اسنپ

هرآنچه باید درباره مقررات خرید و شرایط پروازهای سیستمی بدانید

بلیط‌های سیستمی همان بلیط‌های معمولی هستند که با نرخ ثابت و زمان مشخص از سوی شرکت‌های هواپیمایی در اختیارتان قرار می‌گیرند. اگر قصد سفر هوایی دارید، بهتر است که با قوانین و مقررات مربوط به این نوع از پروازها و بلیط‌ها هم آشنا باشید. در این مقاله، درباره شرایط پروازهای سیستمی بیشتر می‌خوانید.

اطلاعات مسافر در فرایند خرید بلیط پرواز سیستمی

در زمان خرید بلیط‌ هواپیما سیستمی باید اطلاعات هویتی مسافران را به‌درستی وارد کنید. فرقی نمی‌کند که بلیط را به‌طور اینترنتی تهیه می‌کنید یا با مراجعه به باجه‌های فروش؛ در هر حال، لازم است که اطلاعات مسافران صحیح و کامل باشد.

برای مثال، اگر قصد رزرو آنلاین بلیط هواپیما را دارید، در بخشی از فرایند نیاز به واردکردن نام و نام خانوادگی مسافر به صورت لاتین وجود خواهد داشت. اگر اطلاعات هویتی را به‌درستی وارد نکنید، امکان بروز مشکل در فرایند خرید بلیط به ‌وجود می‌آید.

اطلاعات مسافر در فرایند خرید بلیط پرواز سیستمی
اطلاعات مسافر در فرایند خرید بلیط پرواز سیستمی

چنانچه اطلاعات‌تان کامل و درست نیست، بهتر است که بلیط را لغو و دوباره خریداری کنید. نکته مهم دیگر این است که حتما باید بلیط هر مسافر را به نام او بخرید. اگر اطلاعات هویتی مسافر در بلیط با کارت شناسایی‌اش یکسان نباشد، در هنگام سوارشدن به قطار با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد.

برای پذیرش در فرودگاه و سوارشدن به هواپیما باید مدارک هویتی از جمله گذرنامه، شناسنامه یا کارت ملی همراه مسافران باشد. اگر شخصی نتواند مدارک شناسایی معتبری ارائه کند یا اطلاعات ثبت‌شده از او با اطلاعات هویتی موجود در کارت شناسایی‌اش مغایرت داشته باشد، از ورودش به هواپیما جلوگیری می‌شود.

قوانین مربوط به کودکان

قیمت بلیط سیستمی برای رده‌های سنی مختلف متفاوت است. اگر کودکی همسفرتان است، باید به قوانین مربوط به خرید بلیط در رده سنی او توجه داشته باشید. به رده‌بندی سنی زیر دقت کنید:

  • گروه سنی صفر تا ۲ سال:‌ نوزاد.
  • گروه سنی ۲ تا ۱۲ سال: کودک.
  • بالای ۱۲ سال: بزرگسال.

شرکت‌های هواپیمایی مختلف، تخفیف‌های متنوعی برای رده‌های سنی زیر ۱۲ سال در نظر می‌گیرند. یادتان باشد که در خرید به این موضوع دقت کنید. چنین تخفیفی در هنگام خرید بلیط چارتری وجود ندارد. بنابراین، اگر کودک زیر ۱۲ سال، همسفرتان است، به‌سراغ خرید بلیط‌های سیستمی بروید و حواستان به رده سنی او باشد. گاهی امکان خرید بلیط نیم‌بها هواپیما برای کودکان هم وجود دارد.

شرایط لغو و استرداد بلیط سیستمی

امکان لغو و استرداد بلیط‌های سیستمی هم وجود دارد. این موضوع در گرو آن است که از کدام ایرلاین بلیط هواپیمای خود را خریده‌اید. قوانین شرکت‌های هواپیمایی مختلف با یکدیگر متفاوت است.

اینکه چند درصد از هزینه بلیط بابت لغو و استرداد از مبلغ پرداختی‌تان کسر می‌شود هم وابسته به قوانین هر ایرلاین است. هرچه دیرتر نسبت به ساعت پرواز، بلیط را پس بدهید، جریمه کمتری برایتان در نظر گرفته می‌شود.

از آنجا که قوانین مربوط به هر ایرلاین با دیگری متفاوت است، باید پیش از اقدام به خرید بلیط سیستمی هواپیما از اصول و قواعد هریک باخبر باشید. در برخی از مواقع هم این ایرلاین‌ها هستند که پروازشان را لغو می‌کنند. در این صورت، بهتر است که با حقوق خود آشنا باشید.

اگر پرواز از سوی شرکت هواپیمایی و به‌دلایل مختلفی از جمله شرایط جوی یا نقص فنی دچار تأخیر شود، لازم است که:

  • در صورت تأخیر یک تا دوساعته، ایرلاین از مسافران پذیرایی کند.
  • در صورت تأخیر دو تا چهارساعته، ایرلاین باید از مسافران پذیرایی کند و امکانات تماس در اختیارشان بگذارد.
  • در صورت تأخیر دو تا چهارساعته و تمایل مسافر برای تغییر پروازش، ایرلاین باید با این خواسته موافقت کند.
  • در صورت تأخیر دو تا چهارساعته و انصراف مسافر از پرواز، ایرلاین باید تمام وجه پرداختی بابت بلیط را پس بدهد.

اگر پرواز از سوی شرکت هواپیمایی لغو شود هم به قوانین زیر دقت کنید:

  • کنسلی بلیط از سوی ایرلاین بنا به نقص فنی یا مشکلات جوی با پرداخت کامل وجه بابت بلیط همراه است.
  • کنسلی پرواز ۶ روز تا ۲۴ ساعت پیش از پرواز با استرداد کامل هزینه بلیط به مسافران و خرید بلیط جدیدی با ۳۰ درصد تخفیف همراه است.
  • کنسلی پرواز در فاصله ۲۴ ساعت پیش از پرواز با استرداد کامل هزینه بلیط به مسافران و خرید بلیط جدیدی با ۵۰ درصد تخفیف همراه است.

با رزرو آنلاین بلیط هواپیما برای سفرتان برنامه می‌ریزید یا خرید حضوری را ترجیح می‌دهید؟ فرقی نمی‌کند، آشنایی با قوانین همیشه برایتان مفید خواهد بود و خیالتان را راحت می‌کند.

قوانین درباره مشکلات و وضعیت‌های پزشکی

قوانین درباره مشکلات و وضعیت‌های پزشکی
قوانین درباره مشکلات و وضعیت‌های پزشکی

مسافرانی که دچار بیماری‌ها و وضعیت‌های پزشکی خاصی هستند، باید برای سوارشدن به هواپیما از پزشک معالج و پزشک مخصوص ایرلاین مجوز دریافت کنند. چه مسافرانی نیاز به دریافت چنین مجوزی دارند؟

  • زنان باردار؛
  • مبتلایان به صرع؛
  • بیماران دیابتی؛
  • بیماران قلبی‌عروقی؛
  • مبتلایان به بیماری‌های تنفسی؛
  • افراد دچار بیماری‌های سیستم ایمنی.

مسافرانی که بیمار هستند یا در وضعیت پزشکی خاصی قرار دارند، باید با اجازه پزشک و همراه‌داشتن داروهای لازم، سوار هواپیما شوند. فرقی نمی‌کند که اقدام به رزرو اینترنتی بلیط سیستمی می‌کنید یا آن را حضوری تهیه می‌کنید، باید با این قوانین آشنا باشید تا پروازتان بی‌دردسر پیش برود.

در آخر

آشنایی با قوانین خرید بلیط سیستمی هواپیما به شما کمک می‌کند که بی‌نگرانی و به‌درستی، فرایند تهیه بلیط را پشت سر بگذارید. بلیط‌های سیستمی که در مقابل بلیط‌های چارتری قرار می‌گیرند، زمان مشخص و نرخی ثابت دارند. خرید این بلیط‌ها برای افرادی که سفرهایی از پیش‌تعیین‌شده با تاریخ معین دارند، بیشتر توصیه می‌شود. آگاهی از روند تهیه بلیط و قوانین موجود در فرایند خرید هم راهی برای رزرو و تهیه راحت‌تر بلیط خواهد بود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا