تکنولوژی

جهانگرد: کشورهاى جهان با مديريت بين المللى اينترنت موافقت کردند

بخش خبر ITiran – با توافق کشورهاى جهان مديريت بين المللى اينترنت از اين پس جايگزين مديريت فعلى خواهد شد که هم اکنون تحت نظر شرکت آمريکايى و نيمه خصوصى ICANN انجام مى گيرد.
نصر الله جهانگرد نماينده ايران در اين مذاکرات با بيان اين خبر به آى تى ايران گفت: در اين جلسه که آخرين جلسه قبل از برگزارى اجلاس سران بود و نمايندگان تمامى کشورهاى شرکت کننده در آن حضور داشتند .
مذاکرات مفصلى انجام گرفت وبا تلاش دولت سوييس به عنوان ميزبان اين اجلاس تقريبا تمامى اختلافات کشورهاى جهان درباره اعلاميه اصول بر طرف شد .
به گفته جهانگرد در اين جلسه پذيرفته شد که سياست گذارى و توسعه اينترنت حق دولت هاست که اين کار هم اکنون توسط دولت آمريکا انجام مى گرفت و قرار بر اين شد که توسعه اينترنت با مشارکت دولت ها ، سازمان ملل، بخش خصوصى و NGO ها انجام گيرد.
به گفته جهانگرد مقامات آمريکايى در ابتا با اين موضوع مخالفت مى کردند اما سرانجام به خواست جامعه بين المللى تن دادند.
دبير شوراى عالى اطلاع رسانى که هم اکنون در ژنو به سر مى برد خاطر نشان کرد که موضوع مورد اختلاف ديگر موضوع کپى رايت و حق دسترسى آزاد مردم به اطلاعات بود که اين دو مساوى هم تلقى شد.
همچنين بحث جلوگيرى از عدم اقدام يکجانبه عليه کشورها و بحث کمک هاى مالى براى کشورهاى عقب افتاده نيز با موافقت اعضا در اعلاميه اصول قرار گرفت.
جهانگرد افزود: همچنين حق دسترسى به اينترنت براى همه دولت ها و حتى مناطق اشغال شده خارجى نيز مورد تاييد قرار گرفت که به عنوان مثال به اين ترتيب حق کشورى چون فلسطين براى دسترسى آزادانه به اينترنت محفوظ شناخته مى شود.
وى تاکيد کرد تقريبا همه پيشنهاد هاى ايران براى ثبت در اعلاميه اصول مورد پذيرش قرار گرفته که از جمله آنان مى توان به بحث گفت و گوى فرهنگ ها و تمدن ها و موضوع مقابله با پورنوگرافى کودکان اشاره کرد.
به گفته جهانگرد ايران جزو 5-6 کشور فعال در اين اجلاس بود و در طى دو روز برگزارى اين اجلاس دولت سويس هم مشورت هاى متعددى را با گروه ايرانى انجام مى داد.
وى همچنين از حضور رييس جمهور خاتمى در آخر اين هفته در اجلاس سران ژنو خبر داد و افزود: آقاى خاتمى برنامه بسيار فشرده اى در اين اجلاس دو روزه دارند که از جمله آنان مى وان به دو سخنرانى ، چندين ملاقات مهم و جلسه مطبوعاتى اشاره کرد.
چهارشنبه و پنج شنبه اين هفته اجلاس سران جامعه اطلاعاتى با حضور روساى جمهور بيش از شصت کشور جهان و دهها وزير و شخصيت عالى رتبه دولتى و غير دولتى در ژنو سويس برگزار مى شود.
اعلاميه اصول که به نوعى مهمترين بخش اين اجلاس است تا قبل از اين به دليل اختلافات بين اعضا وضعيت بلاتکليفى را داشت و حتى مقامات سوييسى از ايجاد تفاهم درباره آن تا قبل از اجلاس ابراز نا اميدى کرده بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا