جشن بزرگ بازیهای کامپیوتری
بازار دیجیتال- بنیاد ملی بازيهاي رایانهای قرار است از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت ماه سالجاری نخستین جشنواره و نمایشگاه بینالمللی بازيهاي رایانهای تهران را محل سالن همایشهاي برج میلاد برگزار کند.
این جشنواره از دو بخش اصلی و جنبی تشکیل شده است که شرکتکنندگان در بخش اصلی آن یعنی مسابقه بازيهاي رایانهاي ایرانی در شاخههاي مسابقه بازيهاي بزرگ، مسابقه بازيهای برخط (online)، مسابقه بازيهای موبایل و مسابقه بازيهای کوچک(indie) و بخش جنبی در شاخههاي مسابقه طراحی کارآکتر، مسابقه بازی نامهنویس، مسابقه بازيهای تغییر یافته (mod)، مسابقه بازيهای فلش و مسابقه آفرینشهای دانشآموزی با یکدیگر به رقابت ميپردازند. این جشنواره قرار است با هدف ترویج مبانی فرهنگی و هویت اسلامی ـ ایرانی از طریق این صنعت با نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان، شناخت و حمایت از ظرفیت و استعدادهای موجود این صنعت در کشور با رویکرد بومیسازی و تقویت تولیدات داخلی، ایجاد فضای رقابت علمی، فنی، فرهنگی و هنری میان دستاندرکاران فعال در صنعت بازيهاي رایانهای به منظور ارتقا و رشد کمی و کیفی این صنعت و ایجاد زمینه برای رشد و شکوفایی خلاقیتهای جوانان در صنعت سرگرمی و بازی برگزار شود.
اهداف برگزاری نمایشگاه جنبی این جشنواره نیز ترویج نظام ملی ردهبندی سنی بازيهای رایانهای ESRA، نمایش توانمندیهای متخصصان و هنرمندان ایرانی، توسعه همکاریهای بینالمللی به ویژه با کشورهای اسلامی در زمینه صنعت بازيهای رایانهای، ارتقاي سطح دانش فنی و تامین امکانات و تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری تولید در کشور و معرفی ایران به عنوان قلب بازیسازی منطقه اعلام شده است.
بازيهاي رایانهاي چیست؟
بازيهای رایانهای یا ویدئویی نوعی سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکرو کنترلر انجام میشود. بسیاری از بزيهای رایانهای به دلیل تولید تصویر متحرک با قابلیت نمایش روی صفحه تلویزیون یا نمایشگر رایانه، بازی ویدئویی نیز محسوب میشوند. تعداد مخاطبان بازيهای رایانهای در سالهای گذشته افزایش چشمگیر داشته و این بازيها به یکی از پرهوادارترین سرگرمیهای موجود تبدیل شدهاند. به طوری که کارشناسان از صنعت بازيهاي رایانهاي به عنوان سومین صنعت پولساز جهان بعد از هالیوود یاد ميکنند.
بازيهاي رایانهاي که در دهه 80 میلادی و با روی کار آمدن کمپانی آتاری جای خود را در خانهها باز کردند، این روزها ابعاد گستردهتری به خود گرفتند. این روزها روند رو به رشد تولید نسولهاي بازی همچون ایکس باکس یا نسخههاي مختلف پلیاستیشن در کنار تجهیزات و ابزارهای جانبیاي که برای این دستگاهها ساخته شده است شکل صنعت بازیها را دگرگون کرده است. به طوری که این نوع بازیها از مدل بیتحرک و فکری بودن محض به همراه خیره شدن به صفحه تلویزیون یا مانیتور به نوعی ورزشهاي متحرک تبدیل شده است. از سوی دیگر گسترش و افزایش میزان دسترسی به شبکه اینترنت و ساخت بازيهاي تحت وب باعث شده تا علاقهمندان به این نوع از بازیها تجربه بازی را از دو نفر در یک مکان سر بسته به چند نفر در اقصی نقاط جهان تجربه کنند. بازيهای رایانهای بر خلاف بیشتر سرگرمیای دیگر، تعاملی بوده و از این رو جذاب تر هستند. تاثیر گذاری بالای این گونه بازی روی مخاطب، این بازيها را به یک ابزار با استعداد بسیار بالا برای آموزش، آگهی، ترویج مذاهب، سوءاستفاده سیاسی، شستوشوی مغزی و… تبدیل کردهاست. بسیاری از دولتها بازيهای رایانهای را به دلیل احتمال تحریک کودکان و نوجوانان و ترویج خشونت محدود کردهاند.
بازيهاي ایرانی
در ایران اما طی چند سال گذشته و با روی کار آمدن بنیاد بازيهاي رایانهای، توجه و اهمیت ویژهاي به این صنعت صورت گرفته است. هر چند که کارشناسان و فعالان داخلی همچنان بر اندک بودن کمکها و حمایتهاي دولتی ر این بخش تاکید دارند، اما به هر حال روند فعالیت نهادهایی این چنین را باید به فال نیک گرفت. طی چند سال گذشته ساخت و عرضه چند بازی داخلی همانند بازی رانندگی در شهر، شمشیر نادر، لطفعلی خان زند، گرشاسب، میرمهنا و بازيهاي آنلاینی چون آسمان دژ مرهون همین حمایتهاي بنیاد است. هر چند که به نظر ميرسد اهمیت جایگاه بازيهاي رایانهاي این بار برای دولتمردان ایرانی بیش از پيش روشن شده و برنامههایی نیز برای پیشرفت این مهم در نظر گرفته شده است، اما به هر حال این واقعیت را نیز باید بدون چون و چرا پذیرفت که بازار بازيهاي رایانهاي در ایران همچنان در اختیار بازيهاي خاجی است.
درست است که در بخش تولید و عرضه بازی، ایران پیشرفتهاي چشمگیری را طی چند سال گذشته داشته است و توانسته با شرکت در نمایشگاههاي مطرح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد، اما به هر حال هماکنون بهرغم تمام فعالیتهاي انجام شده در بخش نظارت بر عرضه و ردهبندی بازيها در بازار داخلی، همچنان بازيهاي وارداتی حرف اول را در خانههاي ایرانی ميزنند.
جشنوارهاي برای قدرت نمایی
به هر حال قرار است در جشنواره بازيهاي رایانهاي که اولین دوره برگزاری خود را تجربه ميکند، توجه مهی به بازيهاي ایرانی، جایگاه و افقهاي پیش روی آن صورت گیرد. به گفته کاشناسان هر چند که تجربهها و دستاوردهای بی نظیری در بخش ساخت و عرضه بازی طی چند سال گذشته در کشور صورت گرفته است، اما به هر حال بازیسازان ایرانی همچنان در ابتدای راه قرار داشته و برگزاری جشنوارههایی از این دست در کنار برگزاری کارگاه و نشستهاي تخصصی ميتواند زمینه لازم را برای رشد آنها فراهم آورد. به کارگیری تجربیات متخصصان، نویسندگان و هنرمندان در این بین ميتواند کمک شایانی برای فعالان این بخش یا آن دسته از فارغالتحصیلانی باشد که تصمیم ورود به این عرصه را دارند.
آن طور که عنوان ميشود در تیم داوریهاي این جشنواره نیز ابعاد مختلفی از بازیها مورد بررسی قرار ميگیرد. به طوری که هماکنون آثار رسیده به جشنواره هم از بعد فنی و هم از بعد هنری و محتوایی مورد نقد و بررسی قرار ميگیرد. در بخش داوری فنی «سیدعلی سیداف»، «علیرضا طالبپور»، «منوچهر مرادی»، «شهاب کشاورز» و «محمد مهدی بهفرراد» آثار راه یافته به بخش اصلی جشنواره را قضاوت خواهند کرد. قرار است در این بخش به بهترین بازی بزرگ، بهترین دستاورد فنی و بهترین بازی آنلاین (برخط) جوایزی اهدا خواهد شد.
همچنین مهدی مسعود شاهی (ريیس سازمان جشنوارهها)، رامبد جوان (بازیگر و کارگردان سینما)، بابک نمازیان (سردبیر نشریه دنیای بازی)، شروین استاد زاده (کارشناس بازياي رایانهای) و مهدی زنگنه (کارشناس بازيهاي رایانهای) آثار رسیده را از منظر محتوایی داوری خواهند کرد.
داوران این بخش آثار برتر را در بخشهاي بهترین بازی بزرگ، بهترین بازی نامه بزرگ، بهترین طراح بازی (گیم پلی) بازی بزرگ، بهترین بازی آنلاین، بهترین بازی موبایل و بهترین بازی کوچک معرفی خواهند کرد.
بهرام عظیمی (انیماتور)، علیرضا گلپایگانی (انیماتور و استاد دانشگاه)، علیرضا معراجی (کارشناس بازيهاي رایانه ای)، امیر سحر خیز (کارشناس فرهنگی) و فرید فرخنده کیش (کارشناس فرهنگی) نیز به عنوان داوران بخش هنری آثار رسیده را از منظر هنری داوری کرده و آثار برتر را در بخشهاي بهترین بازی بزرگ، بهترین کاراکتر بازی بزرگ، بهترین گرافیک بازی بزرگ، بهترین بازی آنلاین، بهترین بازی موبایل و بهترین صدا و موسیقی بازی بزرگ را معرفی خواهند کرد.
منبع : دنیای اقتصاد