ایراناینترنتشبکه‌های اجتماعی

استفاده از فیلترشکن ممنوع شد

استفاده از فیلترشکن و تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده ممنوع شد

در جدیدترین مصوبه شورای عالی فضای مجازی که جزییات تازه‌ای از آن صبح امروز منتشر شد، استفاده از فیلترشکن (مگر در صورت داشتن مجوز) ممنوع اعلام شده است و از این پس، اشخاص حقوقی، اجازه تبلیغ در پلتفرم‌های ممنوع شده (شبکه‌های اجتماعی فیلترشده مانند اینستاگرام و تلگرام) را ندارند.

در این مصوبه با عنوان «بررسی راهکارهای افزایش میزان سهم ترافیک داخلی و مقابله با پالایش‌شکن‌ها» که به تازگی از سوی شورای عالی فضای مجازی منتشر شده است، چارچوب‌های جدیدی برای فعالیت کاربران و کسب‌وکارها در فضای مجازی وضع شده و به نظر می‌رسد این شورا با این محدودیت‌های جدید، قصد دارد حلقه فیلترینگ و محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مختلف را بیش از پیش تنگ کند.

در نامه‌ای که به تاریخ ۲۹ بهمن ماه و به امضای محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، خطاب به قوه قضاییه، مرکز ملی فضای مجازی، وزارت اطلاعات، دادستانی، وزارت اقتصاد، سازمان صدا و سیما و چند نهاد دیگر نوشته شده، اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه داخلی شورای عالی فضای مجازی با موضوع «بررسی راهکارهای افزایش میزان سهم ترافیک داخلی و مقابله با پالایش‌شکن‌ها» برای اجرا ابلاغ شده است.

تداوم تاکید بر کوچ اجباری به پلتفرم‌های داخلی

در بند اول این مصوبه وزارت فرهنگ مکلف شده ظرف مدت یک ماه و در همکاری با وزارتخانه‌های دیگر، تمهیداتی برای ترغیب تولیدکنندگان محتوا و کسب‌وکارهای فعال در پلتفرم‌های خارجی بیاندیشد. در ادامه تاکید شده که این طرح باید به گونه‌ای باشد که طی شش ماه پس از ابلاغ، حداقل ۵۰ درصد از تولیدکنندگان محتوای صفحات و کانال‌های پرمخاطب، بستر فعالیتشان را از به پلتفرم‌های داخلی منتقل کنند.

ممنوعیت تبلیغ در پلتفرم‌های فیلترشده

در بند دوم این مصوبه اعلام شده که هرگونه تبلیغ اشخاص حقوقی در بستر پلتفرم‌های خارجی غیرمجاز (شبکه‌های اجتماعی فیلترشده) ممنوع است. در این میان وزارت فرهنگ موظف شده تا در همکاری با صدا و سیما، فرماندهی کل نیروی انتظامی، وزارت اقتصاد، قوه قضاییه، کار اجرا و تامین لوازم این امر را عهده‌دار شود و هر سه ماه یکبار نتایج را به مرکز ملی فضای مجازی کشور گزارش کند.

تاکید بر عرضه نسخه‌های غیررسمی شبکه‌های اجتماعی معروف

در بند چهارم این مصوبه، موضوع فراهم کردن دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی خارجی از طریق عرضه نسخه‌های غیررسمی آنها (در قالب پوسته) مورد تاکید قرار گرفته و تنظیم‌گران بخشی موظف شده‌اند در حوزه تنظیم‌گری خود، ظرف مدت یک ماه خدمات و سکوهای پرکاربرد خارجی را شناسایی و امکان فنی برای دسترسی کاربران به خدمات مفید خارجی را در قالب پوسته‌های حکمرانی‌پذیر مورد بررسی قرار دهند و ضوابط لازم را فراهم کنند.

ممنوعیت استفاده از فیلترشکن

در بند نهایی این مصوبه نیز استفاده از ابزارهای پالايش‌شکن (انواع فیلترشکن و VPN) ممنوع شده و استفاده از آن برای افراد خاص صرفا با داشتن مجوزهای لازم امکان‌پذیر خواهد بود.

در تبصره‌ای که در ادامه این بند آورده شده، مقرر شده تا کارگروهي ۷ نفره با مسئوليت رئيس مرکز ملي فضای مجازی کشور و عضويت دادستان کل کشور، وزرای اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات، نماينده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، دو نفر از اعضای حقيقي شورای عالي تشکيل و نتايج بررسيهای صورتگرفته را به شورای عالي ارائه کنند.

پیش از این صرفا خرید و فروش و فراهم کردن دسترسی کاربران دیگر به پلتفرم‌های فیلتر شده از طریق عرضه ابزارهای دور زدن فیلترینگ جرم‌انگاری شده بود و تا امروز محدودیتی برای استفاده از این ابزارها وجود نداشت. استفاده از فیلترشکن در حالی ممنوع اعلام شده که بسیاری از مسوولان در شبکه های اجتماعی فیلترشده حضور دارند

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا