تکنولوژی

درگذشت سوزان وویجیکی، مدیر باسابقه گوگل در سن ۵۶ سالگی

سوزان وویجیکی مدیرعامل سابق یوتیوب پس از دو سال مبارزه با سرطان روز گذشته در سن ۵۶ سالگی درگذشت.

سوزان وویجیکی، جزئی از اولین کارمندان گوگل بود که گاراژ خانه خود را هنگام راه‌اندازی اولیه این شرکت، در اختیار گذاشت. او همچنین تجارت تبلیغاتی شرکت را مدیریت کرد و سپس طی دهه گذشته، مدیریت یوتوب را بر عهده داشت. همسر وجیسکی، دنیس تروپر و مدیرعامل گوگل- ساندار پیچای- امروز اعلام کردند که او در سن ۵۶ سالگی درگذشته است.

وویجیکی در سال ۱۹۹۸ به گوگل پیوست و از فوریه ۲۰۱۴ تا فوریه ۲۰۲۳ مدیرعامل یوتوب بود. این اواخر او تصمیم گرفت برای تمرکز بر “خانواده، سلامتی و پروژه‌های شخصی” از این سِمت کناره‌گیری کند و حالا تروپر و پیچای اعلام کرده‌اند که او با سرطان ریه سلول غیر کوچک مبارزه می‌کرده است. پسر او، مارکو تروپر، نیز اوایل امسال درگذشت.

در سال ۲۰۱۴، او یکی از ۵۰ فرد تأثیرگذار در جهان شناخته شد. علاوه بر کمک به تبدیل گوگل به یکی از مهم‌ترین شرکت‌های دو دهه گذشته، او به تحول یوتوب کمک کرد تا تبدیل به پلتفرمی شود که نسل بعدی سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها در آن متولد می‌شوند.

سوزان وویجیکی به عنوان یکی از قدرتمندترین زنان در گوگل شناخته می‌شد و در بیشتر دوران فعالیتش مستقیماً به بنیان‌گذاران گوگل گزارش می‌داد. در سال ۲۰۱۱، گزارش شد که او شخصاً هیئت مدیره گوگل را متقاعد کرد تا یوتوب را خریداری کنند.

وویجیکی نقش اساسی در ساخت تجارت تبلیغاتی عظیم گوگل داشت؛ او به ایجاد AdSense کمک کرد و به‌ واسطه برنامه‌ریزی خرید DoubleClick توسط گوگل در سال ۲۰۰۷- که به‌عنوان پایه‌ای برای امپراتوری تبلیغاتی گوگل شناخته می‌شود- اعتبار یافت. گوگل در حال حاضر به دلیل تسلط بر بازار تبلیغات دیجیتال، با یک پرونده ضد انحصار از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده مواجه است.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در یادداشتی عمومی درباره درگذشت وویجیکی، از تأثیرات فراوان او بر گوگل، یوتوب و دنیای فناوری یاد کرده و بیان کرده که او همواره دیگران را در اولویت قرار می‌داد و تأثیر عمیقی بر همه داشت. پیچای همچنین اشاره کرده که وجیسکی در دو سال گذشته با وجود مشکلات شخصی بزرگ، همچنان به فعالیت‌های خیریه خود ادامه داد و برای بهبود جهان تلاش کرد.

منبع: theverge

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا