ارز دیجیتال

تفاوت بروکر و صرافی در ارزهای دیجیتال (کریپتوکارنسی) چیست؟

شاید هنوز هم بسیاری از مردم بروکر فارکس را تنها با جفت ارزها می‌شناسند و صرافی‌ها را با خرید و فروش ارزهای دیجیتال. اما این یک تصور غلط است! در بروکرها صرفا جفت ارزها معامله نمی‌شوند. همچنین در صرافی‌های ارز دیجیتال، صرفا خرید و فروش ارز دیجیتال انجام نمی‌شود! بروکر و صرافی، هر کدام ماهیت مخصوص به خود را دارند، گرچه در برخی از فعالیت‌ها عملکردشان شبیه به هم است. در این مقاله قصد داریم به بررسی مهم‌ترین تفاوت بروکر فارکس و صرافی در ارزهای دیجیتال بپردازیم تا ابهامات این موارد در ذهن شما برطرف شود و بتوانید اطلاعات جدیدی برای تصمیم‌گیری در روند معاملاتی خود به دست بیاورید.

در ابتدا با تعریف کامل و مشخصی از هر یک شروع می‌کنیم؛

بروکر فارکس چیست؟

ساده‌ترین جوابی که در پاسخ به سوال «بروکر چیست؟ » می‌توان گفت، این است که: بروکر فارکس (Broker) در واقع واسطه‌ای است که امکان دسترسی و معامله در بازار فارکس را برای کاربران فراهم می‌کند. بروکرها با تأمین زیرساخت‌های لازم مانند پلتفرم معاملاتی، امکان خرید و فروش جفت ارزها را برای افراد فراهم می‌کنند.

بروکرها همچنین خدماتی مانند مشاوره، آموزش و پشتیبانی فنی را نیز ارائه می‌دهند تا معامله‌گران بتوانند با اطمینان بیشتری در بازار فارکس فعالیت کنند. لازم به ذکر است که در ازای ارائه این خدمات، بروکرها کارمزدی را از معاملات دریافت می‌کنند. آشنایی با انواع بروکر فارکس، برای هر معامله‌گری ضروری است؛ زیرا برخی بروکرها خود به صورت طرف مقابل معاملات تریدرها عمل می‌کنند و به این ترتیب درآمدی را کسب می‌کنند. بنابراین انتخاب بروکر مناسب یکی از مهم‌ترین تصمیمات هر تریدر فارکس است که می‌تواند در موفقیت او در این بازار نقش بسزایی داشته باشد.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

با پیدایش بلاک‌چین و اولین ارز دیجیتال یعنی بیت‌کوین، صرافی‌ها (Exchange) برای معامله این نوع از دارایی‌ها شکل گرفتند. صرافی ارز دیجیتال، یک پلتفرم آنلاین است که به شما اجازه می‌دهد تا در آن ارزهای دیجیتال را بخرید و یا بفروشید. در صرافی‌ها، کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال متفاوتی مثل بیت‌کوین، اتریوم، تون کوین و غیره را با استفاده از استیبل کوین‌ها (تتر) با پول‌های فیات (دلار، یورو، ریال و …) خرید و فروش کنند. در این روند، صرافی‌ها اگر غیرمتمرکز باشند، در واقع واسطه‌ای بین فردی که می‌خواهد ارز دیجیتال بخرد یا بفروشد و بازار جهانی ارزهای دیجیتال هستند. اگر متمرکز باشند، خرید و فروش شما با خود صرافی انجام می‌شود.

تفاوت بروکر و صرافی در ارزهای دیجیتال چیست؟

می‌توانیم تفاوت‌های اصلی میان یک بروکر و یک صرافی ارز دیجیتال را به دسته‌های زیر تقسیم کنیم:

  • تاریخچه
  • قانون‌گذاری
  • تفاوت ماهیت
  • انواع دارایی
  • حجم معاملات
  • اهرم و ابزارهای معاملاتی
  • پلتفرم معاملاتی

هر کدام از این موارد مستلزم توضیحاتی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

تفاوت بروکر و صرافی در تاریخچه

بروکرهای فارکس دارای تاریخچه طولانی‌تری هستند که از دهه ۱۹۷۰ میلادی آغاز شده است؛ در حالی که صرافی‌های ارز دیجیتال با ورود بیت‌کوین به بازار در سال ۲۰۰۹ شکل گرفته‌اند. بروکرها از سال‌ها قبل برای ترید انواع دارایی در بازار وجود داشتند. حتی پیش از اختراع اینترنت، ترید کردن در این فضا به‌صورت سنتی انجام می‌شد. اما صرافی‌ها با پیدایش بیت‌کوین، به عنوان محیطی برای خرید و فروش رمز ارزها شکل گرفتند و با افزایش تقاضا، تعداد آن‌ها نیز افزایش یافت.

تفاوت قانون‌گذاری در بروکرها و صرافی‌ها

بیشتر بروکرها رگوله شده هستند و تحت نظارت نهادهای قانونی کار می‌کنند. این نظارت باعث می‌شود که امنیت بیشتری داشته باشند. صرافی‌های ارز دیجیتال به‌خاطر ماهیت رمز ارزها که هنوز مورد تایید بسیاری از دولت‌ها نیستند، امنیت کمتری دارند. در طول پیدایش صرافی‌ها، بارها اخبار پیرامون هک شدن و کلاهبرداری‌های آن‌ها را شنیده‌ایم.

تفاوت ماهیت بروکر و صرافی ارز دیجیتال

بروکرهای فارکس و صرافی‌های ارز دیجیتال ماهیت متفاوتی دارند. معاملات در بروکر فارکس به شکل CFD صورت می‌گیرد یعنی شما در معاملات از نوسانات قیمت کسب سود می‌کنید و مالک دارایی خاصی نمی‌شوید در حالی که صرافی‌های ارز دیجیتال پلتفرمی هستند که می‌توانید به وسیله آن‌ها یک رمز خاص را بخرید و در مالکیت خود داشته باشید و هر زمان که بخواهید آن را بفروشید.

در گذر زمان همانطور که بروکرها امکان ترید در ارزهای دیجیتال را فراهم کردند، صرافی‌ها نیز امکان معاملات فیوچرز (Future) را به خود اضافه کردند و افراد می‌توانند با اهرم و ضریب‌های بالاتر ارزهای دیجیتال را معامله کنند.

انواع دارایی در بروکرها و صرافی‌ها

بروکرها معمولا چندین نوع از دارایی‌ها را پوشش می‌دهند:

  • جفت ارزها (ارزش ارز یک کشور در مقابل ارز یک کشور دیگر)
  • بورس و شاخص‌های سهام
  • کامودیتی‌ها (فلزات، انرژی و کلیه مواد اولیه خام)
  • ارزهای دیجیتال

اما صرافی‌ها فقط معاملات اسپات و فیوچرز ارزهای دیجیتال را ساپورت می‌کنند.

حجم معاملات بروکر در مقابل صرافی

بازار فارکس یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی جهان است که معاملات آن به چندین تریلیون دلار در روز می‌رسد. روزانه تقریباً ۷.۵ تریلیون دلار در بازار فارکس معامله می‌شود. اما حجم معاملات روزانه در صرافی‌های ارز دیجیتال حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار است. این مساله می‌تواند تاثیر زیادی بر ترید شما داشته باشد. حجم معاملات بیشتر، عامل مهمی برای میزان نقدشوندگی و ثبات یک بازار محسوب می‌شود.

مقایسه اهرم و ابزارهای معاملاتی بروکر و صرافی

معمولا در صرافی‌ها اهرم‌هایی تا ۱:۱۰۰ در نظر گرفته می‌شود. میزان اهرم در بروکرها حتی تا عدد ۱:۲۰۰۰ هم دیده می‌شود. سایر ابزارهای معاملاتی نیز در این دو کارگزار متفاوت است.

در بازار فارکس، معامله‌گران از ابزارهایی مانند پلتفرم‌های معاملاتی (trading platforms)، نرم‌افزارهای گرافیکی (charting software)، ابزارهای مدیریت ریسک برای انجام معاملات استفاده می‌کنند.

در صرافی‌های رمز ارز، مفاهیم عموماً شامل کیف پول‌های دیجیتال (digital wallets) و پلتفرم‌های معاملاتی اختصاصی (proprietary trading platforms) هستند.

فرق پلتفرم معاملاتی در صرافی و بروکر

تریدرهایی که با صرافی ارز دیجیتال کار می‌کنند، معمولا روی یک پلتفرم دیگر مانند تریدینگ ویو، تحلیل‌های خود را انجام می‌دهند. سپس وارد صرافی شده و معاملاتشان را ثبت می‌کنند. اما تریدرها در بروکر، به پلتفرم معاملاتی متاتریدر برای تحلیل و اخبار و … دسترسی دارند و در همانجا ثبت سفارش می‌کنند. این مساله در لحظات حساس می‌تواند به کمک آن‌ها بیاید تا سفارشات‌شان با تاخیر همراه نشود.

جمع‌بندی

آموختیم که بروکر فارکس چیست و تفاوت بروکر و صرافی در ارزهای دیجیتال چیست؟ مهم‌ترین تفاوت‌های این دو را دسته‌بندی کردیم و به این نتیجه رسیدم که این دو در تاریخچه، وضعیت قانون‌گذاری، ماهیت، انواع دارایی، حجم معاملات، پلتفرم معاملاتی، اهرم و ابزارهای معاملاتی متفاوت هستند؛ ولی در مجموع بروکرها امنیت، امکانات و ابزارهای بیشتری را در اختیار تریدرها می‌گذارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا