گوناگون

ارزش واقعی مدال طلای المپیک پاریس ۲۰۲۴ چقدر است؟

مراسم افتتاحیه بازی‌های تابستانی المپیک ۲۰۲۴ پاریس، آغاز رسمی سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک بود. این دوره، روز جمعه گذشته آغاز شد و تقریباً ۱۰,۵۰۰ ورزشکار در ۳۲ رشته ورزشی و در ۳۲۹ جایگاه مدال آوری، در برابر دیدگان میلیاردها بیننده در سراسر جهان با یکدیگر در حال رقابت هستند. همه آنها برای کسب بالاترین جایزه المپیک، یعنی مدال طلا، رقابت می‌کنند.

برای ورزشکاری که بخش عمده‌ای از زندگی خود را صرف رسیدن به این هدف کرده ، ارزش مدال طلا قابل اندازه‌گیری نیست. اما مواد استفاده شده برای مدال‌های طلا، نقره و برنز قابل اندازه‌گیری هستند. هزینه ساخت یک مدال طلای المپیک ۲۰۲۴ حدود ۹۵۰ دلار است که بر اساس قیمت لحظه‌ای طلا، نقره و آهن در صبح روز ۲۴ جولای و مقداری که از این مواد برای ساخت مدال استفاده می‌شود، قیمت گذاری شده است.

به دلیل قیمت‌های بی‌سابقه طلا ، این رقم احتمالاً بالاترین ارزش هر مدال طلا در تاریخ بازی‌های مدرن محسوب می‌شود( بالاترین رکورد، ۷۰۸ دلار برای بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن بوده است). با این حال، باید توجه داشت که ارزش تمامی مدال‌های طلای قبلی نیز به طور چشمگیری بر اساس قیمت رکورد طلا افزایش یافته است.

همه مدال‌ها دارای قطر ۸۵ میلی‌متر و ضخامت ۹.۲ میلی‌متر هستند.

مدال طلای المپیک 2024 پاریس، طراحی شده توسط «شومت»، برند مشهور جواهر سازی فرانسوی

 

آهن از برج ایفل و ۶ گرم طلا

مدال طلای المپیک، وزنی معادل ۵۲۹ گرم دارد که در واقع بیش از ۹۵.۴ درصد آن از نقره (۵۰۵ گرم) ساخته شده است. طبق گزارش‌های مختلف، مدال طلای المپیک شامل شش گرم طلای خالص است که به عنوان روکش مدال استفاده می‌شود و ۱۸ گرم آن، از آهن تشکیل شده است. اگر مدال طلا از طلای خالص ساخته می‌شد، ارزش آن تقریباً ۴۱,۱۶۱.۵۰ دلار می‌بود و آخرین باری که مدال‌های طلای خالص اهدا شدند در سال ۱۹۱۲ بود.

آهن معمولاً فلزی نیست که در ساخت مدال‌های المپیک استفاده شود، اما این آهن، معمولی نیست و از برج ایفل- نماد جهانی پاریس و فرانسه آمده است.

این فلز از بخش‌هایی از برج ایفل گرفته شده که برای مدرن‌سازی آسانسور در قرن بیستم برداشته شده بود. به گفته وب‌سایت رسمی المپیک، این فلز در کارگاه‌های شهر پومپی در شرق فرانسه و از طریق فرآیندی به نام “پادلینگ” تصفیه شده و پس از حذف کربن اضافی از چدن، آهن باقی‌مانده “تقریباً خالص و بسیار مقاوم” است.

طراحی منحصر به فرد مدال‌های المپیک ۲۰۲۴ توسط برند تاریخی «شوومت»

از راست به چپ: مدال های برنز، طلا و نقره المپیک 2024 پاریس

هنگام تعیین ارزش ذاتی مدال‌های المپیک، طراحی آن‌ها معمولاً در قیمت لحاظ نمی‌شود. با این حال، برای مدال‌های المپیک پاریس ممکن است این روند تغییر کند، زیرا توسط شرکت سازنده جواهرات تاریخی فرانسوی، برند «شوومت» طراحی شده‌اند. شوومت که در قرن هجدهم تأسیس شده، به تولید جواهرات و تاج‌ها برای خانواده‌های سلطنتی فرانسه و بریتانیا مشهور است. شرکت لوکس فرانسوی LVMH که مالک شوومت است، در بیانیه‌ای اعلام کرده که این برند، اولین شرکت جواهرسازی است که در تاریخ بازی‌های المپیک و پارالمپیک، مدال‌ها را طراحی کرده است.

نمادگرایی فرانسوی در مدال‌های المپیک

نمادگرایی فرانسوی در مدال‌های المپیک، در مرکز همه مدال‌ها به شکل یک شش‌ضلعی( نماد شکل کشور فرانسه) گنجانده شده است. روی این شش‌ضلعی، نماد بازی‌های پاریس ۲۰۲۴ حک شده که در مدال طلا، شعله المپیک و چهره ماریان( نماد محبوب انقلاب و اتحاد مردم فرانسه) نیز دیده می‌شود. کلمات “المپیک پاریس” و لوگوی المپیک با پنج حلقه نیز، در زیر این نماد ظاهر شده‌اند.

فلزات استفاده شده روی مدال‌ها، جلای خاصی دارد که به گفته سخنگوی شومت، درخشش ملت به عنوان میزبان بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ و همچنین درخشش ورزشکاران را به تصویر می‌کشد. این جلا و درخشش ویژه مدال‌ها، با دو تکنیک انجام شده که شوومت برای جواهرات و ساعت‌های خود به‌کار می‌برد و به همین دلیل، مدال‌هایی که ورزشکارانی بر گردن خود می‌آویزند، درخششی خیره کننده دارند.

مدال پارالمپیک 2024 پاریس

همانند هر المپیک، پشت مدال‌های پاریس نیز داستان تولد دوباره بازی‌های المپیک در یونان را روایت می‌کند.آکروپولیس آتن و دیگر نمادهای باستانی یونان، از ویژگی‌های ضروری مدال‌های المپیک هستند که برای اولین بار در پاریس ۲۰۲۴، طراحی آنها با برج ایفل ترکیب شده است. شوومت می‌گوید که طراحی جدید مدال‌ها، ارتباط الهام از بازی‌های باستانی یونان، ریشه‌های فرانسوی بازی‌های المپیک مدرن و المپیک پاریس ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد.

برای طرف پشتی مدال‌های پارالمپیک، شوومت توانسته خود را به خوبی نشان دهد. مدال، نمایی گرافیکی از برج ایفل را از زاویه‌ای نادر و از پایین به بالا نشان می‌دهد. کلمات “پاریس” و “۲۰۲۴” نیز در اطراف پایه برج به خط بریل نوشته شده‌اند، که نماد دسترسی‌پذیری و ارجاعی به مخترع فرانسوی آن، لوئیس بریل است. برای اینکه ورزشکاران با ناتوانی‌های بینایی بتوانند تفاوت بین مدال‌ها را احساس کنند، خطوطی بر روی لبه حک شده است: یک خط برای طلا، دو خط برای نقره و سه خط برای برنز.

نمادگرایی بسیاری نیز در ربان‌ مدال‌ها منعکس شده است. روی همه ربان مدال‌ها، طرح ساختار فلزی مشبکی برج ایفل به تصویر کشیده شده و ربان مدال‌های المپیک، به رنگ آبی تیره هستند. ربان مدال‌های پارالمپیک نیز به رنگ قرمز تیره هستند—ترکیبی از دو لایه اول رنگ (“قرمز ونیزی” و “قرمز قهوه‌ای”) که بر روی برج ایفل استفاده شده‌اند.

منبع: forbes

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا