تکنولوژی

آیا دوران دورکاری به اتمام رسیده است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که کارمندان دورکار کارایی کمتری دارند.

کار کردن از خانه یا دورکاری، این روزها یک مزیت محسوب می‌شود اما شواهد رو به افزایش زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند کارمندان دورکار، کارایی کمتری دارند.

در گزارشی که توسط دفتر ملی تحقیقات اقتصادی (National Bureau of Economic Research) در ماه جولای امسال منتشر شد، ادعا می‌شود کارمندانی که فعالیت‌های شغلی خود را از داخل خانه انجام می‌دهند، به میزان ۱۸ درصد نسبت به افرادی که از داخل دفتر کار این ماموریت‌های شغلی را انجام می‌دهند، کارایی کمتری دارند.

بر اساس تحلیل اخیر که نتیجه چندین تحقیق «نیک بلوم»٬ اقتصاددان دانشگاه استنفورد است، کارمندانی که دورکاری می‌کنند، نسبت به هم رده‌های خود که از داخل دفتر کار می‌کنند، بین ۱۰ ال ۲۰ درصد با کارایی کمتری در انجام وضایف شغلی خود روبرو هستند.

در این گزارش چندین نقل قول از رؤسای شرکت‌های مختلف آمده است. به عنوان مثال مدیر عامل شرکت متا، مارک زاکربرگ، اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که مهندسینی که به تازگی استخدام شده‌اند، برای اینکه بتوانند بهتر وضایف خود را انجام دهند، حداقل سه روز در هفته به صورت حضوری در دفتر کاری خود حاضر می‌شوند.  مدیر عامل سلزفورس٬ مارک بنیوف هم معتقد است که کارمندان دورکار، کارایی کمتری دارند.

البته برخی افراد هستند که در خانه می‌توانند کارآمدتر نیز باشند. اما بر اساس چیزی که این تحقیقات نشان می‌دهد، کارمندان حاضر در دفاتر کاری، به صورت میانگین کارایی بالاتری دارند. این تحقیق می‌تواند کارمندان را ترغیب کند تا به صورت حضوری در دفاتر کار خود حاضر شوند و دو شرکت سلزفورس و متا هم اقدام مشابه را انجام داده‌اند. حتی شرکت زوم, که از مدت‌ها پیش دورکاری یکی از گزینه‌های همیشه روی میز کارمندانش بوده، جدیدا از برخی از کارمندانش درخواست کرده که حداقل ۲ روز در هفته در دفاتر کاری حاضر شوند.

یکی از مزیت‌های رفتن به دفاتر کاری، این است که در خانه موارد زیادی می‌تواند حواس کارمند را پرت کند. برگشتن به دفاتر کاری، چیزی نیست که تنها محققان و رؤسای شرکت بگویند انتخاب بهتری است، تعدادی از کارمندان، خود نیز علاقه مندند که دوباره برای کار در محل دفاتر خود حاضر شوند.

مثلا جف موریارتی ۴۴ ساله یک کارمند حرفه‌ای حوزه مارکتینگ یا بازاریابی است که در شیکاگو زندگی می‌کند. وی به اینسایدر گفته که حتی با وجود اینکه مدت‌هاست پاندمی کرونا و محدودیت‌های رفت و آمد مربوط به آن تمام شده، اما محل کارش از وی درخواست کرده که در خانه، دورکاری کند. وی با وجود اینکه خانه‌اش فقط نیم ساعت با محل کارش فاصله دارد، اما تا همین ماه ژوئن امسال، ۵ روز در هفته در خانه دورکاری می‌کرد، اما حالا مشتاق تغییر است.

جف می‌گوید: «از یک لحاظ کار کردن از خانه مزیت‌های زیادی دارد اما من احساس کارآمد بودن نمی‌کردم. من دوست دارم ایده‌هایم را مطرح کنم و به اشتراک بگذارم. از آنجایی که من تمرکز زیادی به روی کارم می‌گذارم. احساس کردم بهترین راهکار برای موفقیت در جایگاه شغلی من و همچنین برای اینکه بتوانم کمک کنم سطح شرکت‌مان بتواند بالاتر رود، انتخاب کردم که حضوری در دفتر کارم حاضر شوم.»

جف در ادامه گفت: «تا پیش از این هم من و هم همسرم هر دو در خانه دورکاری می‌کردیم. همسرم مدام دغدغه انجام کارهای خانه را داشت و قائدتا من نیز باید کمک کننده می‌بودم. من دوست دارم محل زندگی و محل کارم با هم یکی نباشد. کار کردن از خانه، این دو را باهم ادغام کرده بود که برای من ایده‌آل نبود.»

کیت اِک، یک مددکار اجتماعی ۳۴ ساله است  که در نیو جرسی زندگی می‌کند. در آگوست سال ۲۰۲۰ وی شروع به ارائه خدمات خود به صورت تراپی از طریق تلفن (telehealth therapy) کرد و معتقد است با گذشت زمان این روش او را بسیار بی‌انگیزه کرده بود.

کیت در مصاحبه با اینسایدر می‌گوید: «طی جلسات مشاوره‌ام تمرکز کافی نداشتم و احساس می‌کردم ارتباط درستی با مراجعینم برقرار نمی‌کنم، چیزی که قبلا در جلسات حضوری، آن را حس نمی‌کردم.»

کیت در ادامه مصاحبه خود گفت که همسرش برای او یک دفترکار کوچک در زیر زمین درست کرده بود اما این کار نتوانست در حس و حال کیت تغییر زیادی ایجاد کند. به همین دلیل تصمیم گرفت دفتر جداگانه‌ای اجاره کند و مراجعین را به صورت حضوری در آنجا ملاقات کند.

کیت معتقد است که مشاوره تلفنی این امکان را به او می‌داد که به منابع بیشتری مرتبط با مراقبت از سلامت روان دسترسی داشته باشد. اما ملاقات رو در رو و حضوری برای کسب و کار او و همینطور برای وضعیت روان  او بهتر است.  وی در پایان مصاحبه خوداضافه کرد: «زمانیکه از خانه کار می‌کردم، داخل خانه سریعا وارد نقش مادر/همسر می‌شدم و حالا واقعا خوشحالم که این امکان برایم میسر شد که بتوانم تراپیست بهتری باشم.»

مدل هیبرید می‌تواند یک شرایط برد-برد باشد

این روزها شرکت‌های سرشناس زیادی  نیاز به کارمندانی دارند که حضوری در محل‌های کار خود حاضر شوند. در ماه جولای در آمریکا، تقریبا ۲۵ درصد روزهای هفته، کارمندان دورکاری کرده‌اند. نشانه‌ها حاکی از آن است که این آمار در حال تثبیت شدن است.

آمار مربوط به تحقیقات جدید نشان می‌دهد که گزینه سومی نیز وجود دارد: با وجود اینکه کارمندانی که کامل در محل کار خود حضور می‌یابند (نسبت به افرادی که دورکاری می‌کنند)، می‌توانند کارایی بهتری داشته باشند، سبک هیبریدی (تلفیق دورکاری و کار در محل دفتر کار) یعنی شرایطی که در آن کارمندان تعدادی از روزهای هفته دورکاری می‌کنند و تعدادی را در دفتر کار حاضر می‌شوند، ایده‌آل‌ترین شرایط کار کردن محسوب شوند.

Raj Choudhury، دستیار پروفسور دانشگاه هاروارد و یک متخصص دورکاری است. وی در مصاحبه با اینسایدر گفت که در دو تحقیق پیرامون میزان کارایی محیط کار هیبریدی، شرکت داشته است. Raj اعلام کرد که در این تحقیقات مشخص شد افرادی که به میزان ۲۵ درصد از زمان خود در هفته را  کار می‌کنند (چه دورکاری و چه کار حضوری)،  نسبت به افرادی که کمتر یا بیشتر از این میزان کار می‌کنند، کارایی بهتری از خود نشان داده‌اند.

نیکولاس بلوم از طریق تحقیقات متوجه شده که محیط کار هیبریدی (نسبت به کار داخل محل کار)، تاثیر نسبتا مثبت‌تری به روی کارمندان دارد. بلوم جدیدا تخمین زده ۶۰ درصد آمریکایی‌ها به طور کامل در محل کار خود حضوری کار می‌کنند، ۳۰ درصد بین ۱ الی ۴ روز در هفته حضوری کار می‌کنند و ۱۰ درصد به طور کامل دورکاری می‌کنند.

آقای بلوم در ماه مارس پیش‌بینی کرد که در دراز مدت، با پیشرفت مدل‌های دورکاری و تکنولوژی‌ها، شرایط تقریبا ۴۰ درصد شغل‌ها به صورت حضوری، ۵۰ درصد به صورت هیبریدی و ۱۰ درصد به صورت دورکاری خواهند شد.

بلوم در مصاحبه با اینسایدر اعلام کرد که به نظر وی، شرایط کار هیبریدی-اگر خوب مدیریت شود- یک فرصت برد-برد محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا