اینترنت

۶ پیشنهاد کاربردی برای حفظ امنیت وب سایت

با افزایش تهدیدهای سایبری، تضمین امنیت وب سایت، یکی از اولویت‌های اصلی هر کسب و کاری محسوب می‌شود. از مهم‌ترین عوامل در افزایش امنیت وب سایت، انتخاب یک شرکت ارائه‌دهنده «خدمات میزبانی وب» معتبر به‌شمار می‌رود. در ادامه به بررسی راهکارهایی خواهیم پرداخت که در محافظت از امنیت وب سایت شما تاثیر شگرفی ایجاد می‌کند. به صورت خلاصه در نظر داشته باشید که رعایت چندین فاکتور مهم، امنیت وب‌سایت شما را تا حد زیادی تضمین خواهد کرد؛

  • تهیه نسخه‌های بک‌آپ به‌صورت منظم از داده‌ها
  • فقط فایل‌ها، افزونه‌ها یا برنامه‌های ضروری را نگه دارید
  • استفاده از رمزهای عبور پرقدرت و به‌روزرسانی منظم آن‌ها
  • فعال‌سازی نرم‌افزار WP Toolkit برای امنیت سایت‌های وردپرسی
  • استفاده از خدمات یک شرکت میزبانی معتبر
  • به‌روزرسانی منظم نرم‌افزارها و پلاگین‌ها
  • استفاده از گواهی‌نامه SSL در امنیت URLها
  • استفاده از میزبانی مجهز به فایروال سخت‌افزاری

در ادامه تمامی این موارد را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

بک‌آپ‌گیری منظم از داده‌ها و اطلاعات سایت

از آن‌جا که هیچ سیستمی از آفات امنیتی در امان نیست؛ لازم است همواره از داده‌ها و اطلاعات سرویس میزبانی خود نسخه‌های بک‌آپ تهیه کنید. در صورتی که وب‌سایت شما دچار یک مشکل امنیتی شود (برای مثال هک شود) نسخه‌های بک‌آپ گرفته شده به کمک شما آمده و با پشتیبان‌گیری (یا بک‌آپ‌گیری) منظم به شما اطمینان می‌دهد که حتی در صورت حملات سایبری، هک و … می‌توانید پس از رفع خطر امنیتی در سرویس میزبانی، به سرعت وب سایت خود را به حالت عادی بازگردانید.

فقط فایل ها، افزونه‌ها یا برنامه‌های ضروری را نگه دارید

همان‌طور که در جریان هستید، همه ما پلاگین و نرم‌افزارهایی را برای کارکرد راحت‌تر از وب‌سایت خود ذخیره‌سازی می‌کنیم تا در زمان بحران به کمک ما بیایند؛ در صورتی که طی یک مدت طولانی حتی از آن‌ها استفاده نکنیم به امید کاربردی بودن آن‌ها را نگه خواهیم داشت… برای کاهش آسیب‌پذیری سایت‌ها به شما توصیه می‌کنیم نرم‌افزارها و پلاگین‌های اضافی را پاک کنید؛ چرا که این نرم‌افزارهای غیر کاربردی با عدم به روز رسانی منظم به روزنه‌های امنیتی در طول زمان تبدیل شده و دسترسی هکرها را به اطلاعات شما ساده‌تر می‌کند. اگر به نگهداری فایل‌های مشخصی اصرار دارید؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم از یک فضای ابری برای ذخیره‌سازه این اطلاعات استفاده کنید. فضایی که با توانایی امنیت بالا، مورد تایید کاربران دیگر در سطح جهانی باشد و به شما در این فرآیند اطمینان خاطر دهد.

استفاده از رمزهای عبور پرقدرت و به‌روزرسانی منظم آن‌ها 

از آن‌جا که هکرها از نرم‌افزار بسیار پیچیده‌ای استفاده می‌کنند که رمزهای عبور شما را به دست بیاورند؛ بهتر است رمزهای عبور سایت خود را به صورتی اصولی انتخاب کنید؛ برای مثال استفاده از اطلاعاتی که به هویت شما متکی می‌شود برای انتخاب یک رمز عبور پرقدرت اشتباه است و لازم است به صورت پیچیده‌تری (به نحوی که به ذهن هکر نرسد) انتخاب شود. از طرفی قواعدی کلی وجود دارند که به انتخاب یک رمز عبور پرقدرت به شما کمک خواهند کرد، با یک‌دیگر این قواعد را بررسی خواهیم کرد؛

  • استفاده از حداقل ۱۰ کاراکتر برای رمز عبور
  • فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای
  • استفاده از کاراکترهای مجاز در رمز مثل حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، کاراکترهایی نظیر $، &، ٪ و…
  • استفاده از سیستم‌های پیامکی در قبال تعویض رمزهای عبور سایر ادمین‌ها
  • به‌روزرسانی رمز عبور در بازه‌های زمانی منظم
  • عدم استفاده از سیستم‌های ضعیف برای اتوماسیون تغییر و پیشنهاد رمز

راهکار امنیت وب سایت

فعال‌سازی پلاگین WP Toolkit

در صورت انتخاب یک شرکت میزبانی معتبر روی کنترل پنل سرویس میزبانی، نرم‌افزاری به اسم وردپرس تولکیت روی کنترل پنل میزبانی (به‌صورت پیش‌فرض) در دسترس شما قرار می‌گیرد که هسته وردپرس و افزونه‌های مورد استفاده شما را به‌صورت خودکار به‌روزرسانی کرده و با رفع نواقص امنیتی هسته وردپرس، سایت شما را در مقابل تهدیدهای امنیتی (که وردپرس به آن حساس است) در امان نگه خواهد داشت.

استفاده از خدمات شرکت‌های میزبانی معتبر

انتخاب شرکت میزبانی معتبر و خرید هاست قوی یکی از پیش‌نیازهای مهم برای پیاده‌سازی عوامل بعدی در این مطلب محسوب می‌شود؛ شرکت‌های میزبانی معتبر با استفاده از زیرساخت به‌روز، دیتاسنترهای پرقدرت، استفاده از فایروال‌های سخت‌افزاری و … می‌توانند بستر امنی برای پیاده‌سازی فاکتورهای ایمنی دیگر مانند تهیه نسخه‌های بک‌آپ، توان به‌روزرسانی نرم‌افزارهای ضروری و … را فراهم کنند.

به‌روزرسانی منظم نرم‌افزارها و افزونه‌ها

اگر وب‌سایت شما با وردپرس راه‌اندازی شده باشد؛ لازم است بدانید یکی از رایج‌ترین راه‌های نفوذ به وب سایت‌ها، ضعف‌های امنیتی موجود در نرم‌افزارها و پلاگین‌های قدیمی است؛ با به‌روزرسانی منظم این موارد، شما می‌توانید از رفع آسیب‌پذیری‌های شناخته‌شده استفاده کنید و سطح امنیت وب سایت خود را افزایش دهید. همچنین با به‌روزرسانی منظم نسخه زبان‌های برنامه‌نویسی اصلی که ماهیت اصلی سایت شما را تشکیل داده‌اند، می‌توانید به راحتی از این خطر امنیتی گذر کنید.

راه حل برای امنیت وب سایت

استفاده از گواهی‌نامه SSL

گواهی‌نامه SSL با رمزنگاری داده‌ها و اطلاعات کاربران، امنیت انتقال داده‌های کاربران شما را به سرور تضمین می‌کند. گواهی‌نامه SSL از دسترسی غیرمجاز به «اطلاعات حساس کاربران» جلوگیری می‌کند و باعث افزایش اعتماد کاربران به وب سایت شما خواهد شد. توجه داشته باشید که استفاده از SSL نقش بسزایی در رتبه‌بندی صفحات برای موتورهای جست‌وجو دارد و باعث رشد سئو وب‌سایت شما هم خواهد شد.

استفاده از میزبانی مجهز به فایروال سخت‌افزاری

فایروال‌های سخت‌افزاری یکی از قدرتمندترین ابزارها در خنثی‌سازی حملات سایبری هستند. فایروال‌های سخت‌افزاری با نصب روی سرورهای اختصاصی، داده‌های دریافتی سرور را تحت نظارت قرار می‌دهند و مانع از دریافت اطلاعات مشکوکی نظیر اسپم‌ها، فایل‌های مشکوک و … روی سرور میزبانی خواهند شد. محل قرارگیری این فایروال‌های توانمند در دیتاسنترهای شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی است.

نتیجه‌گیری

تامین امنیت وب‌سایت و محافظت از اطلاعات کاربران، رسالت اول و مهم‌ترین مسئولیت هر وب سایتی محسوب می‌شود.   با اجرای پیشنهادات مطرح‌شده، می‌توانید امنیت وب سایت خود را در سطح قابل توجهی افزایش دهید و از اطلاعات حساس خود و کاربران‌تان محافظت کنید. به یاد داشته باشید که انتخاب «شرکت میزبانی معتبر» اولین و مهم‌ترین گام در این مسیر محسوب می‌شود که تاثیر بسزایی بر عملکرد و امنیت کلی وب سایت شما خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا