اپلموبایل

قابلیت امنیتی جدید اپل روی جعبه‌های آیفون ۱۵

بر اساس گزارش‌ها، اپل یک قابلیت امنیتی جدید به روی جعبه‌های آیفون 15 اضافه کرده که از طریق آن اصالت دستگاه راحت‌تر تایید می‌شود.

اپل اشاره‌ای نکرده که این قابلیت که در واقع از آن تحت عنوان واترمارک نام برده شده، چیست و چگونه کار می‌کند که البته منطقی به نظر می‌رسد چرا که قصدی برای دادن سر نخ به اسکمرها و هکرها ندارد.

وبسایت 9to5Mac، در پلتفرم X  ( توییتر سابق) ویدیویی منتشر کرده که نشان می‌دهد این واترمارک‌ که در پشت جعبه‌ آیفون ۱۵ قرار می‌گیرد و تنها زیر نور فرابنفش قابل دیدن است، ظاهرا یک QR  کد است که احتمالا با اسکن شدن می‌تواند نشان دهد که جعبه محصول، واقعا به شرکت اپل تعلق دارد یا خیر.

تعبیه این سیستم یک حرکت هوشمندانه است که می‌تواند شناسایی دستگاه‌های تقلبی را راحت‌تر کند. اما شکی نیست که اسکمرها از همین حالا در حال کپی کردن این سیستم هستند و زیاد طول نمی‌کشد که نمونه‌های تقلبی این واترمارک‌ها نیز در بازار دیده شود. جزئیات این QR  کدها هنوز مشخص نیست اما بدون شک به زودی اعلام خواهد شد.

کاربرانی که آیفون جدید را از یک فروشگاه معتبر مانند بِست بای و اپراتور خط موبایل خود و یا مستقیما از خود نمایندگی‌های اپل خریداری می‌کنند، نیازی نیست نگران موردی باشند. ولی آن دسته از افرادی که آیفون 15 را از مغازه‌های کوچک یا شرکت‌های متفرقه تهیه کنند، بیشتر در معرض سو استفاده و یا کلاه برداری خواهند بود.

در وبسایت 9to5Mac اشاره کرده، کاربر با انجام چند کار ساده می‌تواند مطمئن شود که دستگاهی که می‌خرد، اصل است. نکته مهم، بررسی جعبه و مقایسه آن با جعبه دیگر مدل‌های آیفون است. کاربر جعبه را به دقت بررسی کند و اگر نشانه‌ای متفاوت یا عجیب روی جعبه دید، از خرید آن دستگاه خودداری کند. معمولا اگر دستگاه اصل نباشد، خطوط نوشتاری روی جعبه با جعبه دیگر مدل‌ها متفاوت است، حتی بسیاری از کلاهبرداران با جا به جا کردن حروف نوشتاری روی جعبه سعی در گول زدن مشتری می‌کنند.

این وبسایت همچنین به خریداران توصیه می‌کند تا شماره سریال چاپ شده روی جعبه را چک کنند و اگر امکانش هست، خود دستگاه را بررسی کرده تا ببینند اطلاعات روی جعبه با خود دستگاه همخوانی دارد یا نه.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا