تکنولوژی

نقدى بر کتاب کليد وبلاگ

نام نویسنده: حسام الدين علوى

مولف: شهاب مباشرى
شمارگان: 3000 جلد
چاپ اول: اسفند 82
ناشر: توسعه آموزش
قيمت: 850 تومان – 94 صفحه

دنياى اقتصاد – با گسترش استفاده از رايانه‌هاى شخصى در ايران كه تا اندازه‌اى ناشى از گسترش صنعت تكنولوژى اطلاعات در جهان، ورود انبوه سخت‌افزارهاى رايانه‌اى از طرق قانونى و غير قانونى به ايران و فقدان قانون كپى رايت و در دسترس بودن انواع نرم‌افزارها با نازل‌ترين قيمت است، بازار چاپ و نشر كتب راهنماى استفاده از نرم‌افزارهاى رايانه‌اى نيز داغ شده است. تقريبا مى‌توان راهنماى هر نرم‌افزارى را كه تا اندازه‌اى استفاده كننده داشته باشد در بازار كتاب يافت. ناشران مختلف هر يك راهنمايى براى نرم‌افزارها ارائه مى‌كنند و گاه چندين كتاب در زمينه يك نرم‌افزار وجود دارد. تجربه شخصى‌ام به عنوان خواننده اينگونه كتب نشان مى‌دهد و اغلب دوستانى كه با آنها هم سخن شده‌ام نيز هم عقيده‌اند كه غالب اين آثار يا خيلى مختصر و ابتدايى هستند يا خيلى مفصل و حجيم.
بسيار اندك‌اند كتاب‌هايى كه به خوبى با تقاضاى خواننده عام تطابق داشته باشند. كتاب‌هايى كه خيلى مختصر و مفيد اصلى‌ترين محورهاى كاربردى يك نرم‌افزار را آموزش دهند و خواننده را قادر سازند تا در دنياى بى‌انتهاى تكنولوژى اطلاعات راه خود را پيدا كند. البته بايد پذيرفت كه نرم‌افزارهايى هم وجود دارند كه بسيار تخصصى هستند و امكان چنين كارى در خصوص آنها وجود ندارد.
با اين حال اخيرا يكى از ناشران گمنام اقدام به چاپ مجموعه كتبى كرده كه بى اغراق تا اندازه‌اى ايرادات فوق را رفع كرده است. اين مجموعه كه اولين مجلد آن با توجه به اشتياق بسيار ايرانيان به وبلاگ نويسى با عنوان «كليد وبلاگ» منتشر شده است در حجم اندك، مصور و با زبانى كاربردى و خودمانى نوشته شده است و از اين جهت مى‌گويم خودمانى كه زبان پيچيده گوى خيلى از اهالى دنياى تكنولوژى اطلاعات دور است. همين امر سبب شده است تا خواننده با كتاب راحت باشد. درس‌ها گام به گام ارائه شده و دست آخر خواننده احساس مى‌كند كه از سر درگمى رو به‌رو شدن ب نرم‌افزار رهايى يافته است. استفاده از مثال‌ها، تصاوير متعدد و رويكرد كاربردى نقاط قوت اين كتاب است.
كتاب در هفت فصل و 95 صفحه به صورت گام به گام، شيوه راه‌اندازى يك وبلاگ در سايت بلاگ اسپات، ويرايش متن بلاگ، استفاده از لينك و تصوير در وبلاگ، شيوه بهره‌گيرى از امكانات آمارگيرى از مشاهده‌كنندگان وبلاگ و استفاده از خدمات پرشين بلاگ را توضيح مى‌دهد. مشتاقان استفاده از وبلاگ مى‌توانند به خوبى از اين كتاب استفاده كنند.
در ضمن كتاب مذكور در صفحاتى اندك و با قيمتى بسيار پايين‌تر از قيمت معمول كتب رايانه موجود در بازار ارائه شده است. ناشر در مقدمه كتاب قول داه است كه 40 جلد از اين مجموعه را منتشر كند. با توجه به آنچه گفته شده، از طرف خيلى از خوانندگان كتب رايانه آرزو مى‌كنم ناشر موفق شود. بقيه مجلات را نيز با همين كيفيت و رويكرد ارائه كند.
البته كيفيت محتوايى كتاب سبب مى‌شود كه از انتقادات وارد بر شكل چاپ و نشر آن به اغماض در گذريم. بى گمان ناشر مى‌توانست از هنرمندى بيشترى در صفحه‌آرايى و امور فنى چاپ و نشر بهره بگيرد تا خوانندگان كتاب علاوه بر رضايت از محتوا، از كيفيت صفحه‌آرايى صفحات كتاب نيز بى‌بهره نباشند.
لازم است كه ناشر در بقيه مجلدات اين مجموعه به اين مطالب حتماً توجه كند. به هر حال، «كليد وبلاگ» با رويردى كه در نگارش آن به كار رفته مى‌تواند سرآغاز خوبى براى مجموعه جديدى از كتب رايانه و تلاش براى ارتقاى سطح دانش تكنولوژى اطلاعات در بين علوم باشد. بى‌گمان تلاش ناشر براى تكميل مجموعه كتب خود كه با اين رويكرد تاليف يا ترجمه مى‌شوند، مى‌‌تواند راه گشا باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا