تکنولوژی

مالک «چت جی‌پی‌تی» ارزشمندترین شرکت خصوصی جهان می‌شود؟

دنياي اقتصاد : فرآیند عمومی و تجاری شدن هوش مصنوعی تا حد زیادی مدیون ظهور چت جی‌پی‌تی است و از همین‌رو شرکت خالق آن در ماه‌های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده. با این اوصاف است که ظاهرا OpenAI این روزها مشغول مذاکره با سرمایه‌گذاران خودش است تا با فروش سهام‌ موجود خود ارزش بازارش را به چیزی در حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیارد دلار برساند که این میزان حدود سه برابر بیشتر از ارزش بازار این شرکت در اوایل سال جاری میلادی است. طبق اعلام دو فرد نزدیک به موضوع، در واقع این مذاکرات بر سر بررسی امکان فروش سهام این شرکت با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت‌ها چند ماه قبل است.

تحلیلگران وال‌استریت ژورنال معتقدند که این اتفاق در صورت عملی شدن، OpenAI را به یکی از ارزشمندترین شرکت‌های خصوصی جهان تبدیل خواهد کرد. به عقیده آنها چنین اتفاقی در دوره شور و هیجان برای استارت‌آپ‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی که از سال گذشته و با ظهور چت‌بات چت جی‌پی‌تی اوج گرفته، چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. با در نظر گرفتن این موضوع که OpenAI حالا بخش بزرگی از آن در مالکیت مایکروسافت است، افزایش ارزش بازار آن بی‌شک برای غول نرم‌افزاری جهان بی‌فایده نخواهد بود. چت جی‌پی‌تی چت‌باتی است که می‌تواند پاسخ‌های انسان‌گونه به درخواست‌های کاربرانش بدهد و درست به همین دلیل باعث شد تا رواج و محبوبیت هوش مصنوعی به یک باره فوران کند. با این اوصاف است که کارشناسان معتقدند هوش مصنوعی، عرصه انقلابی آینده در دنیای تکنولوژی باشد و به کلیدواژه‌ای رایج در میان اهالی سیلیکون‌ولی تبدیل شود.

اگر این تصمیم نهایی شود و سهام OpenAI با قیمتی بالاتر به فروش برسد، این دومین فروش سهام در بازار ثانویه توسط این شرکت است که رشد خیره‌کننده‌ای برای ارزش بازار آن به ارمغان خواهد آورد. این شرکت در اوایل سال جاری میلادی با ارزش بازار ۳۰ میلیارد دلاری، ۳۰۰ میلیون دلار از محل فروش سهامش به دست آورد.

همراهی با استارت‌آپ‌های بزرگ

SpaceX و دیگر استارت‌آپ‌های بالغ و شناخته‌شده فروش سهام خصوصی خود را به صورت معمول و بدون عرضه عمومی در بورس، انجام می‌دهند و به کارمندان و سرمایه‌گذاران فعلی خود اجازه می‌دهند تا از افزایش ارزش سهام خود در آن شرکت، سود ببرند. در فروش سهام موجود، هیچ سرمایه جدیدی برای شرکت به دست نمی‌آید. OpenAI در سال جاری میلادی و در مرحله اول ۱۰ میلیارد دلار از مایکروسافت دریافت کرد که آن را صرف توسعه محصولات جدید و سرمایه‌گذاری روی آموزش الگوی هوش مصنوعی می‌کند.

بسیاری از دیگر استارت‌آپ‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی از قبیل Inflection و Anthropic هم در ماه‌های اخیر موفق به افزایش سرمایه خود از طریق سرمایه‌گذاران بزرگ‌شان شده‌اند. با این همه مقامات شرکت OpenAI تا کنون هیچ اظهارنظری درباره جزئیات این موضوع و نتیجه بررسی‌ها و مذاکراتشان نکرده‌اند. این در حالی است که به گفته چند مقام آگاه انتظار می‌رود این معامله در صورت انجام شدن، به کارمندان OpenAI این امکان را بدهد تا سهم‌های موجودشان را با قیمتی بالاتر بفروشند به جای آنکه این شرکت اقدام به انتشار اوراق بهادار بکند. رسیدن به ارزش بازاری بین ۸۰ تا ۹۰ میلیارد دلار، شرکت خصوصی OpenAI را به یکی از ارزشمندترین استارت‌آپ‌های جهان تبدیل می‌کند تا با عبور از استارت‌آپ‌های کوچک‌تری از قبیل Shein و Canva، در کنار استارت‌آپ‌های بزرگ و شناخته‌شده‌ای مانند تیک‌تاک، بایت‌دنس و اسپیس‌ایکس قرار بگیرد.

جادوی یک محصول انقلابی و محبوب

در گزارشی که خبرگزاری رویترز در ماه گذشته میلادی منتشر کرد، برآورد شد که شرکت OpenAI تا یک سال آینده با فروش مجوز دسترسی به نسخه باکیفیت‌تر چت‌بات چت جی‌پی‌تی و تکنولوژی پشتیبان آن، بیش از یک میلیارد دلار درآمد داشته باشد. طبق اعلام وال‌استریت ژورنال در حال حاضر ۴۹ درصد از سهام OpenAI در اختیار مایکروسافت است و این غول نرم‌افزاری در اوایل سال جاری میلادی سرمایه‌گذاری خود‌ در این شرکت را تا چند میلیارد دلار افزایش داده است. از طرف دیگر و به‌طور همزمان مایکروسافت تکنولوژی هوش مصنوعی شرکت OpenAI را با موتور جست‌وجوی بینگ خود یکپارچه کرده است تا با دست پر به میدان رقابت با گوگل برود.

در ماه ‌آوریل گذشته OpenAI بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران اصلی خود شامل شرکت سرمایه‌گذاری سکویا، اندریسن هورویتز، Thrive و K۲ دریافت کرد تا ارزش بازار آن به حدود ۳۰ میلیارد دلار برسد. این میزان، صرف‌نظر از جذب سرمایه بزرگ از سوی مایکروسافت در اوایل سال جاری بود. چت جی‌پی‌تی یکی از بزرگ‌ترین داستان‌های موفقیت تکنولوژی در یک سال گذشته بوده که به تمام افراد این امکان را داده است تا به سادگی مقاله، شعر و داستان تولید کنند. این در حالی است که در هفته گذشته OpenAI اعلام کرد که این چت‌بات هوش مصنوعی به زودی قابلیت‌های تعاملی‌تری ارائه خواهد کرد و به کاربرانش این امکان را می‌دهد تا بتوانند با این چت‌بات گفت‌وگوی صوتی و حتی تصویری داشته باشند. البته OpenAI هنوز جزئیاتی درباره زمان عملی‌ شدن این قابلیت‌ها و دسترسی عمومی به آنها را اعلام نکرده است.

چت‌بات هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی که مهم‌ترین محصول شرکت OpenAI است، در ماه نوامبر سال گذشته میلادی به صورت رسمی و عمومی عرضه شد و با سرعتی خیره‌کننده به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های هوش مصنوعی جهان تبدیل شد. این چت‌بات در طول هفته اول معرفی خود موفق شد یک میلیون کاربر را جذب کند. این کاربران امکان استفاده از چت جی‌پی‌تی به صورت رایگان را داشتند، در حالی که این محصول هنوز در مرحله «پیش‌نمایش تحقیقات» قرار داشت.

در حال حاضر افراد می‌توانند به صورت رایگان از چت جی‌پی‌تی استفاده کنند، اما شرکت OpenAI نسخه چت جی‌پی‌تی پلاس (ChatGPT+) را هم با حق اشتراک ماهانه ۲۰دلار عرضه کرده است. مشترکان سرویس پلاس امکان دسترسی به جواب‌ها با سرعت بیشتری را دارند و می‌توانند از این سرویس حتی در اوقات اوج مصرف هم استفاده کنند و برای دسترسی به قابلیت‌های تازه آن در اولویت باشند. مایکروسافت به عنوان بزرگ‌ترین سهامدار شرکت OpenAI، تنها شرکت بزرگ تکنولوژی نیست که در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است. گوگل هم در اوایل سال جاری میلادی چت‌بات هوش مصنوعی خود را با نام بارد معرفی کرد. علاوه بر این‌ها، گوگل فرآیند ادغام این چت‌بات هوش مصنوعی در سرویس‌های دیگر خود از قبیل جی‌میل و یوتیوب را آغاز کرده است. این در حالی است که غول تجارت الکترونیک دنیا یعنی شرکت آمازون هم به تازگی از سرمایه‌گذاری ۴میلیارد دلاری در استارت‌آپ هوش مصنوعی Anthropic خبر داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا