تکنولوژی

کابل شبکه CAT6 و CAT7: چگونه انتخاب کنیم؟

وقتی در اینترنت گشت و گذار می‌کنید یا تلویزیون هوشمند تماشا می‌کنید، آیا تا به حال متوجه شده‌اید که عضو مهمی در شبکه وجود دارد؟ این عضو کابل شبکه است. کابل شبکه برای انتقال سیگنال‌های پهنای باند بین رایانه شما و سایر روترها استفاده می‌شود که ثبات و امنیت بالایی را ارائه می‌دهد. با پیشرفت تکنولوژی، انواع مختلفی از کابل‌های شبکه از جمله کابل‌های Cat5، Cat5e، Cat6، Cat6a، Cat7 و Cat8 وجود دارد. Cat6 و Cat7 به طور گسترده در زندگی روزمره ما استفاده می‌شوند و ما عمدتاً در مورد تفاوت بین Cat6 و Cat7 توضیح خواهیم داد.

کابل شبکه Cat6 چیست؟

Cat6 به کابل دسته ۶ اشاره دارد که یک کابل استاندارد شده با جفت به هم تابیده برای شبکه است. کابل شبکه Cat6 با کابل‌های Cat5 و Cat5e سازگار هستند. کابل Cat6 که توسط انجمن صنعت مخابرات (TIA) در سال ۲۰۰۲ معرفی شد، بهبود یافته کابل Cat5e است.

کابل اترنت Cat6 دارای چهار جفت سیم برای عملکرد بالا است. حداکثر پهنای باند Cat6 ۲۵۰ مگاهرتز است و سرعت انتقال ۱۰ گیگابیت بر ثانیه تا ۵۵ متر را ارائه می‌دهد. Cat6 را می‌توان به کابل‌های شبکه شیلد دار و بدون شیلد دسته بندی کرد.

برای دیدن قیمت کابل شبکه بر روی آن کلیک نمایید.

 کابل شبکه Cat7 چیست؟

Cat7 مخفف کابل دسته ۷ است. کابل Cat7 دارای پهنای باند بالاتر و سرعت انتقال داده سریعتر است. کابل Cat7 دارای ۴ جفت سیم شیلد دار است و خود کابل نیز دارای شیلد است که می‌تواند به طور موثری تداخل را از بین ببرد و نویز را کاهش دهد. Cat7 از سرعت انتقال ۱۰ گیگابیت بر ثانیه در فرکانس ۶۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

Cat7 با کابل‌های Cat6a، Cat6، Cat5e و Cat5 سازگار است. اما لازم به ذکر است که کابل شبکه Cat7 توسط ANSI/TIA به رسمیت شناخته نمی‌شود و توسط مشخصات بین المللی ایجاد شده توسط ISO/IEC توسعه یافته است.

 کابل شبکه Cat6 در مقابلCat7:  تفاوت چیست؟

Cat6 و Cat7 شباهت‌هایی با هم دارند. به عنوان مثال، هر دوی آنها دارای هشت هادی مسی هستند که به صورت ۴ جفت به هم تابیده‌اند و می‌توان آنها را طبق استانداردهای سیم کشی T۵۶۸A در مقابل T۵۶۸B خاتمه داد. واضح‌ترین تفاوت بین Cat6 و Cat7 سرعت، فرکانس انتقال و طول کابل کشی است. تفاوت بین کابل‌های شبکه Cat6 و Cat7 در ادامه آمده است.

cat7-با-cat6

مشخصات

اگر کابل شبکه Cat6 و Cat7 در دست دارید، می‌توانید نگاهی به آنها بیندازید و با هم مقایسه کنید. کابل شبکه Cat7 معمولاً کمی ضخیم‌تر از کابل  Cat6 است. کابل‌های Cat6 را می‌توان به دو نوع بدون شیلد و شیلد دار تقسیم کرد، در حالی که کابل‌های Cat7 معمولاً دارای محافظ‌هایی بر روی جفت‌های به هم تابیده شده و شیلد به دور ۴ زوج است تا به کاهش تداخل و نویز کمک کنند. بنابراین،  کابل شبکه Cat7 به شبکه پایدارتری نسبت به کابل Cat6 دست خواهد یافت.

سرعت و طول کابل کشی

کابل شبکه Cat6 از طول کابل کشی ۱۰۰ متر با ۱ گیگابیت بر ثانیه و ۳۷ تا ۵۵ متر با سرعت ۱۰ گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کند. در حالی که کابل شبکه Cat7 می‌تواند تا ۱۰۰ متر را هنگام انتقال ۱۰ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند. به طور کلی کابل شبکه Cat7 عملکرد بالاتری نسبت به کابل‌های Cat6 دارد.

فرکانس انتقال

یکی از دلایلی که Cat7 سریعتر از Cat6 است فرکانس انتقال است. کابل Cat7 فرکانس انتقال تا ۶۰۰ مگاهرتز را فراهم می‌کند و کابل Cat6 فقط فرکانس حداکثر ۲۵۰ مگاهرتز را پشتیبانی می‌کند.

GG45  درمقابل RJ45

در مقایسه با سایر کابل‌های شبکه مانند Cat5، Cat5e، Cat6، Cat6a  و Cat7، کابل Cat7 کمی متفاوت است. کابل شبکه Cat7 توسط TIA/EIA تشخیص داده نمی‌شود و از اتصال دهنده‌های سنتی RJ45 (همچنین به عنوان کانکتور ۸P۸C  شناخته می‌شود)  استفاده نمی‌کند. کانکتورهای GG45 (کانکتورهای GigaGate ۴۵) برای سیستم‌های کابل کشی پرسرعت Cat7 ایجاد شده اند.

GG45  یک رابط اختصاصی است که توسط Nexans توسعه یافته و توسط IEC استاندارد شده است. دارای ۱۲ رابط برای حفظ حداکثر سرعت کابل‌های Cat7 است. اگرچه کانکتورهای GG45 با کانکتورهای RJ45 سازگار هستند، اما دسترسی به این کانکتورها دشوار است. به هر حال، کانکتورهای ARJ45 (Augmented RJ45) و TERA نیز برای سیستم‌های کابل کشی پرسرعت Cat7 طراحی شده اند، اما به ندرت می‌توانید آنها را در صنعت مشاهده کنید.

ماندگاری

کابل شبکه Cat7 به لطف مس بیشتر و شیلد سنگین تر، عمر طولانی‌تری نسبت به کابل شبکه Cat6 دارد. تخمین زده می‌شود که کابل شبکه Cat6 دارای چرخه عمر حدود ۱۰ سال است. در حالی که عمر کابل شبکه Cat7 حدود ۱۵ سال است.

هزینه نصب

هر چه پهنای باند شبکه بیشتر باشد، کابل شبکه ضخیم‌تر و سنگین‌تر خواهد بود. بنابراین اگر می‌خواهید شبکه‌ای با سرعت بالاتر داشته باشید، نصب آن می‌تواند دشوارتر و پرهزینه‌تر باشد. خود کابل شبکه Cat7 گرانتر از کابل Cat6 است و نصب آن نیز می‌تواند دشوارتر باشد. نصاب‌های حرفه‌ای معمولاً کار با کابل Cat7 را با قیمت بالاتری انتخاب می‌کنند. بنابراین، اگر بودجه محدودی دارید، کابل‌های شبکه Cat6 برای شما مناسب‌تر هستند.

Cat6 در مقابلCat7:  چگونه انتخاب کنیم؟

بسیاری از مردم ممکن است هنوز در مورد نحوه انتخاب مناسب سردرگم باشند. در واقع به عوامل زیادی بستگی دارد. آیا فقط به کابل‌های شبکه با تائید TIA/EIA اعتماد دارید؟ اگر چنین است، کابل شبکه Cat7 برای شما مناسب نیست زیرا توسط TIA و EIA تایید نشده است. آیا به سرعت بالای شبکه نیاز دارید؟ اگر چنین است، کابل Cat7 برنده است. اما اگر بودجه کمی دارید و به سرعت شبکه فوق العاده بالا نیاز ندارید، Cat6 مناسب‌تر است.

به طور کلی کابل‌های Cat6 برای مصارف خانگی توصیه می‌شود. آنها برای استفاده عادی از شبکه خانگی کافی هستند. کابل‌های Cat6 می‌توانند از فیلم‌های HD، بازی و دانلود پشتیبانی کنند. برای اتصال به شبکه خانگی متوسط ​​و کاربران مشاغل کوچک، Cat6 یا Cat6a بهترین انتخاب‌ها هستند.

کابل‌های Cat7 برای مصارف خانگی استفاده نمی‌شوند و بیشتر برای کاربردهای تجاری مناسب هستند. به عنوان مثال، کابل‌های Cat7 معمولاً در مراکز داده یا سایر شبکه‌های بزرگ در بیمارستان ها، دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شوند.

سوالات متداول

  • آیا می‌توانم از Cat7 در خانه استفاده کنم؟

در واقع، Cat7  می‌تواند برای استفاده خانگی شما بیش از حد باشد. Cat6 برای اتصال به شبکه خانگی کافی است. اما اگر به عملکردی مشابه Cat7 نیاز دارید، می‌توانید Cat6a را نیز انتخاب کنید که یک استاندارد کابلی به طور گسترده پذیرفته شده است.

  • آیا CAT7 با هر روتری کار می‌کند؟

نه اصلا. زیرا ممکن است کابل Cat7 با تجهیزات شبکه خانگی سازگار نباشد و به عنوان کابل Cat6 عمل کند. Cat6  برای شبکه خانگی توصیه می‌شود.

  • آیا Cat7 سریعتر از کابل Cat6 است؟

بله. Cat7 از سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه در پهنای باند حداکثر ۶۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند، در حالی که Cat6 از ۱ گیگابیت در ثانیه با پهنای باند حداکثر ۲۵۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا