استارتاپ

«ازکی» به خاطر حجاب کارکنان به صورت موقت تعلیق شد 

آی‌تی‌ایران- ازکی به عنوان پلتفرم خرید آنلاین بیمه، به خاطر مسئله حجاب به صورت موقت تعلیق شد. تعلیق ازکی به عنوان یکی از استارتاپ‌های فعال در حوزه بیمه در حالی اتفاق می‌افتد که هفته گذشته نیز دو دفتر اصلی شرکت دیجی‌کالا، به عنوان بزرگترین خرده‌فروشی آنلاین کشور به خاطر همین مسئله پلمب شد و این پلمب همچنان نیز ادامه دارد.

شب گذشته خبرگزاری تسنیم در خبری از پرونده هنجارشکنی ازکی روی میز بیمه مرکزی و احتمال تعلیق مجوز آن خبر داده بود. در نهایت دقایقی پیش این خبرگزاری در خبری دیگر اعلام کرد که هنجارشکنی کارمندان شرکت ازکی منجر به برخورد قانونی بیمه مرکزی با این شرکت و تعلیق مجوز فعالیت آن تا اطلاع ثانوی شده است. 

در روزهای گذشته ویدئویی از کارمندان شرکت ازکی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که در آن زنان این شرکت بدون حجاب حضور داشتند. به دنبال انتشار این ویدئو، ازکی در اینستاگرام خود نسبت به انتشار این ویدئو واکنش نشان داد. ازکی توضیح داده بود که این محتوای منتسب به شرکت ازکی در فضای مجازی به صورت غیررسمی در حال انتشار است. به گفته ازکی، این محتوا بدون اطلاع و اجازه شرکت منتشر شده، بنابراین بیان‌کننده مواضع رسمی ازکی نیست. همچنین ازکی تاکید کرده بود که به عنوان یک کسب‌وکار پیشروی ایرانی خود را ملزم به رعایت قوانین رسمی کشور می‌داند.

با این حال این توضیحات منجر به توقف درخواست گروهی برای تعلیق مجوز این شرکت نشد و امروز (8 مرداد) تسنیم در تکمیل خبر شب گذشته خود اعلام کرد که به خاطر هنجارشکنی این شرکت نهاد ناظر (بیمه مرکزی) ورود کرده و پس از بررسی همه جوانب این ماجرا تصمیم گرفته که فعالیت این شرکت تا بررسی نهایی موضوع متوقف شود.

تسنیم همچنین تاکید کرده که با توقف موقت فعالیت این شرکت، کاربرانی که از این شرکت سرویس دریافت می‌کنند دچار مشکل نمی‌شوند. تسنیم در این زمینه نوشته است:‌«این شرکت استارتاپی بیمه، بعنوان واسطه خرید بیمه نامه بوده و بیمه‌نامه‌ها از طریق شرکت‌های بیمه دارای مجوز از سوی بیمه مرکزی صادر شده‌اند، برهمین اساس تعهدات بیمه‌ای به بیمه گذاران به قوت خود باقی است و اخلالی در روند صدور و یا دریافت خسارت بیمه نامه های صادر شده از سوی این استارتاپ بوجود نخواهد آمد.»

به نظر می‌رسد این پایان تعلیق موقت یا پلمب شرکت‌های استارتاپی به خاطر مسئله حجاب نباشد، چرا که هفته گذشته هم زمزمه‌های برخورد با طاقچه، پلتفرم خرید آنلاین کتاب، در رابطه با همین موضوع منتشر شد. در همین زمینه خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه اعلام کرد که در پی انتشار تصاویری در فضای مجازی در خصوص عدم رعایت حجاب از سوی کارمندان زن شرکت طاقچه در محیط کار، در این رابطه برای این پلتفرم پرونده قضاییی تشکیل شده است. در ادامه همین اتفاق هم برخی از ناشران از پایان همکاری خود با طاقچه خبر دادند.

به دنبال این اتفاق هم طاقچه شب گذشته در بیانیه‌ای کوتاه نسبت به این خبرها واکنش نشان داد. طاقچه در بیانیه خود گفته که تصویر یاد شده پس از خداحافظی یکی از همکارانشان، مقابل دیوار بیرونی و خارج از فضای کاری طاقچه کرفته شده و در هیچ یک از حساب‌های رسمی طاقچه هم انتشار نیافته است. همچنین طاقچه تاکید کرده که در پی حاشیه‌های ایجاد شده در این زمینه، برخی ناشران، خارج از چارچوب قراردادی که با طاقچه دارند، خواستار فسخ آن شده‌اند، که طاقچه ضمن پذیرش این درخواست، فرایند فسخ را در دستور کار قرار داده است. حالا باید منتظر ماند که با این توضیحات نهاد ناظر از پلمب یا تعلیق این پلتفرم صرفه‌نظر می‌کند یا این شرکت‌ هم به جمع شرکت‌های می‌پیوندد که حالا به صورت موقت ادامه کارشان متوقف شده است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا