استارتاپایران

پزشکی به اصالت طبابت، به جسارت تله‌مدیسن

یادداشتی از رضا دفاعی _ کوفاندر و مدیر فنی بقراط.

نام حکیم ابوعلی‌سینا به نظر شایسته‌ترین فرصت برای گرامی‌داشت روز پزشک است. اول شهریور به ظرافت و درستی نام ابوعلی‌سینا را به خود اختصاص داده تا هر بار در این تاریخ به یاد آوریم یکی از پزشکان اسطوره‌ای و ماندگار تاریخ ایران به تنهایی دایره‌المعارفی از علوم روز زمان خود و حتی فردای خود بود.

بی‌دلیل نیست که پزشکان امروز هم با وجود گسترش علم و سرعت توسعه آن، صرفا دانش پزشکی را برای درمان بیماران مورد استفاده قرار نمی‌دهند. پزشکان امروز، تکثیر ابوعلی‌سینا با تکیه بر فناوری‌های نوین هستند. در همین راستا است که با راه رفتن در دریاچه پر سرعت پیشرفت علم پزشکی، بازوی فناوری را فراموش نکردند.

پزشکان امروز برای کنترل وضعیت سلامت بیماران قرنطینه شده، برای رصد شرایط سلامت فردی که در یک جزیره دور افتاده زندگی می‌کند و حتی برای کنترل شرایط سالمندی که به تنهایی روزگارش را سپری می‌کند، ازفناوری‌های حوزه پزشکی بهره می‌برند.

امروز دیگر نیازی نیست برای اجرای یک جراحی همه متخصصین به طورهمزمان کنار بیمار باشند. امروز پزشکی و فناوری‌های نوین هم‌قدم شده‌اند تا جان انسان را روح دوباره ببخشند.

انسانی که از جذام و طاعون با دستاوردهای طبابت زنده ماند، امروز هم با پزشکی تکنولوژی‌محور از کرونا گذر کرده است. پزشکان در طول تاریخ آشتی‌جویانه ترین روابط را با فناوری‌های نوین داشته‌اند. آنها از سرزمین علم نسخه می‌نویسند و معنای توسعه تکنولوژی محور را خوب می‌دانند.

روایت‌های جهان توسعه‌یافته پر از تکرار واژه‌های فناوری، نوآوری و خلاقیت است. همین واژه‌ها، دنیای پزشکی را هم مانند دیگر حوزه‌های علمی و انسانی متفاوت کرده است.

در شرایطی که از افراد متخصص تا دیگران باور کرده‌اند فناوری، دستاوردی تازه‌ساز از ساکنین قرن ۲۱ است‌؛ پزشکان همواره گام‌های خود را در خط توسعه فناوری برداشته‌اند.‌ این در حالی است که فناوری‌های علم پزشکی از زمان ابوعلی‌سینا در حال پیشرفت و توسعه است تا امروز. از کتاب شفا تا دانش‌نامه علائی نسخه‌های جاودان علم پزشکی هستند که جانو سلامت نوع بشر را ارتقا داده‌اند.

اگر بر شانه‌های طبابت ابوعلی‌سینایی تکیه نکرده بودیم، شاید هرگز راهی برای درمان از راه دور و حتی جراحی از یک قاره برای یک قاره دیگر هم پیدانمی‌شد. پیشرفت پزشکی و به طور کلان سلامت دیجیتال طی سال‌های اخیر نشان داده است که جان و سلامتی انسان شکوه قله توسعه پزشکی است.

انجمن تله‌مدیسن ایران، در سایت رسمی خود با بیان اینکه در دسترس قرارگرفتن اطلاعات و دانش پایه و مورد نیاز پزشکی و بهداشتی از سوی شبکه های اطلاعاتی برای همگان، راه‌های جدیدی در راستای درمان بیمار محور در جامعه اطلاعاتی ایجاد کرده، تاکید می‌کند مردم جوامعی که اطلاعات صحیح و کافی را نسبت به مراقبت از سلامت خود دارند، کمتر دچار بیماری شده و در صورت ابتلا به بیماری نیز می دانند که در چه زمانی به چه متخصصی مراجعه کنند.

در چنین موقعیتی مراجعه‌های مکرر افراد به مراکز غیر مرتبط جلوگیری می‌شود ودر نتیجه شاهد ترافیک های بیهوده در محیط های بهداشتی نخواهیم بود، افزونبر این افراد بیمار می‌توانند آموزش‌های مورد نیاز خود را در مورد برخورد بابیماری و عوارض آن از طریق شبکه های اطلاع رسانی دریافت کنند. این دقیقا نقطه طلایی توسعه پزشکی مبتنی بر دانش روز است.

فناوری‌های نوین در دنیای امروز بازوی توانمند شده‌ای است که بدون راهبری پزشکان هیچ قدرتی ندارد. پزشکی در طول تاریخ بشریت از ابوعلی سینا تا امروز همواره در تلاش بوده تا راهکارهای اجرایی برای بهبود و ارتقای سلامت جامعه ارائه دهد.

واقعیت این است که با وجود همه راهکارهای تکنولوژی محور، اگر جسارت‌های توسعه علم پزشکی نبود، نه عمر بشر طولانی شده بود و نه هیچ یک از این فناوری‌ها چاره‌ساز بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا