اپل

ممنوعیت استفاده از دستگاه‌های اپل برای مقامات روس 

روسیه استفاده از دستگاه‌های ساخت شرکت اپل برای مقامات دولتی را ممنوع خواهد کرد.

به گزارش فایننشال تایمز، وزارت بازرگانی روسیه اعلام کرد که کارکنان دولتی این کشور، اجازه استفاده از دستگاه‌های اپل را برای «اهداف کاری» نخواهند داشت. به گفته این نشریه، سایر سازمان‌ها از جمله وزارتخانه‌های ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه و همچنین نهادهایی با وظایف و ماموریت‌های مشابه شامل این ممنوعیت خواهند شد. 

در این گزارش آمده که ممنوعیت مذکور، تمامی‌محصولات اپل را دربرخواهد گرفت؛ با این حال، در برخی موارد، کارکنان دولتی می‌توانند از این دستگاه‌ها برای امور شخصی خود استفاده کنند؛ مشروط بر اینکه مکاتبات اداری و کاری را روی این گوشی‌های باز نکند. 

اپل هنوز واکنشی را در قبال انتشار این گزارش و ممنوعیت دستگاه‌های خود برای مقامات دولتی روس نشان نداده است. این تصمیم در حالی اجرا خواهد شد که پس از حمله روسیه به اوکراین، شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله اپل، خدمات خود را در این کشور تعلیق و قطع کردند که از جمله آنها می‌توان به قطع دسترسی روس‌ها به سرویس پرداخت Apple Pay را قطع کرد و بعد از آن نیز فروش تمامی‌محصولات این شرکت در روسیه متوقف شد. 

اپل در آن زمان، صراحتا اعلام کرد که اقدامات نام‌برده به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین بوده و عنوان کرد در کنار مردمی‌که از این حمله آسیب دیده‌اند، ایستاده است. 

با این حال، اقدام متقابل روسیه در حالی صورت گرفت که چندی پیش، سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) طی گزارشی در ماه ژوئن اعلام کرد که یک عملیات جاسوسی توسط سازمان‌های اطلاعات آمریکا از طریق دستگاه‌های اپل را شناسایی کرده است. 

این نهاد امنیتی افزود که هزاران دستگاه گوشی آیفون به ویژه آنهایی که توسط مقامات روس در کشورهای عضو ناتو استفاده می‌شد، به این ویروس جاسوسی آلوده شده‌اند. مرکز FBS همچنین بدون ارائه هیچگونه شواهد و مدرکی مدعی شد که اپل با نهادهای جاسوسی آمریکا همکاری داشته تا از این طریق، ابزارهای وسیعی را در اختیار نیروهای اطلاعاتی آمریکا قرار دهد. 

با این حال، اپل پیشتر این ادعا را رد کرد و افزود: این شرکت هرگز با هیج دولتی برای استفاده از محصولات این شرکت به منظور جاسوسی و اقدامات اطلاعات همکاری نکرده و در آینده نیز هرگز چنین کاری را نخواهد کرد.

اقدامات از این دست از سوی دولت روسیه به وضوح نشان می‌دهد این کشور به دنبال کاهش وابستگی‌های خود به فناوری‌ها و محصولات ساخت شرکت‌های خارجی است. همانطور که پیشتر در گزارش این نشریه آمده بود، پوتین رئیس جمهور روسیه با صدور فرمانی به موسسات و نهادهای درگیر در زیرساخت‌های اطلاعاتی حیاتی این کشور دستور داد تا سال 2025، نرم‌افزارهای داخلی جایگزین توسعه دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا