گوناگون

آشنایی با حمام وکیل کرمان: نمادی از معماری سنتی

حمام وکیل در شهر کرمان یکی از جاذبه‌های بسیار معروف گردشگری است. به سبب معماری خاص و زیبای این ساختمان می‌توان آن را نمادی از فرهنگ و هنر سنتی ایران دانست. با خرید بلیط تهران کرمان، تجربه‌ای از دیدن زیبایی همراه با احساس آرامشی را خواهید داشت که در این حمام قدیمی و چای‌خانه امروزی، برای مسافران خود رقم زده‌اند.

برای شکار تخفیف‌های ویژه آماده باشید

زیبایی و طراحی‌های خیره‌کننده‌ این حمام از جاذبه‌های پرطرفدار کرمان برای گردشگرانی است که از دور و نزدیک به دیدارش می‌آیند. اگر قصد بازدید از این شاهکار معماری را دارید، بهترین روش توجه و پیگیری مناسبت‌های فوق‌العاده و تخفیفات ویژه بلیط هواپیما است تا با برنامه‌‌ریزی به موقع و مناسبی که در نظر می‌گیرید، بتوانید سفری دلپذیرتر و کم‌‌هزینه‌تر را به خود و عزیزانتان هدیه دهید.

چای‌خانه و رستوران سنتی وکیل

این حمام سنتی که امروزه به چای‌خانه‌ای تبدیل شده است تا پذیرای گردشگران و دوستداران فرهنگ و هنر این مرز و بوم باشد، به دلیل قدمت بالای خود و هنری که همراه با ظرافت بسیار برای کاشی‌‌کاری‌ها و سرامیک‌های آن به‌کاررفته است، چشم هر بیننده‌ای را خیره و دل هر ایرانی را لبریز از غرور می‌کند. شما هم اگر مایل هستید این حس میهن ‌دوستی و افتخار به تاریخچه و هنر غنی و کهن سرزمین مادری را این بار در این شاهکار هنری تاریخی تجربه کنید، فقط به اندازه تهیه بلیط تهران کرمان با آن فاصله دارید. به این چای‌خانه و رستوران بروید، غرق تماشا شوید و تاریخ و هنر مردمان گذشته کشورمان را مرور کنید. به تماشا بنشینید، با انواع خوراکی‌های دلپذیر در منو رستوران و چای‌خانه سنتی از خود پذیرایی کنید و خاطره‌های خوش ‌طعمی از آن بسازید. با ثبت لحظات گرم و دلنشین برای اشتراک‌گذاری در جمع‌های فامیلی دوستانه دست پر برگردید.

هنرنمایی معماران کهن در این حمام تاریخی تماشایی است

وجود این آثار تاریخی و فرهنگی در کشورمان بسیار لذت‌بخش و شیرین است، زیرا به عنوان مثال حضور در این مکان به‌خصوص با شاهکارهای معماری، زیرساخت‌های آب و فضاهای جذاب، شما به تفکر و میل به جست‌وجو در دنیای دیرینه پررمزوراز و فراموش‌نشدنی ایران تمایل پیدا می‌کنید. حمام وکیل در شهر کرمان، یک نمونه بارز از معماری سنتی ایران است که با جذابیت و زیبایی خاص خود به‌ویژه، دل گردشگرا‌نی را می‌برد که دستی در معماری و هنرهای مرتبط با آن دارند. این ساختمان تاریخی نشان‌دهنده ذوق و دقت بالای معماران قدیم در طراحی فضاهای عمومی بوده و جلوه و درخشش هنر معماری ایران را به‌ زیبایی برای هر بیننده مشتاق و عاشقی به ‌نمایش می‌گذارد. برای بازدید این همه شکوه و زیبایی درنگ نکنید و هرچه زودتر اولین سفر خود را برای دل‌سپردن به این قصه خاموش اما مجلل و غنی تدارک ببینید.

کمی بیشتر درباره این حمام بدانیم

اگر بخواهید تا حدودی درباره این سازه و جزییاتش بدانید، باید گفت که این بنا نیز مانند هر اثر تاریخی در ‌طول زمان شاهد اتفاقات و شرایطی بوده که به ‌ناچار برای بازسازی و دوام آن، مرمت‌ها و رسیدگی‌هایی را به خود دیده است. همین امر باعث شده تا در بافت و پیکره اصلی آن حذف و اضافه‌هایی صورت گیرد. دو بخش سربینه و ورودی از جزییات بسیاری برخوردار است، از جمله هشت ستون سنگی، اشکال هندسی خاص و کاشی‌های فیروزه‌ای چشم‌نوازی که ذهن و روح هر بیننده را غرق سفرهایی از جنس رویا و خیال می‌کند. نورگیر سقف ورودی نیز از آن ویژگی‌هایی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد؛ این نورگیر علاوه‌بر نقشی که در زیبایی این بنا دارد، نور حمام را نیز تامین می‌کند.

حمام وکیل چرا به این نام است

این نام را نیز مانند بسیاری از بناهای تاریخی بر اساس نام کسی که دستور ساخت آن را داده بر روی این حمام گذاشته‌اند. وکیل الملک یا همان اسماعیل خان نوری حاکم کرمان در زمان قاجار دستور ساخت این حمام باشکوه را داده است؛ بنابراین نام آن را نیز از نام او گرفته‌اند تا بیشتر به خود ببالد و یا بیشتر احساس مالکیت کند. این حمام در سال ۱۲۷۰ به تقلید از حمام گنجعلی خان و براساس معماری عصر زندیه و قاجار ساخته شده است. این حمام در سال ۱۳۶۹ مرمت و بازسازی شد و یکی از بخش‌های اصلی مجموعه وکیل کرمان است.

حمامی که دیگر حمام نیست

امروزه این حمام زیبا با قدمت طولانی و ویژگی‌های به‌یادماندنی خود به چای‌خانه‌ تبدیل شده است. گردشگرانی که در مسافرت‌های خود بیشتر از فرهنگ و هنر به دنبال کشف خوراکی‌ها و استراحت و تفریح هستند نیز از این مکان بی‌بهره نمی‌مانند و با انواع خوراکی‌های دلچسب و گوارا پذیرایی می‌شوند، از آبنماها لذت می‌برند و گوش و روح خودشان را به موسیقی می‌دهند و لحظاتی پراز آرامش و تفریح و لذت را تجربه می‌کنند. اگر از این دسته از مسافران مشتاق تفریح و استراحت هستید و شکم‌گردی‌های سفر هوش از سرتان می‌برد بلیط تهران کرمان را هم‌اکنون تهیه کنید و برای آغاز سفری خوش بشتابید. فرصت را از دست ندهید و با تجربه‌ای منحصربه‌فرد در حمام وکیل کویری، لذت سفری را تجربه کنید که دیدار یک پدیده‌ منحصربه‌فرد از معماری سنتی ایران است. این حمام قدیمی با کاربری کنونی خود یعنی چای‌خانه جذابیت خاص خود را به رخ هر بیننده خوش ذوقی می‌کشد. شما هم قادر به دیدن این آثار بزرگ فرهنگی و تاریخی گذشته آن ‌هم از نزدیک خواهید بود. فضای منحصربه‌فرد حمام وکیل را به عنوان برگی از تاریخچه کهن سرزمین مادری‌مان، تجربه کرده و به‌ تماشا خواهید نشست.

سخن پایانی درباره حمام وکیل کرمان

اگرچه حمام وکیل یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگردی کرمان است اما در نزدیکی آن سایر مراکز دیدنی کرمان از جمله بازار کرمان، مساجد، کاروانسرای وکیل، مسجد وکیل، پارکینگ ارگ و مجموعه تاریخی گنجعلی خان و بسیاری دیدنی‌های ریز و درشت قرار دارد. اگر برای دیدن همه این زیبایی‌ها قصد سفر به کرمان دارید، فراموش نکنید که آب و هوای این شهر گرم و خشک است. برای برنامه‌ریزی این سفر اوایل بهار و نیمه دوم سال را انتخاب کنید تا هوای آن گرمای کمتری داشته باشد.

فلای ‌تو‌دی شما را به دیدن حمام وکیل کرمان دعوت می‌کند

شما برای یک سفر با جاذبه‌های گردشگری بسیار، نگران هیچ چیز نخواهید بود. فلای‌تودی برای شما بهترین و مناسب‌ترین بلیط تهران کرمان را در نظر می‌گیرد، برای اقامت و سایر خدمت لازم در سفر بهترین سرویس‌ها و مناسب‌ترین قیمت‌ها را به شما معرفی می‌کند تا بتوانید به ‌دور از دغدغه‌های دست‌وپاگیر از برنامه‌ریزی و لحظات سفر خویش لذت برده و خاطرات خوشی را از این سفر به ثبت برسانید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا