تکنولوژی

فروش اپل واچ متوقف شد

پیامدهای شکست بر سر حق اختراع سنسور اکسیژن خون.

شرکت اپل به دلیل محکوم شدن در استفاده غیر مجاز از حق اختراع یک شرکت احتمالا مجبور به کنار گذاشتن مهمترین ساعت‌های هوشمند خود از بازار آمریکا خواهد شد.

اپل به دنبال تصمیم کمیته تجارت بین‌الملل فروش برخی از مدل‌های ساعت هوشمند اپل واچ خود را متوقف کرده تا یا برای این موضوع راه حل مهندسی پیدا کند یا با شاکی به توافق برسد.

دلیل اصلی این موضوع شکایت یک شرکت حوزه تکنولوژی پزشکی به نام ماسیمو از اپل است که مدعی است بزرگترین شرکت تکنولوژی جهان از پتنت یا حق اختراع سنسورهای اکسیژن سنج این شرکت در داخل ساعت‌های اپل استفاده کرده است.

مدیر شرکت ماسیمو یک ایرانی به نام جو کیانی متولد شیراز است که چندین سال است پیگیر این شکایت از اپل است.

کمیته تجارت بین‌المللی آمریکا اکتبر امسال با وارد دانستن این شکایت اپل را به نقض قوانین متهم کرد.

با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو میلادی، اپل یکی از بهترین بازه‌های فروش ساعت‌های هوشمند را از دست می‌دهد و این در حالی است که فروش این سری از محصولات اپل، طی چند ماه گذشته در سطح جهانی نیز افت داشته است. علاوه بر این، از ابتدای سال تا پایان ماه سپتامبر (شهریور ماه) اپل با افت فروش کلیه محصولات روبرو بوده است.

گزارش‌ها حاکی از این است که اپل به تصمیم اعلام شده، به شدت اعتراض کرده و به دنبال پیدا کردن راه حل قانونی برای فصل این مسئله است.

سخنگوی شرکت ماسیمو گفته که این حکم نشان می‌دهد حتی شرکت بزرگی مانند اپل نیز باید از قانون پیروی کند. وال استریت ژورنال در ماه آوریل گزارش داد که ماسیمو و چند شرکت کوچک دیگر ادعا کرده‌اند اپل تکنولوژی آنها را کپی کرده و با استفاده از استراتژی‌های قانونی توانسته از پرداخت هزینه‌های مربوط به بهره برداری از پتنت دیگر شرکت‌ها شانه خالی کند.

اپل نیز اعلام کرد که هرگز تکنولوژی دیگر شرکت‌ها را ندزدیده و ماسیمو را به کپی برداری از خود متهم کرد.

برای اینکه اپل بتواند دوباره فروش اپل واچ را آغاز کند، چند راه پیش رو دارد. یا باید با شرکت ماسیمو به توافق برسد که این مسیر چالش‌های قانونی متعددی دارد و یا اینکه با عرضه یک نسخه به روز رسانی، سنسور ذکر شده را از کار بیندازد.

اپل در بازار ساعت‌های هوشمند حرف اول را می‌زند و در سال ۲۰۲۳.۴. ۷ درصد از کل درآمد این شرکت (تقریبا ۳۸۳ میلیارد دلار) از فروش ساعت‌های هوشمند بوده است. با این وجود تحلیل گران معتقدند که اپل به این راحتی از این محصول پر طرفدارش دست نمی‌کشد و در این زمینه با شرکت ماسیمو به توافق خواهد رسید.

منبع
فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا