لپ‌تاپ

لپ تاپ استوک چیست؟ لپ تاپ استوک بخریم یا نه؟

مطمئناً تا حالا چیزهایی درباره لپ تاپ استوک شنیدید. ایا به درستی با مفهوم  لپ تاپ استوک آسنایی دارید؟ همان لپ تاپ دست دوم است یا فرق می‌کند؟ قیمتش چطور؟ و سؤالاتی دیگر در همین محور… در این مقاله به تعریف دقیق و مشخصی از لپ تاپ استوک، منشأ و انواع آن بر حسب نقص‌های ظاهری می‌پردازیم.

استوک (Stock) واژه‌ای لاتین به معنی موجودی ذخیره شده در انبار است. حالا لپ تاپ استوک، به لپ تاپ‌هایی گفته می‌شود که به هر علتی آنباکس شده و بدون جعبه کارتنی بوده و قیمت مناسبی دارند؛ و ممکن است بسته به رده‌بندی که دارند، از یک روز تا چند ماه استفاده شده باشند؛ و اینکه معمولاً محصول برندهای معتبری مثل؛ HP، Dell، Acer و Lenovo هستند. اگر صادقانه بگوییم حتی برخی از این لپ تاپ‌ها که با نام استوک خوانده می‌شوند، فقط از کارتن خارج شده یا فقط یک‌بار خاموش و روشن شده‌اند. ولی لپ تاپ دست‌دوم ممکن است به دلایلی مثل نقص، تعمیر و یا مدل پایین فروخته شده باشند بنابراین قطعاً مدتی از لپ‌تاپ دست‌دوم استفاده و کار کشیده شده است ولی استوک نه! البته باید این نکته را هم بگوییم که هستند لپ‌تاپ‌های استوکی که رده پایینی داشته و مدت زیادی از آن‌ها استفاده شده است. یکی از منشأ لپ تاپ‌های استوک ذخیره انبار فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشورهای اروپایی و آمریکایی است. چون این فروشگاه‌ها پس از فروش تا یک ماه امکان بازگشت و عودت مبلغ را حتی بدون دلیل، به مشتری می‌دهند.

در این وضعیت اقتصادی و تحریم، خرید لپ تاپ نو از یک برند معتبر، واقعاً دشوار است؛ چون قیمت انواع لپ‌تاپ به طرز سرسام‌آوری بالا رفته! پس چاره کاربرانی که لپ تاپ نیاز دارند و بودجه کمی دارند چیست؟ استوک! عاجزانه از شما تمنا داریم که لطفاً این دیدگاه که لپ تاپ استوک خیلی کهنه یا دست‌دوم است را بعد از این مقاله تغییر دهید و به قول معروف‌تر و خشک را با هم نسوزانید! چون لپ تاپ استوک‌هایی هم هستند که فقط Open Box شده‌اند و گرید A++ هستند و فرقی با نو ندارند. در مقاله لپ تاپ استوک بخریم یا نه در وبسایت لپتاپیفای به صورت جامع‌تری درباره دلایل خرید و یا عدم خرید لپ تاپ استوک صحبت شده است.

استوک به چه معنی است؟

متأسفانه در زبان عامیانه و میان اغلب مردم جا افتاده که استوک را بدون چون‌وچرا، به‌عنوان محصولی دست دوم و کارکرده می‌شناسند. ولی حقیقتا این‌طور نیست. استوک به معنی ذخیره انبار است؛ یعنی چه؟ برخی از فروشگاه‌های خارجی بنا بر سیاست‌هایی که دارند، لپ‌تاپ‌های کم‌کار مشتریان خود را می‌خرند و لپ تاپی نو به آن‌ها می‌فروشند. یا برخی که طرفدار لپ تاپ‌های تازه و آخرین مدل هستند، لپ تاپشان را به فروشگاه پس می‌دهند. فروشگاه‌هایی هم هستند که طبق سیاستی که دارند تا ۳۰ روز امکان بازگشت لپ تاپ خریداری شده را به مشتری می‌دهند، حتی اگر مشتری دلیلی برای عودتش نداشته باشد.

این محصولات چون دیگر آکبند نیستند، وارد ذخیره انبار شده و به کشورهای دیگر با نام استوک به فروش می‌رسد. لپ تاپ استوک اگر رده بالایی داشته باشد، هم کیفیتش عالی است و هم قیمتش واقعاً به صرفه است. چرا که به لطف تحریم‌های ایران، واردات لپ تاپ از برندهای سرشناس کار سختی است و به سختی و شاید قاچاق وارد می‌شود. پس لپ تاپ نو خیلی گران می‌افتد. برخی از مدل‌ها هم ممکن است تقلبی یا فیک باشد. لپ تاپ‌های دست دوم هم معلوم نیست چقدر کار کرده‌اند و قطعاً کیفیت کمتری دارند.

انواع لپ تاپ استوک:

لپ تاپ‌های استوک هم انواعی دارند. برخی صنعتی و گیمنیگ و برخی هم مهندسی دانشجویی هستند. بر اساس نیاز و اولویت‌هایی که دارید و اینکه در چه حوزه‌ای می‌خواهید استفاده کنید، می‌توانید لپ تاپ موردنیاز خود را برگزینید.

لپ تاپ استوک معمولا از کدام برندها هستند؟

لپ تاپ استوک معمولا زاده برندهای معتبر و مشهوری هستند که سابقه کیفیت ساخت بالایی دارند. پس شما می‌توانید لپ تاپ خود را از میان برندهای این با کیفیت برگزیده و اقدام به خرید نمایید.

  • لپ تاپ استوک Dell
  • لپ تاپ استوک Lenovo
  • لپ تاپ استوک Acer
  • لپ تاپ استوک HP و…

نکته: البته غیر از این مدل‌ها، شاید در بازار لپ تاپ استوک با برند دیگری هم بیابید.

رده‌بندی انواع لپ تاپ استوک:

لپ تاپ‌های استوک را در چند رده دسته‌بندی می‌کنند که بر اساس خط و خش و میزان تازگی ظاهری آن‌هاست وگرنه از نظر فنی و عملکرد هیچ عیب و ایرادی ندارند. پس طبق میزان خط و خش و یا ترکی که لپ تاپ برداشته یا جای ضربه دارد؛ و یا اینکه لپ تاپ چقدر تمیز و تازه مانده و فرقی با نو ندارد، به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • لپ تاپ گرید A++
  • لپ تاپ گرید A+
  • لپ تاپ گرید A
  • لپ تاپ گرید R
  • لپ تاپ‌های گرید B، C و D

نکته ۱: لپ تاپی که گرید A و R دارد، خیلی تروتازه مانده‌اند و خطوط و مشکلات ظاهری کمتری دارند؛ اگر ساده بگویم، در استوک بودنشان به شک می‌افتید! مثلا لپ تاپ گرید A++ اصلاً با لپ تاپ تازه مو نمی‌زند و فقط آنباکس شده است. سودجویانی هستند که روی این موارد قیمت بالایی می‌کشند و با عنوان لپ تاپ تازه و آکبند می‌فروشند. پس لطفاً از جای مطمئن و معتمد خرید کنید تا فریب نخورید. چون واقعاً تشخیصش سخت است.

نکته ۲: لپ تاپ‌هایی که در رده B، C و D هستند در گروه پایین‌تر هستند و خط و خش، ترک در گوشه‌ها، پیکسل‌های سوخته روی نمایشگر، اثرات انگشت زیاد روی بدنه را می‌توان به وفور رویشان دید. ولی تاکید می‌کنیم که از نظر فنی و عملکرد هیچ که مشکلی ندارند بلکه خیلی هم قدرتمندند.

آیا لپ تاپ‌های استوک کیفیت خوبی دارند؟

بلی، به دلیل اینکه این لپ تاپ‌ها توسط برندهای معتبری تولید و عرضه می‌شوند و در ساختشان از قطعات باکیفیتی استفاده شده است. از نظر کیفیت سخت‌افزار و قطعات اصلی، هیچ فرقی با لپ تاپ‌های نو ندارند؛ یعنی شما با خرید یک لپ تاپ استوک، مثل این است که همان مدل نو را با قیمت کمتر خریده باشید. برخی از مدل‌ها هستند که به هر دلیلی باتری ندارند که فروشنده اطلاع داده و باتری جدیدی به شما می‌دهد یا با آداپتور و اتصال به برق کارتان راه می‌افتد. پس لپ تاپ‌های استوک فقط لپ تاپ‌هایی هستند که در کشورهای خارجی فصل فروششان تمام شده، نه اینکه کیفیت پایینی داشته باشند. پس شکی در کیفیت ساخت لپ تاپ‌های استوک نیست.

اصلاً لپ تاپ استوک از کجا می‌آید؟

گفتیم که لپ تاپ استوک، مدل‌هایی هستند که در انبار برخی از فروشگاه‌ها تجمع یافته و به عنوان استوک به فروش می‌رسند. لپ تاپ استوک مدل جدیدی که تازه وارد بازار شده را ندارند. پس برخی از فروشگاه‌ها لپ تاپ‌های قدیمی‌تر را گرفته و لپ تاپی نو به مشتریان می‌فروشند و این لپ تاپ استوک محسوب می‌شود. برخی از فروشگاه‌ها هم در خارج به مشتریان خود امکان بازگشت و عودت مبلغ تا ۳۰ روز را می‌دهند. تا اگر به هر دلیلی کاربر از این مدل لپ تاپ خوشش نیامد، بتواند آن را پس دهد و مبلغش را با اندکی کسری پس بگیرد. این لپ تاپ‌ها چون دیگر خاموش و روشن شده‌اند و از جعبه خارج شدند، به انبار می‌روند و جزو استوک هستند.

لپ تاپ استوک و دست دوم یکی هستند؟

خیر، لپ تاپ دست دوم قطعاً مدتی استفاده شده و از آن کار کشیده شده است. احتمالاً نقصی دارد یا تعمیر شده و یا اینکه مدلش پایین است و فروخته شده؛ در حالیکه استوک لپ تاپ‌هایی هستند که فقط یکبار خاموش روشن شده‌اند یا فقط کارتن ندارند و یا نهایتاً یک ماه استفاده شده‌اند. پس این دو با هم خیلی فرق دارند. در بدترین حالت لپ تاپ استوک فقط در ظاهرش می‌توان عیب و نقصی پیدا کرد، خطی، خشی یا ترکی کوچک! نهایتا قسمت پورتش مشکل دارد نه اینکه به دلیل مشکل فنی فروخته شده باشد. برای خرید یک لپ تاپ استوک در حد آکبند و‌تر و تمیز، سعی کنید با دقت تمام بدنه و کیبورد را چک کنید، خاموش و روشنش کنید، عملکردش را بازرسی نمایید. و مهمتر از همه یک فروشگاه معتبر و سرشناس که گارانتی یا تضمینی ارائه می‌دهد را برای خرید انتخاب کنید.

علت محبوبیت لپ تاپ‌های استوک در این روزها:

لپ تاپ‌های استوک خیلی به‌صرفه‌اند؛ به دلیل اینکه در انبار کشورهای خارجی بوده‌اند، پس آن‌ها را با قیمتی پایین و تحت عنوان استوک به فروش می‌رسانند. لپ تاپ استوکی که گاها فقط یک ماه کار کرده، هیچ فرقی با یک لپ تاپ تازه و نو ندارد. تازه قیمتش هم یک چهارم و گاها نصف قیمت یک لپ تاپ نو است. در ضمن برخی از این لپ تاپ‌های استوک گارانتی اصلی دارند و هنوز گارانتی شرکتی‌شان تمام نشده است. پس دیگر لازم نیست پول بیشتری برای کالای نو خرج کنیم!

لپ تاپ استوک بخریم یا نه؟

تصمیم‌گیرنده نهایی خودتان هستید. اگر از نظر بودجه مشکلی ندارید که در این شرایط اقتصادی بعید می‌دانم! مدل‌های نو و اورجینال را از افراد معتمدی خریداری کنید. ولی اگر میزان بودجه کمی می‌خواهید خرج کنید، لپ تاپ استوکی که در حد آکبند است، قیمت مناسبی دارد و تروتازه و بدون خط و خش است و قادر به تست و ارزیابی کاملش هستید را از یک فروشگاه باسابقه و مورد اطمینان خریداری فرمایید.

قیمت لپ تاپ استوک:

به علت نوسانات ارز، قیمت‌ها ثابت نیست ولی در کل لپ تاپ‌های استوک با قیمت پایین شان مشهورند. پس در کل سطح قیمت نسبتا ارزانی داشته و خیلی به صرفه هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا