تکنولوژی

ائتلاف هوش مصنوعی متا و آی بی ام

آی تی ایران – شرکت‌های متا و آی‌بی‌ام ائتلافی متشکل از ۵۰ شرکت و موسسه تحقیقاتی در زمینه هوش مصنوعی را راه‌اندازی کرده‌اند که به دنبال ترویج یک مدل باز از هوش مصنوعی هستند تا در بازاری که رو به رشد است، موفقیت کسب کنند.

این ائتلاف، که اعضای آن شامل اینتل، اوراکل، دانشگاه کرنل و بنیاد ملی علوم هستند، اعلام کرده‌اند که منابع خود را برای حمایت از “نوآوری باز و علم باز” در زمینه هوش مصنوعی گرد هم آورده‌اند. این اعضا عمدتاً از منبع باز (Open Source) حمایت می‌کنند که در آن فناوری به صورت رایگان به اشتراک گذاشته می‌شود و بر مبنای همکاری‌های تاریخی بین شرکت‌های بزرگ فناوری، دانشگاهیان و یک جنبش پرشور از برنامه‌نویسان مستقل است.

داریو گیل، معاون ارشد آی‌بی‌ام و مدیر تحقیقات آی‌بی‌ام، گفته است که آن‌ها از ماه اوت با متا همکاری کرده‌اند تا سازمان‌هایی در حوزه هوش مصنوعی که تا به حال به اندازه اوپن‌ای‌آی در مرکز توجه قرار نگرفته‌اند را گرد هم آورند. او گفته است که با بحث‌ها و گفتگوهای مربوط به هوش مصنوعی در سال گذشته کمی ناراضی بوده‌اند و احساس نمی‌کردند که این بحث‌ها تنوع اکوسیستمی که این لحظه هوش مصنوعی را ممکن ساخته است، منعکس کنند.

از زمان راه‌اندازی چت‌جی‌پی‌تی اوپن‌ای‌آی یک سال پیش، هوش مصنوعی تولیدی روایت فناوری را در بر گرفته است. اوپن‌ای‌آی و رقبایی مانند انتروپیک و کوهر، عمدتاً در توسعه مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی که به عنوان سیستم‌های بسته یا مالکیتی ساخته شده‌اند و مدیریت آن‌ها توسط خالقانشان انجام می‌شود، پیشتاز بوده‌اند.
بسیاری از اعضای ائتلاف دارای محصولات هوش مصنوعی خود هستند، اما در رقابت با توجهی که اوپن‌ای‌آی و شریک سرمایه‌گذاری آن، مایکروسافت، به خود جلب کرده‌اند، دچار مشکل شده‌اند.

برای بسیاری از آن‌ها، درآمدهای حاصل از فناوری شرکتی، بخش عمده‌ای از رشد آن‌ها را تشکیل می‌دهد. شرکت‌ها در سراسر جهان امسال تقریباً ۱۶ میلیارد دلار برای راه‌حل‌های هوش مصنوعی تولیدی هزینه خواهند کرد، بر اساس پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی دیتا اینترنشنال کورپ، با هزینه‌ای که تا سال ۲۰۲۷ به ۱۴۳ میلیارد دلار می‌رسد. نرخ رشد سالانه ترکیبی هوش مصنوعی تولیدی تقریباً ۱۳ برابر نرخ رشد فناوری اطلاعات جهانی در همان دوره چهار ساله از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ خواهد بود، بر اساس گفته‌های آی‌دی‌سی.

در حالی که تاریخچه خود آی‌بی‌ام در زمینه هوش مصنوعی تحت تأثیر شکست سیستم واتسون قرار گرفته است، گیل گفته است که سیستم جدید واتسون‌ایکس آن‌ها یک پلتفرم کاملاً جدید است. همانند آی‌بی‌ام، متا نیز مدل‌های هوش مصنوعی خود را توسعه داده است، اما در سال‌های اخیر عقب مانده است. این غول فناوری به دنبال اثبات حضور خود در بازار داغ هوش مصنوعی به عنوان یک سیستم هوش مصنوعی منبع باز از طریق مدل هوش مصنوعی لاما ۲ خود است.

از زمان بر هم خوردن اوضاع در اوپن‌ای‌آی در اواخر نوامبر، کسب‌وکارها به دنبال داشتن تأمین‌کنندگان بیشتری از محصولات هوش مصنوعی هستند تا خطر کار با یک تأمین‌کننده واحد را کاهش دهند و به دنبال سیستم‌های دیگر هوش مصنوعی به عنوان جایگزین‌های معتبر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا