بازی

 دلیل افت فروش ایکس باکس در چیست؟

ایکس باکس یکی از اصلی‌ترین بازی‌های کنسولی در جهان است که با سایر کمپانی‌ها از جمله پلی‌استیشن رقابت می‌کند. اما مدت‌زمان زیادی است که ایکس باکس آمار فروش خود را اعلام نمی‌کند و طبق تحقیقات و آمارگیری‌هایی که انجام شده است، ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس در نسخه نهم خود فروش چندان بالایی نداشته‌اند و نتوانسته‌اند ارقام فروش را به رقبای خود نزدیک کنند. اما دلیل افت فروش ایکس باکس چیست؟ چه دلایلی سبب شده است تا ایکس باکس در چنین وضعیتی قرار بگیرد؟ در ادامه این مطلب به بررسی پاسخ این سؤالات می‌پردازیم.

 دلایل افت فروش ایکس باکس

فروش سری نهم ایکس باکس سری اس مشکی یک ترابایت و ایکس باکس ایکس از زمان عرضه تا به امروز به حدی پایین بوده است که مدیران این کمپانی هیچ اعداد و ارقامی در خصوص فروش این کنسول بازی منتشر نکرده‌اند و ترجیح می‌دهند سکوت کنند. باتوجه‌به اطلاعاتی که به دست آمده است، پلی‌استیشن ۵ از زمان عرضه تا به امروز حدود ۵۴.۷ میلیون فروش داشت. درصورتی‌که ایکس باکس توانست حدود ۲۷.۷ میلیون فروش داشته باشد و این امری بسیار ناخوشایند برای مدیران این کمپانی محسوب می‌شود.

اما چه دلایلی موجب افت فروش ایکس باکس اس و ایکس در نسخه نهم شده است؟ آیا مدیران این کمپانی در برابر رقیب‌ها تسلیم شده‌اند؟ نسخه جدید ایکس باکس ساخته خواهد شد یا نه؟ در ادامه این قسمت دلایل افت فروش ایکس باکس را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هویت و انحصاری‌های ایکس باکس فراموش شد

یکی از دلایل اصلی و مهمی که افت فروش ایکس باکس در بین طرف‌داران و علاقه‌مندان را به دنبال داشت، فراموش شدن هویت اصلی و انحصاری ایکس باکس بود. سری باز هیلو و مستر چیف هویت و نماد اصلی ایکس باکس تا نسل هفتم بودند و قدرت زیادی داشتند که با بازی‌های مهم رقیب‌ها مانند گاد آف وار در پلی‌استیشن رقابت می‌کرد.

اما با عبور از نسل هفتم به هویت و نماد اصلی ایکس باکس توجه زیادی نشد و زمانی که هیلو ۵ و گاد آف وار ۴ منتشر شد، طرفداران و علاقه‌مندان ایکس باکس از این بی‌توجهی و ضعف نسخه‌های جدید ناراضی بودند. در نتیجه فروش نسخه‌های جدید کاهش زیادی پیدا کرد.

جالب است بدانید نارضایتی کاربران و طرفداران ایکس باکس زمانی بیشتر شد که کمپانی ایکس باکس برای ارتقا بهتر بازی‌ها با استودیوهایی مانند بانجی قرارداد بست. این تغییر سازندگان موجب شد که بازی به‌صورت کامل از هویت و شخصیت اصلی خود دور شود و بیشتر روی سیاست‌های نژادی و جنسیتی آمریکا تمرکز کند.

درصورتی‌که کمپانی سونی یعنی پلی‌استیشن کاملاً برعکس ایکس باکس عمل کرد و بهترین و موفق‌ترین استودیوها را جهت ارتقا و ساخت نسخه‌های جدید برگزید تا بهترین و باکیفیت‌ترین خروجی برای بازیکنان خود داشته باشد.

کیفیت غیر قابل قبول نسل هشتم ایکس باکس

نسل هفتم ایکس باز و رونمایی از ایکس باکس ۳۶۰ برای علاقه‌مندان و طرفداران این بازی خبر از کیفیت فوق‌العاده بالای نسخه‌های بعدی می‌داد. بازی گرز آف وار و هیلو با جذابیت شگفت‌انگیز خود توانستند در بین گیمرها دست‌به‌دست بچرخند و محبوبیت ایکس باکس بیشتر شود. در آن زمان ایکس باکس بالاترین رکورد خرید در بازار را داشت و از رقیب‌های خود جلو زد.

C:\Users\GHasedak Rayaneh\Desktop\photo_2022-05-18_17-58-57.jpg

اما با انتشار نسخه هشتم ایکس باکس نه‌تنها انتظارت طرفداران برآورده نشده بود، بلکه نسبت به نسخه قبلی کیفیت و قابلیت‌های ناچیزی نداشت و همین امر موجب شد که ایکس باکس بسیاری از طرفداران خود را از دست داده و افت فروش ایکس باکس رخ دهد. با اینکار زمینه برای رقیب‌ها باز شد تا محصولات خود را به فروش برسانند و توجه به ایکس باکس کمرنگ و کمرنگ‌تر شود.

زمانی که ایکس باکس نسل هشتم منتشر شد و مورد قبول طرفداران قرار نگرفت، شرکت سونی پلی‌استیشن نسخه جدید را با ظاهری لوکس و زیبا و البته سخت‌افزاری ساده‌تر و قابلیت‌های منحصربه‌فرد ارائه کرد که توانست در صدر جدول فروش قرار بگیرد.

مخاطب‌ها به ایکس باکس اعتماد ندارند

یکی دیگر از علت‌هایی که موجب افت فروش ایکس باکس شد، بی‌اعتمادی مخاطب‌ها به این کمپانی است. دیگر کنسول‌های بازی به‌عنوان یک بازی ساده برای مخاطب‌ها نیستند؛ زیرا آن‌ها هزینه‌های زیادی برای خرید بازی و ارتقای آن پرداخت می‌کنند؛ به همین دلیل آینده بازی و عرضه نسخه‌های جدید و باکیفیت اهمیت زیادی برای مخاطبان دارد.

از آنجایی که چند وقت پیش اخباری درباره عدم عرضه نسخه‌های جدید ایکس باکس منتشر شده است، مخاطبان زیادی نگران شدند. البته که این خبر واقعیت نداشت و شایعات ساختگی بود، اما باز هم مخاطب ترجیح می‌دهد کنسول بازی را خریداری کند که از امنیت و انتشار نسخه‌های جدید آن مطمئن باشد. همین موضوع موجب شد تا خریداران ایکس باکس کاهش یابند و پلی‌استیشن بیشتر شود.

C:\Users\GHasedak Rayaneh\Desktop\Xbox_One_X.jpg

 سخن پایانی

ایکس باکس یک کنسول بازی محبوب در سال‌های گذشته است که در زمان انتشار سروصدای زیادی در بین گیمرها ایجاد کرد. اما با انتشار نسخه هشتم و نهم این کنسول بازی مخاطبان زیادی از بازی و خرید این کنسول منصرف شدند؛ زیرا کیفیت و قابلیت‌های قابل قبولی برای مخاطبان نداشت، به همین دلیل کمپانی مایکروسافت با افت فروش ایکس باکس در بازار مواجه شد.

 سؤالات متداول

  • دلایل افت فروش ایکس باکس در بازار چیست؟

بی‌اعتمادی مخاطبان، ازدست‌دادن هویت و انحصاری‌های ایکس باکس و کیفیت غیر قابل قبول ایکس باکس در نسخه هشتم و نهم

  • دلیل بی‌اعتمادی مخاطب‌ها به ایکس باکس چیست؟

چند وقت پیش شایعاتی در خصوص پایان کنسول ایکس باکس و عدم عرضه نسخه‌های جدید منتشر شد که مخاطبان زیادی را نگران کرد.

  • ایکس باکس در نسخه نهم چقدر فروش داشته است؟

آمار دقیقی از فروش این کنسول بازی منتشر نشده است، ولی طبق اطلاعات به دست آمده ۲۷.۷ میلیون فروش داشت که نسبت به رقیب‌ها فروش بسیار کمتری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا