ارز دیجیتال

بررسی رابطه بین حجم معاملات و اخبار بیت کوین

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن، روند معاملات و چشم‌اندازه آینده را بررسی کرد. یکی از بهترین آن‌ها بررسی حجم است. شما می‌توانید در زمان انتشار اخبار ارز دیجیتال به‌ویژه بیت کوین، این پارامتر را زیر نظر داشته باشید و براساس آن، میزان تأثیر بر تغییرات قیمت را مشخص کنید. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درمورد چگونگی استفاده از حجم و اثرگذاری آن بر ارزش معاملات را در اختیار شما قرار دهیم.

بررسی مفهوم حجم معاملات

Volume یا حجم، تعداد توکن‌هایی است که در یک بازهٔ زمانی مشخص معامله می‌شود. این بازه بسته به نظر ترید، می‌تواند از یک دقیقه تا سالانه باشد؛ اما به‌طور معمول بیشتر سرمایه‌گذاران در طول یک روز معاملاتی، این میزان را بررسی می‌کنند. دلیل اصلی این کار، حذف‌کردن هیجانات کاذب است. زمانی که خریدار و فروشنده بر سر قیمتی مشخص به توافق می‌رسند و معاملهٔ خود را نهایی می‌کند، یک واحد به حجم اضافه می‌شود. درنهایت این اطلاعات تجمیع شده و در پایان بازهٔ موردنظر، حجم معاملات ثبت شده و در اختیار سهام‌داران قرار می‌گیرد. جالب است بدانید اخبار ارز دیجیتالی که در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود، می‌تواند روی این پارامتر تأثیرگذار باشد و آن را افزایش یا کاهش دهد.

روش استفاده از پارامتر حجم در هنگام انتشار اخبار ارز دیجیتال

به‌طورکلی اخبار بیت کوین یا هر ارز دیجیتال، معمولاً زمانی منتشر می‌شود که قیمت در نقاط حساس قرار دارد. حال شاید این سؤال برای شما ایجاد شود که چطور باید با استفاده از این پارامتر، درستیِ اطلاعات منتشرشده را تشخیص دهیم. در ادامه قصد داریم به روش‌هایی که می‌توان در بازار کریپتو با استفاده از حجم، به سودهایی مناسب دست پیدا کرد را توضیح دهیم.

  • تأیید روند

یکی از اصلی‌ترین مشکلات بسیاری از سرمایه‌گذاران، مشخص‌کردن ادامه‌دار بودن روند و تأیید حرکت‌هایی فعلی بازار در هنگام انتشار اخبار شیبا است. به‌طور مثال، در بسیاری از مواقع، قیمت درحال رشد کردن است، ولی با انتشار اطلاعاتی درمورد این توکن، به یک‌باره بازار واکنش منفی نشان داده و افت می‌کند. در چنین مواقعی، تریدرها دچار سردرگمی می‌شوند که آیا روند به‌طورکلی تغییر کرده یا بعد از مدتی دوباره به مسیر قبلی باز می‌گردد. برای مطمئن شدن از این موضوع، کافی است حجم معاملات را بررسی کنید. اگر در هنگام نزول افزایش پیدا کرد، می‌توان گفت به احتمال فراوان افت ادامه‌دار خواهد بود؛ اما اگر Volume در هنگام کاهش قیمت در حال کم‌شدن بود، به احتمال فراوان اصلاح موقت است.

  • تغییر روند توسط اخبار ارز دیجیتال

بسیاری از اخبار ارز دیجیتال، موجب تغییر روند کلی یک توکن می‌شوند. برای معامله‌گران مهم است تا تشخیص دهند کدام خبر منتشرشده قابلیت انجام این کار را دارد، به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم با بررسی حجم تأثیرگذاری، آن‌ها را مشخص کنید. اگر قیمت پس از منتشرشدن اطلاعات درمورد یک ارز تغییر کرد و هم‌زمان حجم معاملات نیز افزایش پیدا کرد، می‌توان به این نتیجه رسید که روند به‌طورکلی عوض شده‌است؛ اما اگر Volume در حال کم شدن بود به احتمال بسیار زیاد کاهش یا افزایش قیمت گذرا و کوتاه‌مدت خواهد بود.

  • مشخص‌کردن حمایت و مقاومت معتبر

یکی از مهم‌ترین وظایف یک سرمایه‌گذار، مشخص‌کردن اعتبار حمایت و مقاومت‌ها در هنگام انتشار اخبار ارز دیجیتال است. بسیاری از خبرها در نزدیکی ناحیهٔ گفته‌شده منتشر می‌شود. شما می‌توانید با بررسی حجم، مشخص کنید که آیا روند ادامه‌دار خواهد بود یا تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر اطلاعاتی در اختیار شما قرار گرفت و موجب شکست یک سطح شد، برای مشخص‌کردن میزان اعتبار آن، می‌توانید حجم را بررسی کنید. اگر این میزان افزایش پیدا کرد، به‌احتمال فراوان شکست واقعی بودن اخبار شیبا که در رسانه‌ها منتشر شده‌است از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ اما اگر Volume کاهش پیدا کرد، می‌توان گفت شکست فیک بوده و قیمت به‌زودی مسیر قبلی خود را در پیش می‌گیرد.

ابزارها و اندیکاتورهای مهم برای بررسی حجم

با توجه به این‌که پارامتر حجم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اندیکاتورهای مختلفی طراحی و ساخته شده‌است که با استفاده از آن‌ها، می‌توان اطلاعات بسیار مفیدی درمورد بازار به‌دست آورد. در ادامه قصد داریم برخی از مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم:

  • OBV

On Balance Volume که از آن برای مشخص‌کردن قدرت مومنتوم در بازار استفاده می‌شود، یکی از پرکاربردترین اندیکاتورهایی است که برای این منظور طراحی شده‌است. تریدر با بهرگیری از این ابزار، تغییرات حجم قیمت را رصد می‌کند تا بتواند چرخش‌های قیمتی را مشخص کند. در هنگام انتشار اخبار ارز دیجیتال، اگر نمودار این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، به این معنی است که اطلاعات منتشرشده در بازار می‌تواند روند قیمتی را به‌طور کامل تغییر دهد؛ اما درصورتی‌که شاخص گفته‎‌شده افت کند، به‌احتمال فراوان تأثیر خبر کوتاه‌مدت است و نمودار مجدد به مسیر قبلی خود بازخواهد گشت.

  • MFI

MFI یکی از معروف‌ترین اندیکاتورهایی است که به‌صورت هم‌زمان از دو دادهٔ حجم و قیمت استفاده می‌کند، به همین دلیل سیگنال‌های دریافت‌شده از آن اعتبار بسیار زیادی دارد. هنگامی که MFI عددی بالای 80 را نشان دهد، یعنی قیمت وارد منطقهٔ اشباع خرید شده و زمانی که زیر 40 باشد، می‌توان گفت که افراط در فروش رخ داده‌است. البته ورود به این مناطق به معنی بازگشت قیمت نیست و شما باید پارامترهای دیگر را نیز مشخص کنید.

اگر اخبار بیت کوین در بازار منتشر شد و شما درمورد میزان تأثیرگذاری آن تردید داشتید، کافی است این شاخص و قیمت را به‌طور هم‌زمان بررسی کنید. به‌طور مثال، اگر قیمت درحال‌رشد بود و MFI در منطقهٔ اشباع خرید قرار داشت، در همین حین خبرهای منفی به بازار مخابره شده و باید جهت این شاخص را تغییر داد. می‌توان گفت که اطلاعات منتشرشده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و می‌تواند روند را تغییر دهد.

جمع‌بندی

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فعالان بازار کریپتو مشخص‌کردن میزان تأثیر اخبار بر قیمت دارایی‌هاست. به دلیل اهمیت بسیار زیاد این موضوع، روش‌هایی را به شما آموزش دادیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید این میزان را پس از انتشار اخبار ارز دیجیتال بررسی کنید. کافی است بخش‌های مختلف این مقاله را مطالعه کرده و نکاتی که گفته شده‌است را روی نمودارهای مختلف پیاده‌سازی کرده تا اثربخشی آن را مشاهده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا