فضا

انفجار فضاپیمای استارشیپ پس از جدا شدن موفقیت‌آمیز از سکوی پرتاب

فضاپیمای استارشیپ با موفقیت از سکوی پرتاب جدا و سپس منفجر شد

پس از ماه‌های تاخیر و تعویق، بالاخره شرکت اسپیس ایکس پرتاب آزمایشی فضاپیمای استارشیپ خود را با موفقیت انجام داد.

اما این پرتاب که با بوستر قدرتمند Super Heavy صورت گرفت، با دیگر پرتاب‌های قبلی این شرکت متفاوت بود چراکه فضاپیما تنها چند دقیقه پس از جداشدن از سکوی پرتاب اسپیس ایکس در منطقه بوکا چیکا تگزاس، نتوانست فرآیند جداسازی را به طور کامل انجام دهد و پس از یک مانور چرخشی ناموفق، سقوط کرد و منفجر شد.

اتفاقی که چندان هم دور از دهن نبود و ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس پیش از پرتاب به علاقه‌مندان گفته بود که انتظارات زیادی از این پرتاب آزمایشی نداشته باشند. به هر روی، هدف از پرتاب استارشیپ، گردآوری اطلاعات برای سفرهای آینده که قرار است با تجهیزاتی تقویت‌شده صورت گیرد، عنوان شده است.

همانطور که اسپیس ایکس در جریان پخش زنده این پرتاب توضیح داد، پرتاب و جداشدن استارشیپ از سکوی پرتاب، تنها هدف این آزمایش بود و هرچیزی فراتر از آن، یک امتیاز محسوب می‌شود.

اسپیس ایکس هنوز حرفی درباره زمان پرتاب بعدی این فضاپیما نزده اما از آنجایی که این شرکت پیشتر گفته بود که قادر به تولید همزمان بیش از یک استارشیپ است، احتمالا این زمان چندان دور نخواهد بود.

ارتفاع استارشیپ و بوستر سوپر هوی (Super Heavy) روی هم به چیزی حدود ۳۹۶ فوت (۵۹.۱ متر) می‌رسد که از موشک Saturn V هم بلندتر است. در این پرتاب، از ۳۹ موتور رپتور (Raptor) دخیل بودند که ۳۹ موتور در بوستر و شش متور نیز در استارشیپ جای گرفته بودند.

این ترکیب، قدرتی ایجاد می‌کند که تا محموله‌هایی به وزن ۳۳۰ هزار پوند را به مدار پایین زمین حمل کند. به گفته اسپیس ایکس، این موشک جدید ماموریت‌هایی را میسر خواهد کرد که تا پیش از این امکان‌پذیر نبودند از جمله سفر به مریخ و ماه که به سوخت و منابع گسترده نیاز دارند.

موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌های بعدی اسپیس ایکس می‌تواند برای آینده برنامه‌های فضایی این شرکت و همچنین اکتشافات ناسا بسیار حیاتی باشد. اسپیس ایکس برای گردشگری ماه و دیگر پروازهای تجاری، روی استارشیپ حساب ویژه‌ای باز می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا