هوش مصنوعی

معرفی گجت هوش مصنوعی r1 در نمایشگاه CES

این هفته نمایشگاه CES 2024 در لاس وگاس آغاز شده و نام دیگر آن «هفته هوش مصنوعی» انتخاب شده است زیرا در این نمایشگاه محصولات زیادی معرفی شده‌اند که مجهز به به روزترین نسخه های این تکنولوژی هستند. همچنین سخت افزارهای جدیدی را معرفی شده که فعالیت آنها صرفا با هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌بی‌تی ارتباط دارد. مثلا گجتr1  که توسط استارتاپ هوش مصنوعی  Rabbit تولید شده است و ظاهر با مزه، جذاب و منحصر به فردی دارد، مشابه دستگاهی که در فیلم «Her» دیده می شد. r1، به گجت پوشیدنی Ai Pin شباهت زیادی دارد که توسط شرکت Humane ساخته شده و چشم اندازی از نسل آینده گوشی‌های هوشمند را نمایان می‌کند.

برخلاف سیستم‌های کنونی چت‌جی‌بی‌تی که فقط به دستورات صوتی یا نوشتاری کاربر پاسخ می‌دهند، گجت r1 شرکت Rabbit قادر است دستورات کاربر را از طریق اپلیکیشنی در موبایل به صورت عملی انجام دهد. چنین قابلیتی بسیار جذاب به نظر می‌رسد و هر کاربری را وسوسه می‌کند تا آن را بخرد. اما قیمت بسیار ارزان این دستگاه می‌تواند قابلیت‌های منحصر به فرد آن را زیر سوال ببرد. Ai Pin شرکت هیومین که هنوز به بازار عرضه نشده، 699 دلار قیمت دارد و قابلیت‌های ادعایی دستگاه r1 را ندارد. قیمت r1 هم 199 دلار معرفی شده که با توجه به داشتن این قابلیت منحصر به فرد و نوین، منطقی به نظر نمی‌رسد. اما مشکل فقط قیمت این دستگاه نیست.

گجت‌هایی مانند r1 و Ai Pin قرار است تجربه جدیدی از کاربردهای هوش مصنوعی را به کاربران معرفی کنند، کاربردهایی که که خیلی زود، مستقیما از طریق خود گوشی‌های هوشمند قابل دسترسی خواهند بود. این استارتاپ ها ظاهرا تلاش دارند تا گوشی‌های هوشمند را کنار زده و دوره خود را آغاز کنند اما مسلم است که شرکت‌های بزرگی مانند اپل، گوگل، و سامسونگ بیکار ننشسته و خیلی زود قابلیت‌های مشابه را برای دستگاه‌های خود عرضه خواهند کرد. پس چرا کسی باید بخواهد برای دسترسی به امکانات جدید تکنولوژی هوش مصنوعی، یک گجت مجزا خریداری کند؟

تفاوت بین r1 و چت‌جی‌بی‌تی

اگر فیلم معرفی r1 را ببینید، به تفاوت بین این گجت و سیستم چت‌جی‌بی‌تی‌ پی خواهید برد. با r1 می‌توانید کارهایی را در فضای آنلاین به صورت عملی انجام دهید. مثلا اگر از چت‌جی‌بی‌تی بخواهید برای سفر شما، ارزان ترین هتل را  رزرو کند، این چت بات تنها لیستی از ارزان قیمت‌ترین هتل های قابل رزرو را به شما ارائه می‌دهد. سیستم چت‌جی‌بی‌تی به گونه‌ای طراحی نشده که بتواند مستقیما برای سفر شما رزرو آنلاین انجام دهد. اما r1 این قابلیت را دارد.

سیستم عامل r1، Rabbit OS نام دارد که برخلاف چت‌جی‌بی‌تی، صرفا بر اساس یک مدل بزرگ زبانی (LLM) طراحی نشده است. در واقع شرکت Rabbit، علاوه بر مدل زبانی، نوعی مدل بزرگ عملی(LAM) را در سیستم عامل اختصاصی خود توسعه داده و با ترکیب این دو مدل، دستگاه r1 می‌تواند اپلیکیشن‌های مختلف را هدایت کرده و دستورات متعدد کاربر را اجرا کند.

قابلیت های اصلی سخت افزاری و نرم افزاری Rabbit r1

تکنولوژی LAM به سیستم عامل Rabbit OS این امکان را می‌دهد تا شیوه هدایت اپلیکیشن‌ها توسط انسان‌ها را یاد گرفته و مشابه آن رفتارها را در پلتفرم‌های مختلف عملی کند. این سیستم یاد می گیرد که یک کاربر چطور از طریق اپلیکیشن، مراحل رزرو یک هتل را انجام می‌دهد و تنها با یک دستور صوتی از سوی کاربر، همان کار را انجام می‌دهد.

برای فعال سازی این قابلیت، کاربر باید به یک وب پورتال به نام «Rabbit Hole» برود و از آنجا وارد اکانت سرویس‌های مورد نیاز خود شود مثل اوبر، اسپاتیفای، چت‌جی‌بی‌تی و دیگر پلتفرم‌هایی که می‌خواهد از طریق هوش مصنوعی با آنها تعامل داشته باشد.

نگرانی بابت مسائل پیرامون حریم خصوصی

برای استفاده از دستگاه r1 باید به سیستم حفاظت از حریم خصوصی شرکت Rabbit اعتماد کنید. این شرکت تاکید کرده که داده‌های کاربران در امنیت کامل هستند و هیچ کس یا هیچ سرویسی به آنها دسترسی نخواهد داشت. به علاوه شرکت Rabbit ادعا دارد وقتی کاربر به سیستم r1 اجازه دسترسی به اطلاعات اکانت‌های خود را می‌دهد، هیچ اطلاعاتی از اکانت‌های کاربر ذخیره نمی‌شود. با این وجود، جزئیات فرآیند عملکرد این سیستم مشخص نیست.

این شرکت در توضیح نحوه عملکرد سیستم خود اینگونه توضیح می‌دهد:

«زمانیکه از Rabbit OS استفاده می‌کنید، یک فضای ابری مشخص در این سیستم عامل برای دستورات شما اختصاص داده می‌شود. دستیاران هوشمند این سیستم عامل، Rabbits نام دارند، شخصیت‌های سمبلیک مجهز به هوش مصنوعی  که اجازه دسترسی به اکانت‌های کاربران را داشته و مسئولیت آنها کمک به آنها است. اما هیچ رمز ورودی ذخیره نمی‌شود. این دستیاران هوشمند قبل از استفاده از داده‌های کاربران از آنها اجازه گرفته و نحوه استفاده از داده‌های کاربران را به وضوح توضیح می‌دهند. بعد از انجام هر دستور کاربر، تمامی مراحل انجام شده شرح داده می‌شود و اگر عملیاتی با موفقیت انجام نگیرد، دلیل آن ارائه می‌شود.»

شرکت Rabbit تایید کرده که به دلیل مسائل امنیتی، سیستم  r1 تنها زمانی به میکروفون دستگاه دسترسی خواهد داشت که کاربر بخواهد ارتباط برقرار کند و اینطور نیست که سیستم دائما در حال شنود کاربر باشد. دوربین دستگاه نیز زمانی که استفاده ندارد، به سمت پایین قرار گرفته و هیچ گونه داده‌ای دریافت نمی‌کند.

دگمه کناری r1 که با فشار آن گفتگوی صوتی با دستگاه فعال می شود.

سیستم سخت افزاری r1 چگونه است؟

قابلیت‌های سخت افزاری دستگاه r1 عبارت‌اند از : پردازنده MediaTek Helio P35 2.3 گیگاهرتزی، 4 گیگابایت رم، 128 گیگابایت حافظه داخلی، قابلیت اتصال از طریق بلوتوث، باتری با طول عمر بالا، پورت یواس‌بی سی و جای سیم کارت. این دستگاه موبایل مانند، باید دائما به اینترنت متصل باشد، همچنین یک صفحه نمایش لمسی و یک دگمه چرخشی برای اسکرول کردن دارد.

دوربین دستگاه Rabbit r1
دگمه اسکرول چرخشی r1 که زیر دوربین قرار دارد.

با در نظر گرفتن قیمت ارزان 199 دلاری r1 و قابلیت‌های جذاب و جدید این گجت، اگر سرعت پردازش و فعالیت این وسیله همان میزانی باشد که شرکت  ادعا شرکت  Rabbit ادعا می‌کند، r1 بدون شک می‌تواند از بسیاری جهات، هیجان انگیز تر از Ai Pin محسوب شود.

منبع:bgr

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا