هوش مصنوعی

سرمایه‌گذاری ۴۸ میلیارد دلاری چین در حوزه تراشه هوش مصنوعی

فردای اقتصاد – چین برای استقلال ساخت تراشه‌ در عصر هوش مصنوعی به دنبال ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری ۴۷.۵ میلیارد دلاری است.

چین برای در امان ماندن از محدودیت‌های تجاری آمریکا که به خصوص روی صنعت تراشه بسیار تاثیر گذاشته یک صندوق سرمایه‌گذاری ملی –  با عنوان صندوق بزرگ –   برای تولید نیمه‌هادی‌ها ایجاد کرده است.

این هدف استراتژیک چین و رئیس‌جمهورآن شی جین پینگ برای مقابله با توسعه روزافزون صنعت تراشه و به خصوص تراشه‌های هوش مصنوعی مانند GPU H۱۰۰ شرکت انویدیاست.

صنعت تراشه‌های هوش مصنوعی به عنوان یک پیشران صنعتی و حتی انقلاب صنعتی جدید در نظر گرفته می‌شود و استقبال سرمایه‌گذاران و دولت‌ها از آن به حدی بوده که شرکتی چون انویدیا در طی یکسال به سومین شرکت با ارزش جهان تبدیل شده است. انویدیا که توسط دولت آمریکا از تجارت با چین منع شده در فصل مالی جدید به رشد ۲۶۳ درصدی درآمد رسید و ارزش هر سهم آن برای نخستین بار از ۱۰۰۰ دلار عبور کرد.

چین هرچند از نظرتکنولوژی ساخت تراشه عقبتر از شرکتهایی چون انویدیا و TSMC قرار دارد اما قابلیت سرمایه‌گذاری و توسعه وسیع در این صنعت را دارد. این کشور میتواند همه پشتیبانی‌های لازم مانند سرمایه‌گذاری مستقیم و معافیت‌های مالیاتی را برای شرکهای تولید کننده نیمه‌رسانا انجام دهد و این کاری است که روی برخی شرکتها مانند هواوی  انجام داده تا آن را به یک قهرمان ملی در صنعت تراشه تبدیل کند.

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران خطرپذیر حاضر به سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌ای در چین نیستند دولت چین نقش بزرگتری را برای تامین مالی پروژه‌های تولید تراشه در نظر گرفته که نقش بانک‌های دولتی، صندوق‌های بزرگو همچنین شرکتهای تکنولوژی مانند هواوی در آن برجسته است.

ساخت تراشه‌های پیشرفته بسیار سرمایه‌بر و رقابتی است. چین در حال حاضر روی حافظه پهن‌باند (HBM) به عنوان یکی از حوزه‌های اصلی تمرکز سرمایه‌گذاری انجام داده است.طبق گزارش یکی از روزنامه‌های چین این حافظه‌ها یک جز اساسی در صنعت هوش مصنوعی به شمار می‌روند که تولید آن اصلا کار آسانی نیست و حتی شرکت سامسونگ نیز در این زمینه عقب‌افتاده است.

منبع
فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا