اپلتکنولوژی

اپل شکایت خود را از سازنده جاسوس‌افزار پگاسوس پس می‌گیرد

اپل نگران است که ادله این شرکت باعث فاش شدن مسیرهای نفوذ به دستگاه‌های اپل شود

آی تی ایران –  اپل روز جمعه از دادگاه درخواست کرد که دعوای حقوقی سه ساله خود علیه شرکت NSO Group، پیشگام جاسوس‌افزارها و سازنده جاسوس‌افزار پگاسوس را کنار بگذارد.

سه سال قبل به دنبال افشای هک گسترده تلفن‌های اپل بسیاری از شخصیت‌های مشهور سیاسی و اجتماعی توسط جاسوس‌افزار پگاسوس، اپل از این شرکت شکایت کرده بود.

اپل حالا این استدلال را دارد که ممکن است هرگز نتواند به مهم‌ترین فایل‌های مربوط به ابزار جاسوسی Pegasus این شرکت دست یابد و همچنین افشاگری‌های خود اپل ممکن است به نفع NSO  تمام شود.

نسخه ویرایش‌شده این پرونده در دادگاه فدرال سان فرانسیسکو به مقاله‌ای در روزنامه گاردین در ماه جولای اشاره کرده بود که گزارش داد مقامات اسرائیلی اسنادی را از دفتر مرکزی NSO به دست آورده‌اند. این روزنامه گفت که مقامات از دادگاه اسرائیلی خواسته‌اند که این اقدام را حتی از طرف‌های دخیل در یک دعوای حقوقی قبلی علیه NSO که توسط واتس‌اپ متعلق به متا در جریان است، پنهان کنند. روزنامه گاردین همچنین گزارش داد که ارتباطات وزارت دادگستری اسرائیل که هک شده بود، نشان می‌دهد که مقامات نگران رسیدن اطلاعات حساس به آمریکایی‌ها بودند.

اپل در این پرونده نوشت: “در حالی که اپل در مورد صحت یا نادرستی گزارش گاردین موضعی نمی‌گیرد، وجود آن نگرانی‌هایی در مورد احتمال دریافت مدارک مورد نیاز اپل ایجاد می‌کند.” مقامات

درخواست NSO در ماه ژانویه  برای منع تعقیب در این پرونده با مخالفت دادگاه مواجه شد. این شرکت با استفاده از دفاعیات متعددی، اپل را به دلیل عرضه نرم‌افزارهای آسیب‌پذیر و ایجاد شرایطی که مجرمان و تروریست‌ها می‌توانند به صورت مخفیانه ارتباط برقرار کنند، مقصر دانست.

در حالی که NSO احتمالاً از رد این پرونده استقبال خواهد کرد، اپل و برخی از متحدانش گفتند که این پرونده تا حدی به دلیل افت و سقوط شرکت NSO ایجاد شده است.

وقتی این پرونده آغاز شد، Pegasus به دلیل استفاده از آن توسط رژیم‌های استبدادی علیه مخالفان، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران، بدنام بود. این جاسوس‌افزار می‌توانست به گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها نفوذ کرده و تمام اطلاعات موجود در دستگاه‌ها را بدون شناسایی ضبط کند. NSO به عنوان پیشروترین فروشنده‌ای که به دولت‌ها خدمات ارائه می‌داد، شناخته می‌شد.

دولت ایالات متحده از آن زمان NSO را از تجارت با آمریکایی‌ها منع کرده و Pegasus برای نفوذ به تلفن‌های دیپلمات‌های آمریکایی در خارج از کشور استفاده شده است. کارمندان NSO شرکت را ترک کرده و برخی از آن‌ها شرکت‌های جدید تأسیس کرده‌اند یا به دیگر شرکت‌ها پیوسته‌اند، و در برخی موارد راهکارهای نفوذ را نیز با خود برده‌اند. واشنگتن پست در این ماه گزارش داد که سرکوب جاسوس‌افزارها به رهبری ایالات متحده شکست خورده است، زیرا تعداد فروشندگان چندین برابر شده است.

رونالد دیبرت، مدیر Citizen Lab در دانشگاه تورنتو و منتقد اصلی صنعت جاسوس‌افزار، گفت: “گروه NSO در وضعیت دشواری قرار دارد، دیگر تنها شرکتی در این حوزه نیست و به هیچ‌وجه به قدرتمندی گذشته نیست.”

در حالی که NSO یکی از شرکت‌های جاسوس‌افزار است که ادعا می‌کند به دشمنان اسرائیل و ایالات متحده خدمات نمی‌دهد، گوگل اخیراً کشف کرد که روسیه از برخی از ابزارهای هک آن استفاده کرده است. کارشناسان گفتند که احتمالاً روسیه این ابزارها را از یکی از مشتریان مجاز دزدیده است.

اپل در پرونده خود نیز به چنین سناریویی اشاره کرده است. این شرکت نوشت که اگر مدارک خود را به وکلای NSO در مورد چگونگی شناسایی حملات ارائه دهد، این وکلا نیز ممکن است هک شوند. “از آنجایی که اپل در حال حاضر از اطلاعات تهدیدات خود برای محافظت از تمامی کاربران خود در سراسر جهان استفاده می‌کند، هر گونه افشاگری، حتی تحت کنترل‌های بسیار سختگیرانه، این اطلاعات را در معرض خطر قرار می‌دهد.”

تغییر دیگر در سه سال گذشته، تقویت سیستم شناسایی تهدیدات اپل است که افشای جزئیات را برای هکرهای احتمالی باارزش‌تر کرده است. اپل توانایی خود را در این زمینه به صورت محرمانه تقویت کرده و به‌طور مکرر زیرساخت‌های جدید هک را افشا کرده است که شرکت‌های جاسوسی آن‌ها را تطبیق داده‌اند.

این امر به اپل این امکان را داده است که هنگامی که تلاش برای نصب جاسوس‌افزار بر روی دستگاه‌های کاربران شناسایی می‌شود، آن‌ها را مطلع کند. بسیاری از کسانی که چنین اخطارهایی دریافت کرده‌اند، به رسانه‌ها مراجعه کرده‌اند که می‌توانند دلیل احتمالی هدف قرار گرفتن آن‌ها را ارزیابی کنند، و همچنین به گروه‌های حقوق دیجیتال از جمله Citizen Lab، عفو بین‌الملل و Access Now مراجعه کرده‌اند که می‌توانند تلفن‌ها را تحلیل کرده و اطلاعات بیشتری درباره روش‌های استفاده‌شده کسب کنند. این نظارت‌های ترکیبی منجر به رسوایی‌های بزرگی در چندین کشور شده است.

دیبرت گفت: “ما معتقدیم اخطارهای اپل به کاربران و پیگیری مستمر NSO و دیگر فروشندگان جاسوس‌افزار توسط این شرکت نقش بسیار مهمی در تأثیرگذاری بر پاسخگویی جهانی داشته و به برجسته کردن نقش NSO Group در نقض گسترده حقوق بشر کمک کرده است.”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا