تکنولوژیعلمی

ایلان ماسک: ایمپلنت نورالینک گیمرهای حرفه‌ای را شکست می‌دهد

ایلان ماسک آینده‌ای را پیش‌بینی کرده که در آن انسانی با یک مغز تقویت‌شده توسط تراشه نورالینک، می‌تواند یک بازیکن حرفه‌ای ویدیو گیم را شکست دهد.

در یکی از قسمت‌های پادکست لکس فریدمن که جمعه منتشر شد، ماسک به استارت‌آپ نورالینک خود اشاره کرد که اوایل سال جاری یک چیپ(تراشه) را در مغز فردی کاشت.

او گفت: «ما بسیار مطمئن هستیم که در یکی دو سال آینده، فردی با یک ایمپلنت نورالینک می‌تواند از یک گیمر حرفه‌ای پیشی بگیرد زیرا زمان واکنش سریع‌تری خواهد داشت.»

در ماه مارس، نورالینک اعلام کرد که اولین انسانی که تراشه در مغزش کاشته شده، یک فرد معلول با چهارعضو ‌فلج بوده که بعد از کاشت، می‌تواند با استفاده از ذهن خود ویدیو گیم بازی کند.

ماسک روز جمعه گفت که هدف بلندمدت نورالینک، بهبود همزیستی انسان و هوش مصنوعی از طریق افزایش ظرفیت ارتباطی افراد است. او توضیح داد که سرعت ارتباط انسان با هوش مصنوعی، چند بیت در ثانیه است و این در حالی است که هوش مصنوعی می‌تواند با سرعت چندین ترابیت در ثانیه ارتباط برقرار کند. چنین اختلافی در سرعت برقراری ارتباط، برای هوش مصنوعی به نوعی خسته کننده بوده و به عقیده ماسک «مانند صحبت کردن با یک درخت است.»

ماسک تأکید کرد که اولین اولویت نورالینک رسیدگی به آسیب‌های نورونی در نخاع، گردن یا مغز است، مانند اولین بیماران این شرکت که به همین مشکلات مبتلا بودند. اما زمانی که ثابت شود ریسک داشتن ایمپلنت‌های مغزی نورالینک پایین است، ممکن است شرکت بتواند پس از سال‌ها استفاده هزاران نفر، برای تقویت مغز افراد عادی نیز از این تراشه استفاده کند.

در واقع، هدف اولیه نورالینک تقویت مغز افرادی است که دچار آسیب‌های نورونی شده‌اند، به گونه‌ای که نرخ انتقال داده‌های ارتباطی آن‌ها فراتر از حد معمول انسان‌ها خواهد بود.

به همین ترتیب، نورالینک می‌تواند بینایی انسان را بهبود بخشد و هدف نهایی، تولید محصولی است که  Blindsight  نام داشته و در جهت بازگرداندن بینایی کاربرد دارد. Blindsight  در ابتدا، تصاویر با وضوح پایین ارائه می‌دهد، اما با گذشت زمان، وضوح می‌تواند بالاتر از قابلیت‌های امروزه انسان‌ها رفته و حتی امکان بینایی در بخش‌های مختلف طیف نور مانند فرابنفش یا مادون قرمز نیز فراهم می‌شود.

در ماه فوریه، ماسک ادعا کرد که پیشرفتی در اولین بیمار نورالینک حاصل شده و ماه گذشته گفت که برنامه‌هایی برای کاشت چیپ در دومین بیمار، توسط استارت‌آپ او طراحی شده است. جمعه، او به فریدمن گفت که دومین ایمپلنت انجام شده و “تا کنون همه چیز خوب بوده است.”

تراشه نورالینک N1، رابط مغز-کامپیوتر این شرکت، به اندازه یک سکه است و با کمک بیش از ۱۰۰۰ الکترود توزیع شده در ده‌ها فیلامنت مختلف (که هر کدام نازک‌تر از موی انسان هستند)، برای ثبت و انتقال فعالیت‌های عصبی طراحی شده است.

منبع:fortune

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا