايت دارند تشكيل شود يا كميته اطلاع‌رسانى و روابط عمومى، ولى هم اكنون شاهد هستيم اين كميته‌ها فعال نيستند حتى در مورد اطلاع رسانى نيز اين كار از طرف شما يا آقاى محمدى به صورت مصاحبه صورت مى‌گيرد نه از طرف روابط عمومى ؟

ما در كميته‌هاى پنج‌گانه خود كميته‌اى با نام حقوقى و حل اختلاف داريم كه بيشتر انرژى خود را به مسائل تدوين و تنظيم مقررات گذاشته است تا به مسائل حقوقى بين اعضا، البته بحث اختلاف بين اعضا يا اختلاف يك عضو با يك موسسه دولتى يا يك موسسه غيردولتى غير عضو زمانى كميته حقوقى مى‌تواند به آن رسيدگى كند كه طرفين دعوا اين تمايل را داشته باشند چرا كه بعضى از شركت‌ها‌ى عضو در زمان تنظيم قرارداد خود با طرف‌هاى دولتى انجمن را به عنوان داور در صورت بروز اختلاف معرفى مى‌كنند. خوب قطعا اين موارد كه محدود هم هستند در صورت بروز اختلاف مسائل آنها در كميته مورد بررسى قرار مى‌گيرد. در مورد كميته روابط عمومى نيز بايد عنوان كنم اين كميته كماكان فعال و مسوول اين كميته آقاى تقى‌پور است منتهى اينكه عنوان مى‌شود چرا اخبار اين انجمن از طريق روابط عمومى ابلاغ نمى‌شود بايد گفت با توجه به حوزه فعاليت انجمن كه يك حوزه بسيار حساس و متنوع و تخصصى است يعنى بحث‌هاى فنى پيچيده‌اى در آن مطرح مى‌شود كه لازم است اعضاى هيات مديره كه از نزديك مسائل را پيگيرى مى‌كنند به خصوص دبير و رييس هيات مديره اظهار نظر كنند. ولى در مسائلى جارى از قبيل برگزارى همايش‌ها، جشنواره يا برنامه‌هاى ديگر سعى كرده‌ايم اطلاع رسانى از طرق كميته روابط عمومى صورت بگيرد.

آن گونه كه از گفته‌هاى شما استنباط مى‌شود يعنى در مسائل كليدى مثل پلمب ISP نبايد انتظار داشته باشيم كميته روابط عمومى انجمن اخبار مربوطه را انعكاس دهد؟

دقيقا، چون در اين مورد ذكر شده وضعيت پروند‌ه‌ها از نظر شاكى اتهام و مواردى از اين قبيل از طرف ديگر كميته روابط عمومى ما يك كميته تمام وقت نيست و بر حسب نياز اين كميته را تشكيل مى‌دهيم و مساله‌اى مثل پلمب ISP‌ها يك موضوع روز و آنى است و بنابراين ناچار هستيم عمده اطلاع‌رسانى از طريق دبير يا رييس هيات مديره انجام بگيرد.

به هر حال سوال من اين است كه شما قبول دارد انجمن در مورد اطلاع رسانى اخبار خود از يك ضعف برخوردار است؟

ما اين مساله را قبول داريم، سايت ما از بهمن سال گذشته را‌ه‌‌اندازى شده است و بخش اخبار آن از مهم‌ترين قسمت‌هاست اما اخبار داخلى را در قسمت ويژه اعضا گذاشته‌ايم ولى اخبار عمومى را سعى كرده‌ايم از طريق مصاحبه‌ها مطرح كنيم و به نظر من بايد سايت را از اين نظر پر‌بار تر كنيم و مطمئن باشيد اين اتفاق به زودى رخ خواهد داد.

موضوع انتقادهايى كه برخى از اعضا به هيات مديره انجمن داشتند به كجا انجاميد؟

من دقيقا نمى‌دانم از كدام انتقاد‌ها صحبت مى‌كنيد.

مثلا در مورد پلمب ISP‌ها بعضى از شركت‌ها انجمن را به كم كارى متهم كرده‌اند؟

اعضايى كه پلمب شده‌اند كاملا در جريان پيگيرى‌هاى انجمن قرار دارند از همان روز اول وقتى يكى از اعضا، ISP آن پلمب شد حداقل روزى چند بار با ما در تماس بود و ما از نزديك پيگير مسائل آنها بوديم بحث پلمب ISP يك بحث حيثيتى و آبرويى بود و خيلى ازISP ها دوست نداشتند نامى از شركت آنها آورده شود چون متاسفانه ما در محاسبات خود بحث‌هاى مالى اشتغال و… را مى‌بينيم اما بحث هتك حرمت‌ها و آبرو ريزى‌‌ها را در نظر نداريم در همين مورد نيز بعضى از ISP‌هاى پلمب شده به خاطر همين ملاحظات علاقه نداشتند نامى از آنها برده بشود و فكر مى‌كنم تصميم درستى بود. در مورد سوالتان فكر مى‌كنم اگر از اعضايى كه براى آنها مشكلى پيش آمده در مورد عملكرد انجمن سوال كنيم بهتر به نتيجه كار انجمن پى خواهيد برد ما در حوزه و حدود اختيارات خود هر كارى كه توانستيم براى اعضا انجام داده‌ايم و شايد بهتر است اين سوال را بپرسم كه ما چه كارى مى‌توانستيم انجام بدهيم كه نداديم، سياست انجمن اين نيست كه از متخلف حمايت كند بلكه بر اين باوريم كه با متخلف هم بايستى عادلانه و مطابق قانون برخورد شود يعنى اگر قرار است با تخلفى برخورد شود بايد آن برخورد نيز صد در صد قانونى باشد. كه متاسفانه در خيلى از موارد اين‌گونه نبوده است.

پيگيرى‌هاى انجمن مثلا در مورد پلمب ISP‌ها تنها براى اعضا لحاظ مى‌شود؟

خير، چرا كه وقتى توافقى در سطح مديريت كلان دولت و نظام گرفته مى‌شود چه شركت عضو انجمن باشد يا نباشد منتفع شده و لذا همه شركت‌ها را در بر مى‌گيرد.

وعده رتبه‌بندى ISP‌ها براى تعيين قيمت واقعى ارائه خدمات اينترنتى در كشور به كجا انجاميد اين وعده مدت‌ها است كه به تاخير افتاده است؟

در كميته فنى انجمن روى رتبه‌بندى ISP‌ها سال گذشته به طور كامل بحث صورت گرفت و طرح‌هاى شركت‌هاى عضو و غير عضو به دقت مورد بررسى قرار گرفت و طرح نهايى از ميان آنها پذيرفته شد و اين طرح ا طريق انجمن براى تامين اعتبار به شوراى اطلاع‌ رسانى براى گرفتن مجوز بودجه از طرح تكفا ارائه شد ولى از آن جايى كه پروسه گرفتن بودجه در طرح تكفا يك پروسه طولانى است كمى اين كار زمان برده است ولى خوشبختانه اين پروسه طى شده و تامين اعتبار آن صورت گرفته و طبق آخرين اخبار كه از آقاى مهندس جهانگرد داشتيم حتى چك اين طرح نيز صادر شده ولى چون بودجه امسال براى پروژه‌هاى تكفا هنوز اختصاص داده نشده و احتمالا اواخر خرداد ماه اين اتفاق مى‌افتد بودجه اواخر خرداد تحويل انجمن داده مى‌شود و چون طرح آماده و پيمانكار آن نيز مشخص است با گرفتن بودجه طرح بلافاصله اجرا مى‌شود.

يعنى طبق گفته‌هاى شما رتبه‌بندى ISP‌ها صورت گرفته است ؟

رتبه‌بندى به اين معنا نيست كه به صورت استاتيك يكسرى پارامتر را بگذاريم و يك امتيازى را به ISP بدهيم و بگوييم اين امتياز شماست و دوره‌اى يا سالانه اين امتياز را بررسى و آن را تجديد كنيم. طبق اين طرح به صورت آنلاين يكسرى پارامتر‌ها كه قابل اندازه‌گيرى است و در واقع برآيند آنها نشان مى‌دهد كه ISP از نظر كيفيت خدمات به چه شكل است بررسى و در يك سايت نمايش داده مى‌شود.

طبق گفته‌هاى شما اينگونه استنباط مى‌شود كه يك كاربر ساده هم مى‌تواند با مراجعه به سايت ISP‌ها برتر را شناسايى كند؟

بل، هر فردى مى‌تواند با مراجعه به سايت ، ISP‌هاى برتر را مشاهده كند و در نظر داشته باشيم چون اين كار به صورت آنلاين چك مى‌شود امكان دارد هر لحظه يكى از اين تعداد ISP‌ها اول باشد.

يعنى ISP‌هاى برتر به طور لحظه‌اى تغيير مى‌كند؟

بله ولى مى‌توان 10 ISP برتر طى ماه گذشته را نيز با اين روش به سادگى مشاهده كرد.

در واقع هدف اصلى براى رتبه‌بندى ISP‌ها چيست؟

هدف از رتبه‌بندى اين است كه خدمات ISP‌ها استاندارد بشود متاسفانه در كشور ما اگر ISP بخواهد خوب سرويس بدهد به يكسرى پارامتر نياز دارد كه گاهى اوقات اين پارامترها در اختيار ISP‌ها نيست به عنوان مثال ISP كه پهناى باند خودش را از مخابرات مى‌گيرد يا از يك ICP خاص مى‌گيرد عدم ارائه خدمات درست و مناسب از طريق ICP يا شركت مخابرات تاثير مستقيمى روى خدمات ISP دارد يا مشكلاتى هم چون خط تلفن يا نويزى بودن خط يا مشكل فنى مراكز مخابراتى كه اطلاعات روى آن رد و بدل مى‌شود را داريم كه تمامى اين‌ها روى خدمات ISP تاثير دارد كه رفع اين مشكلات بعضا در اختيار ISP‌ها نيست و همين باعث مى‌شود ما نتوانيم همه ISP‌ها را در يك شرايط مساوى در نظر بگيريم و ما آرزو داريم اين مشكلات فنى رفع بشود تا ISP‌ها را در يك شرايط مساوى مورد بررسى قرار بدهيم.

در يك دوره‌اى انجمن تعارضات بسيارى را با بخش دولتى (وزارت پست و مخابرات) داشت آيا آن گونه كه برخى مسوولان مخابراتى ادعا مى‌كردند اين كار صرفا به خاطر گرفتن امتياز بيشتر از بخش دولتى بود و هم اكنون ظاهرا روابط انجمن با مخابرات بسيار بهتر شده آيا اين به دليل آن است كه مخابرات انتقادهاى گذشته مسوولان انجمن را مورد توجه قرار داده و مشكلات را رفع كرده است و يا انجمن در روش‌هاى خود تغييرى ايجاد كرده است؟

يك واقعيتى كه وجود دارد اين است كه از سال 80 كه اين انجمن تاسيس شده تا امروز ما در حوزه مخابرات مديران متعددى داشتيم كه عوض شده‌اند و مشخصا ارتباط مستقيم ما در وزارت ICT بامديريت امور ديتا است كه طى اين سه سال 3 مدير عوض كرده است. همچنين در كنار آن در بعضى از معاونت‌ها نيز 2 تا 3 مدير عوض شده‌اند و اينكه تصور مى‌شود بين انجمن و بخش دولتى در يك دوره‌اى يكسرى تعارضات وجود دارد اين امر ناشى از همين تغيير و تحولات است. بعضى از مديران رويكرد مثبتى براى تعامل با انجمن دارند و بعضى ديگر زياد راغب به مشاوره با بخش خصوصى نيستند همه اين عوامل سبب مى‌شود كه احساس بشود گاهى اوقات انجمن به تعامل رسيده اما آن چه مسلم است اين است كه طى اين سال‌ها انجمن تلاش كرده تمامى فعاليت‌ها قانونمند بشود ولى متاسفانه دولت و مجلس پا به پاى انجمن پيش نيامده و ما در حال حاضر ضرر و زيان ناشى از خلا قانونى در اين حوزه‌ها را مى‌ببينم در صورتى كه ما يك سال پيش تمام اين مسائل را پيش‌بينى و براى حل آن راه كار ارائه كرده بوديم ولى متاسفانه اين طرح‌ها به موقع بررسى نشد و در حال حاضر شاهد هستيم كهISP‌ها بايد براى فيلترينگ توبيخ شوند در صورتى كه مسووليت فيلتر كردن مطابق آيين نامه‌هاى وزارت پست با ICP‌ها است و مواردى از اين قبيل. به هر حال من فكر مى‌كنم مديريت جديد شركت مخابرات كه در قالب شركت ارتباطات ديتا شكل گرفته علاقه‌مند به همكارى با انجمن باشد و قرار شده در قالب كميسيون مشتركى مسائل حل و فصل يابد. در خصوص گرفتن امتياز يا دادن امتياز نيز من فكر مى‌كنم اساسا شركت‌هايى كه عضو هيات مديره شده‌اند به لحاظ اينكه ناچار بودند از موضع صنف، دغدغه‌هاى صنف را مطرح بكنند نه تنها امتيازى نگرفته‌اند بلكه به نوعى به آنها ظلم شده و مورد بى مهرى بيشترى قرار گرفته‌اند.

يادم مى‌آيد اوايل كار انجمن با سياستى كه مخابرات دنبال مى‌كرد شما از ورشكستگى شركت‌هاى كوچك اينترنتى ابراز نگرانى مى‌كرديد آيا هم اكنون نيز اين نگرانى‌ها وجود دارد اگر اين طور است چرا در مقابل شركت‌هاى ورشكسته، انجمن ديگر كار خاصى انجام نمى‌دهد؟

بحث ما در حوزه دسترسى به اينترنت اين است كه مسيرى كه دنبال مى‌شود به اين سمت است كه شركت‌هاى خصصى‌تر و بزرگتر وبا حجم سرمايه‌گذارى قابل توجه‌تر مطرح شوند اما در اين ميان بحث اين است كه اين كار در بازار باعث ورشكستگى شركت‌هاى كوچك مى‌شود كه اين امر طبيعى است و نمى توان كارى كرد اما ما مى‌گوييم با اخذ سياست‌هاى درست مى‌توان جلو اين اتفاق را گرفت يعنى شركت‌ها را با هم تلفيق كرد و كنار هم قرار داد قبل از آن كه خسارت جدى به وجود بيايد يعنى شخصيت‌هاى حقوقى آنها را يكى كرده چون بحث اصلى اين است كه سهم بخش خصوصى در بازار چقدر باشد مثلا اگر سهم بخش خصوصى در بازار اينترنت 40 درصد است اين 40 درصد مى‌تواند در قالب 20 يا 50 شركت باشد اما هدف ما اين است كه سهم بخش خصوص يك سهم قابل توجهى باشد اما در اين ميان ما يك مشكل بزرگ داريم چرا كه بايد قبول كنيم كشور ما يك كشور با جمعيت جوان است و ما مشكل اشتغال داريم و از طرف ديگر در كشور ما فرهنگ كار جمعى به آن صورت جا نيفتاده و يكى از نگرانى‌هاى انجمن همين مساله است كه تلاش داريم با يك مكانيزمى تمايل به كار گروهى را ايجاد كنيم. به طور كلى سياست انجمن اين نيست كه تعداد زيادى شركت‌هاى كوتاه قد درست كنيم ما دنبال اين هستيم كه بنيه اقتصادى و بنيه فنى شركت‌ها را افزايش دهيم و طى جلسات طولانى و مفصلى كه سال گذشته داشتيم روى اين مساله كار كرديم ما معتقديم اين كار نبايد به اين شكل باشد كه يك دفعه دولت بيايد يك مقرارتى بگذارد و عملا با اين مقررات و آئين نامه‌ها تعداد زيادى شركت حذف شود و انجمن تا آن جا كه بتواند مانع اين كار مى‌شود مثلا بحثى كه بعد از پلمب تعدادى از ISP‌ها به وجود آمد بحث تعرفه خدمات اورجينيشن (ارتباط تلفن اينترنتى داخل به خارج) بود اين تعرفه‌اى كه توسط مخابرات اعلام شده اين يعنى اينكه شركت‌هاى كوچك تعطيل بشوند چون درآمد شركت‌هاى كوچك از درآمد اورجينيشن، آنقدر نيست كه مبالغى كه مخابرات اعلام كرده بود بپردازند و اين براى شركت‌هاى كوچك خيلى سنگين است و اين تصميم توجيه اقتصادى ندارد و عملا خيلى از شركت‌ها را ورشكسته مى‌كند و ما در اين ورد مذاكرات زيادى با شركت‌ ديتا مخابرات داشته‌ايم چون الان بيشتر درگير اصل قضيه هستيم كه چرا تعداد زيادى شركت پلمب شده‌اند و دنبال آن هستيم كه اين پلمب‌ها را هر چه زودتر متوقف كنيم و در عين حال مذاكره ما ادامه دارد كه اين تعرفه را نيز تعديل كنيم.

ISP ‌هاى شهرستانى در وضعيت بسيار بدى به سر مى‌برند و با توجه به بافت هر شهر متولى آنها متفاوت است. در جايى مراكز نظامى و انتظامى و در جاى ديگر فرماندارى و در جايى ديگر شركت مخابرات، براى اين شركت‌ها تصميم‌گيرى مى‌كنند انجمن براى اين معضل چه كارى كرده است؟

مشكلات ما در تهران زياد است و قبول داريم اين مشكلات به‌شكل وخيم تر در شهرستان‌ها وجود دارد ولى من شخصا معتقدم اگر در مركز توافقاتى صورت بگيرد و يك نظمى در ارائه خدمات، نحوه گرفتن مجوز‌ها و متولى صدور مجوز‌ها در بحث فركانس، ارتباطات راديويى و فيلترينگ و … مشخص شود قطعا به شهرستان‌ها نيز تسرى پيدا مى‌كند. تنها مساله‌اى كه وجود دارد اين است كه در شهرستان‌ها ما مشكل شركت مخابرات را داريم يعنى اينكه با تغيير نام و شرح وظايف شركت‌هاى مخابرات طى يكى دو سال آينده مخابرات‌هاى استان‌ها بايد حدود 51 درصد سهام خودشان را به بخش خصوصى واگذار ‌كنند و همين قضيه باعث شده كه شركت‌هاى مخابراتى استانى بعضى از فرصت‌هاى اتصادى را به راحتى در اختيار بخش‌هاى خصوصى نگذارند. چرا كه خود تا 2 سال ديگر خصوصى مى‌شوند.

آن گونه كه از گفته‌هاى شما برداشت مى‌شود اين است كه شما اعتقاد داريد در ابتدا بايد مشكلات در تهران حل شود بعد همان راهكارها را در شهرستان‌ها به اجرا بگذاريم؟

با تدوين قانون و تنظيم آئين‌نامه‌ها اميدواريم مشكلات براى همه حل شود.

اين انجمن چه احساسى از وجود فعاليت كميته اينترنت انجمن شركت‌هاى انفورماتيك دارد؟

علاوه بر انجمن كه در واقع از اين صنف دفاع مى‌كند يك كميته‌اى نيز وجود دارد كه آنها نيز در اين رابطه به نوعى كمك بوده‌اند منتهى توقع ما اين است كه در موقع بروز مشكلات هم آنها اظهار نظر كرده و فعاليت داشته باشند به هر حال ما از هر تشكل صنفى كه با حوزه كارى ما يعنى اطلاع‌رسانى، ارتباطات، تكنولوژى و… در ارتباط باشد و بتواند مشكلى از اين حوزه كم كند استقبال مى‌كنيم ولى بار ديگر به اين نكته پافشارى دارم كه توقع ما اين است كه اين گروه‌ها هميشه مدافع صنف باشند نه در بعضى از موارد خاص.

ظاهرا بعضى از شركت‌هاى عضو شما در كميته انجمن شركت‌هاى انفورماتيك نيز عضو هستند در‌ اين‌باره آيا شما خودتان را رقيب اين انجمن مى‌دانيد؟

يك واقعيتى كه وجود دارد اين است كه اگر مشكلات شركت‌هاى اينترنتى در قالب انجمن شركت‌هاى انفورماتيك قابل حل بود و به طور كلى مسائل آنها پيگيرى مى‌شد ديگر دليلى وجود نداشت كه يك انجمن ديگر شكل بگيرد، ما معتقديم كه انجمن ما به نام انجمن شبكه‌هاى اينترنتى ايران ثبت شده و ما به طور تخصصى تنها صنفى هستيم كه در حوزه اطلاع رسانى فعال هستيم و اعضاى ما فعاليت اصليشان در حوزه اطلاع رسانى است هر چند به كار نرم‌افزارى و سخت‌افزارى نيز مشغولند اما حتما كار اطلاع رسانى نيز انجام مى‌دهند و به نظر من كار صنف شبكه‌هاى اينترنتى متفاوت است با صنف توليد سخت افزار و نرم‌افزار. ما الان مساله‌اى كه داريم اين است كه در حوزه اطلاع‌رسانى دغدغه‌ها كاملا متفاوت است با صنفى كه در كار توليد و واردات سخت افزار، مونتاژ و تجهيزات الكترونيك هستند. آنها بيشتر مخاطبشان در بخش صادرات و بازرگانى است ولى در حوزه اطلاع‌رسانى وضعيت به گونه ديگرى است.

يعنى شما به خاطر متفاوت بودن حوزه كارى، انجمن را رقيب شركت‌هاى انفورماتيك نمى‌دانيد؟

ما خودمان را رقيب انجمن شركت‌هاى انفورماتيك نمى‌دانيم بلكه اعتقاد داريم در كنار هم مى‌توانيم از منافع صنف دفاع كنيم چون در هر حال بعضى از شركت‌هاى ما چون فعاليت‌هاى متنوعى دارند در دو انجمن عضو هستند.

به عنوان آخرين سوال بفرماييد در حال حاضر وضعيتISP ‌هاى پلمب شده در چه مرحله‌اى قرار دارد؟

بخشى از ISP‌ها شاكيشان مدعى‌العموم بوده ولى عمده اين ISP‌ها علاوه بر شاكى مدعى‌العموم در مورد فيلترينگ، شاكى ديگرى به نام مخابرات دارند. البته در بحث voip به نظر مى‌رسد شركت‌هايى كه شاكى آنها مدعى‌العموم است به تدريج فك پلمب مى‌شوند ولى شركت‌ها كه شاكى آنها مخابرات است با توجه به اين كه در اين مورد ما خلا قانونى داريم به نظر مى‌رسد كار رسيدگى به پروند‌ه‌ها طولانى بشود. بنابراين ما در خواست كرده‌ايم كه اين شركت‌ها فك‌پلمب بشوند و با توجه به اينكه هر شركت چند بار مورد بازرسى قرار گرفته و همه تجهيزات فنى، سخت‌افزارى و نرم‌افرارى آنها در پروند‌ه‌ها ثبت شده شده، بعد از فك پلمب شدن هم مى‌توان به تخلفات احتمالى رسيدگى كرد. چرا كه تعطيلى طولانى مدت يك شركت خدمات رسانى مساوى است با نابودى آن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا